رضوی، عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان مطرح کرد

ساختمان‌های بلندمرتبه عامل پایداری آلودگی هوا در کلان شهرها

تهران (پانا) - عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان می‌گوید ساختمان‌های بلندمرتبه و برج‌ها با جلوگیری ازگردش هوای آزاد و ورود بیش از ظرفیت مردم به این مناطق به عنوان عاملی مهم در آلودگی هوا مطرح هستند.

کد مطلب: ۶۹۴۹۵۴
لینک کوتاه کپی شد

کامبیز رضوی در گفت‌وگو با پانا با اشاره به ساخت و ساز بی رویه فروشگاه‌های بزرگ تجاری در شهر تهران تصریح کرد: برای ساخت ساختمان‌های خاص و بلندمرتبه که دارای جاذبه سفر هستند ارایه مجوز باید براساس پیوست ترافیکی باشد به این معنا که مشخص شود راه‌ها ،خیابان‌ها و دسترسی‌هایی که در این مناطق وجود دارند ظرفیت پذیرش بار ترافیکی را که ایجاد می‌شود دارند یا خیر.

وی افزود: اگر براساس طرح‌های تفصیلی شهرها ساخت‌وسازها انجام شود، بلندمرتبه‌سازی نمی‌تواند به عنوان یک عامل آلودگی هوا مطرح باشد.

رضوی گفت :‌به طور حتم ساخت‌وساز در شهرها و به ویژه در شهر تهران باید براساس طرح تفصیلی انجام شود.

وی افزود:‌متاسفانه از سال 1373 که ساخت‌وسازهای بی‌رویه در شهر تهران صورت گرفته است برخی نقاط شهر با حجم زیاد مراجعان مواجه است و این در حالی است که این نقاط ظرفیت محدودیتی دارند و ورود بیش از حد مردم به این مجموعه‌ها ترافیک و تاخیر در عبور و مرور ایجاد می‌کند که خود یک عامل آلوده‌کننده هواست .

عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان تصریح کرد:‌اگر فضای مناسب برای گردش هوا در طراحی ساختمان‌های بلندمرتبه در نظر گرفته نشود برج‌ها وساختمان‌های بلند می‌توانند به عنوان یک عامل جلوگیری کننده از گردش هوا در شهرهای بزرگ محسوب شوند و این موضوع می تواند به پایداری آلودگی کمک کند .

وی اضافه کرد:‌براساس مطالعات صورت گرفته در جهان، ساختمان‌های بلند مرتبه در مناطق مرکزی و تجاری شهر مستقر هستند و بخش‌های از شهر که به صورت شعاع‌هایی از خیابان‌ها و راه‌های دسترسی پیرامون این برج ها مستقرهستند دارای هوای آزاد و قابلیت عبور هوا هستند.

رضوی تصریح کرد:‌ ساخت وسازهای بلند مرتبه در اطراف شهرها می‌تواند به عنوان یک سد از ورود جریان های آزاد هوا به درون شهرها جلوگیری کند .

وی گفت :‌در شهر تهران بیشترین ساختمانهای بلند مرتبه در منطقه یک تهران هستند که بدون توجه به بافت و راه‌های دسترسی، ساخت و ساز زیادی در آن انجام شده است. البته عوامل متعددی در میزان آلودگی شهرها یا مناطق مختلف شهرها موثر است و موضوع آلودگی را نمی‌توان تنها به یک یا چند عامل مربوط دانست.

وی تاکید کرد :‌ براساس حجم ورودی ترافیکی که در مناطق مختلف وجود دارد باید درباره ساخت این ساختمان‌ها مجوزارایه شود .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار