سرگروه داوران بخش رياضی جشنواره كتاب رشد:

كتاب‌های كمک آموزشی رياضي ابتدايی تغييرات قابل توجهی دارند

تهران (پانا) - سرگروه داوران رياضي جشنواره كتاب رشد به تغييرات مثبت قابل توجه در بخش رياضي ابتدايی اشاره کرد.

کد مطلب: ۶۹۴۴۱۳
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، شهرناز بخشعلي‌زاده اظهار کرد: هنوز كتاب‌هاي كمك آموزشي با استانداردهاي مطلوب فاصله دارند. من يكي از دلايل آن را نوع تقاضاي بازار مي‌دانم .

وي تصريح كرد: كتاب‌هاي كمك آموزشي بيش از آنكه پاسخگوي استانداردها باشند، پاسخگوي نيازهاي بازار هستند و زماني كه نيازهاي بازار هر چه بيشتر خود را به استانداردها نزديك كنند، شاهد پيشرفت كتاب‌هاي كمك آموزشي هم خواهيم بود .

سرگروه داوران بخش رياضي جشنواره آموزشي تربيتي رشد گفت: بخش زيادي از فرار دانش‌آموزان از درس رياضي، و اقعيت اين درس نيست بلكه باورهاي نادرستي است كه از سوي والدين به بچه‌ها القاء مي‌شود .

وي افزود: زماني كه والدين از روز اول مدرسه به بچه‌ها تلقين مي‌كنند كه سركلاس رياضي حواس خود را جمع كنند چون رياضي درس سختي است، باعث مي‌شوند تا دانش‌آموزان پيش از آنكه لذت يادگيري رياضي را تجربه كنند، از اين درس ترس داشته باشند .

بخشعلي‌زاده تأكيد كرد: از سوي ديگر بخشي از معلمان رياضي نيز به جاي اينكه توانمندي دانش‌آموزان را در حل مسائل رياضي درك كنند با طرح اين پرسش كه «مسئله‌اي طرح مي‌كنم، اگر تونستي حل كني؟»، عدم توانايي را در دانش‌آموزان القاء مي‌كنند .

وي در خصوص چگونگي كمك كتاب‌هاي كمك آموزشي در حل اين مشكل، گفت: خوشبختانه در سال‌هاي اخير در حوزه كتاب‌هاي كمك درسي، صفحه‌آرايي و محتواي اين كتاب‌ها از حالت مجرد الگوريتمي خارج شده و اين تغيير باعث جذب بچه‌ها به سوي درس رياضي است. البته در مقطع متوسطه هنوز جاي كار زيادي براي جذب دانش‌آموزان به سوي درس رياضي وجود دارد. معتقدم همه افراد به جزء درصد بسيار پائيني از افراد كه مشكلات ذهني دارند، مي‌توانند رياضي ياد بگيرند و كتاب‌هاي كمك آموزشي مناسب مي‌توانند در جذب افراد بسيار مؤثر عمل كنند .

سرگروه داوران رياضي جشنواره كتاب‌هاي كمك آموزشي تربيتي رشد با تأكيد بر اينكه كتاب‌هاي كمك آموزشي همچنين در قالب بازي و سرگرمي مي‌توانند بچه‌ها را به رياضي علاقه‌مند كنند، گفت: در اين خصوص برخي از ناشران حركت‌هاي مثبتي را آغاز كرده‌اند، اما مؤلفان و ناشران در كنار يكديگر بايد در نظر داشته باشند كه پيش از همه بايد به والدين نشان دهند كه چگونه مي‌توانند مانع آموزش صحيح رياضي به دانش‌آموزان نشوند .

وي گفت: والدين، مسئول آموزش به فرزندان‌شان نيستند. چرا كه والدين حتي در صورت داشتن تحصيلات بالا نيز، لزوماً مهارت‌ها و دانش لازم را براي آموزش رياضي به بچه‌ها ندارند. ضمن آنكه از سوي ديگر روش آموزش رياضي در سال‌هاي اخير تغييرات زيادي داشته است و اگر والدين به روش خودشان به بچه‌ها آموزش دهند باعث ايجاد تضاد بين روش معلم و خودشان در ذهن دانش‌آموز مي‌شوند و بچه‌ها را نسبت به كلاس، معلوم و فرايند آموزش بي‌اعتماد مي‌كنند .

بخشعلي‌زاده، به عنوان يكي از داوران جشنواره كتاب رشد ادامه داد: البته اين نكته را هم بايد در نظر داشت كه آموزش فقط محدود به كلاس درس نيست و بايد در خانه هم ادامه داشته باشد، اما روند آن را معلم تعيين مي‌كند. به همين دلیل گفته شد كه كتاب‌هاي كمك آموزشي با طراحي بازي‌ها و سرگرمي‌هاي مناسب مي‌توانند به والدين در آموزش رياضي به دانش‌آموزان به نحوي كه آنان را از رياضي خسته نكنند، كمك كنند .

وي با اشاره به مسئله كنكور تصريح كرد: كنكور بايد در خدمت آموزش‌دهي باشد، اما متأسفانه اين مسئله چنان بر روي آموزش صحيح مفاهيم توسط دانش‌آموزان سايه‌افكنده كه سبب شده تا دانش‌آموزان فقط با شيوه‌هاي تست‌زني آشنا شوند و با همين تفكر هم وارد دانشگاه شوند در اين صورت شاهد گلايه‌هاي اساتيد دانشگاه از سطح يادگيري دانش‌آموزان در مدارس هستيم.

سرگروه داوران بخش رياضي جشنواره كتاب رشد افزود: ژاپن هم از جمله كشورهايي است كه كنكور دارد، اما آموزش مدارس تحت تأثير كنكور نيست، اما متأسفانه والدين در ايران از معلمان مي‌خواهند كه سركلاس به بچه‌ها تست‌زني آموزش دهند به همين دليل معتقدم بايد نگاه معلم، مدير و خانواده‌ها نسبت به آموزش تغيير كند تا آموزش صحيح مفاهيم در كتاب‌هاي درسي و كمك آموزشي نيز جاي خود را باز كند .

بخشعلي‌زاده در پايان با بيان اينكه حركت‌هاي زيبايي از سوي ناشران كتاب‌هاي كمك آموزشي در اين خصوص انجام شده، ابراز اميدواري كرد تا در سال‌هاي آتي با تغيير نگاه در والدين شاهد گسترش روزافزون تغييرات مطلوب در كتاب‌هاي كمك آموزشي باشيم .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار