سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس: بازگشت آموزشگاه‌های فنی نیاز به قانون دارد

تهران (پانا) - سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بازگشت آموزشگاه‌های فنی حرفه‌ای به آموزش و پرورش را نیازمند بررسی مجدد این روند و طی مسیر قانونی جدید دانست.

کد مطلب: ۶۹۳۷۷۴
لینک کوتاه کپی شد

میرحمایت میرزاده در گفت‌و‌گو با پانا در پاسخ به سوالی درباره 167 آموزشگاه فنی حرفه‌ای آموزش و پرورش که به وزارت علوم واگذار شده و اینکه آیا مجلس نسبت به اعتراض وزارت آموزش و پرورش برای بازگرداندن این آموزشگاه‌ها اقدامی خواهد داشت، اظهار کرد: «سال 1388 آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای وابسته به آموزش و پرورش که در قالب دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای تشکیل شد به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری محول شد. پردیس‌های این دانشگاه‌ها که اکنون در شهرستان‌ها فعالیت می‌کنند در گذشته وابسته به آموزش و پرورش بوده‌اند. با این وجود همه نقل و انتقالات بر اساس توافق‌ها و مصوباتی صورت گرفته که در سال 1388 و با هماهنگی دو وزارتخانه انجام شده است.»

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه داد: «اگر بخواهیم دوباره این آموزشگاه‌های فنی حرفه‌ای به آموزش و پرورش بازگردند باید این روند مورد بررسی قرار گیرد تا نتیجه آن اعلام شود، البته آموزش و پرورش در این زمینه درخواست کتبی نداشته و در کمیسیون آموزش و تحیقات مجلس نیز این موضوع مطرح نشده است.»

میرزاده در پاسخ به این سوال که با توجه به زلزله‌‌های اخیر در کشور و تخریب برخی از مدارس آیا در بودجه 97 ردیف بودجه خاصی برای مقاوم‌سازی و بازسازی مدارس در نظر گرفته شده است؟ گفت: «بودجه 97 هنوز در حد لایحه است، بنابراین هرگونه اظهار نظر در مورد بودجه می‌تواند روند بررسی لایحه بودجه را دچار مشکل کند. اکنون نمی‌توان گفت در بودجه چه مسائلی مطرح شده و اعتبار گرفته و به عقیده بنده این کار صحیحی نیست.»

وی تصریح کرد: «تا زمانی‌که فرآیند بررسی لایحه بودجه در مجلس طی نشود و برخی از مسائل روشن نباشد و در صورتی که ردیف بودجه‌ای محقق نشود، اظهار نظرها و اطلاع رسانی‌ها به جامعه ممکن است آثار مخربی داشته باشد.»

مجلس با آموزش و پرورش همکاری می‌کند

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه سال گذشته حدود 350 هزار نفر از اتباع افغان در آموزش و پرورش ثبت‌ نام شده‌اند آیا لازم است ردیف بودجه‌ای برای آنها نیز در نظر گرفته شود، گفت: «آموزش و پرورش تنها دستگاهی است که در دور افتاده‌ترین نقاط کشور حضور دارد و این وزارت‌خانه هیچ‌گاه در این مورد که دانش‌آموزی ایرانی یا افغانی باشد فرقی قائل نشده است، بلکه بر اساس ضوابطی که وجود داشته در مورد هر دانش‌آموز رفتار کرده است. به این ترتیب اگر در یک کلاس 30 نفره یک دانش‌آموز افغان هم تحصیل کند فرقی برای آموزش و پرورش نمی‌کند.»

وی تصریح کرد: «افتخار نظام جمهوری اسلامی ایران که بدون حاشیه همواره دانش آموزان اتباع خارجی را هم تحت پوشش قرار داده است. البته آموزش و پرورش دارای واحد امور بین‌الملل و اتباع خارجی است که همیشه برای آن ردیف بودجه خاص در نظر گرفته می‌شود.»

میرزاده گفت: «البته بودجه آموزش و پرورش در قالب لایحه بودجه و براساس ارقامی است که خود وزارتخانه اعلام می‌کند که عموما مجلس نیز با آن همکاری لازم را می‌کند.»

وی در خصوص اینکه آیا پرداخت شهریه از سوی اتباع خارجی راه‌حل مناسبی است، ادامه داد: «در صورتیکه مدرسه خاصی برای اتباع در نظر گرفته شده باشد می‌توان در مورد پرداخت شهریه آن صحبت کرد اما اگر در مدرسه‌ای که 300 دانش آموز ایرانی تحصیل می‌کنند یک دانش آموز افغان هم حضور داشته باشد، پرداخت شهریه را مناسب نمی‌دانم. این اقدام ممکن است در روحیه این دانش آموز نیز آثار مخربی داشته باشد و به ضرر نظام است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار