تجربه خبرنگاران حاضر در زلزله کرمانشاه مستند شد
تهران (پانا) - در نخستین نشست تجربهنگاری دومین همایش بین المللی سواد رسانه ای و اطلاعاتی، تجربه خبرنگاران و فعالان رسانههای حاضر در زلزله کرمانشاه مستندسازی شد.
به گزارش روابط عمومی دومین همایش بین المللی سواد رسانه ای و اطلاعاتی، پیمان اخوان، رییس انجمن علمی مدیریت دانش با اشاره به حادثه اتمی هیروشیما و شدت و قدرت آن، زلزله کرمانشاه را نیز دارای ابعاد بزرگی دانست و گفت: باید با نگاه علمی و تجربهنگاریها به سمت مدیریت دانش در حوزه حوادثی از این دست حرکت کنیم.
وی افزود: نکته اصلی اینجا است که با گذشت زمان و به علت عدم توجه کافی به ثبت و ضبط تجربیات و درس آموختهها، این موارد به فراموشی سپرده میشوند یا فقط در ذهن افراد باقی میمانند و در حوادث بعدی ما شاهد دوباره کاریهای بسیاری خواهیم بود.
رئیس انجمن علمی مدیریت دانش تاکید کرد: با توجه به رسالت و نقش انجمن علمی مدیریت دانش ایران در کشور، موضوع تجربهنگاری و مدیریت دانش زلزله غمبار کرمانشاه را در دستور کار انجمن قرار دادیم، حوزههای دانشی این موضوع را بصورت اولیه شناسایی کردیم و یقین داریم با تجربهنگاری و ثبت و ضبط درس آموختههای این حادثه تلخ در حوزههای دانشی اشاره شده، و بکارگیری مناسب آنها، چابکی نهادهای ذیربط افزایش یافته و کمک رسانی مطلوبتری در شرایط بحران انجام خواهد گرفت و در واقع مدیریت دانش محور بحرانها را شاهد خواهیم بود.
وی خاطرنشان کرد: هم اکنون تیم ویژهای در انجمن مدیریت دانش ایران تشکیل شده است تا ضمن تسهیل آشناسازی مدیران و مسؤولان با دانشهای مهم بحران، امکان استفاده از دانشهای تولید شده در چنین حوادثی برای اتخاذ پیش بینی های لازم قبل از وقوع بحران و همچنین عملیات امداد و نجات اثربخش و به حداقل رسانی دوبارهکاریها پس از حوادث و در یک جمله مدیریت و اداره دانش بنیان حوادث و بحرانها فراهم شود.
در ادامه محمد صادق افراسیابی، مدیر عامل انجمن سواد رسانه ای ایران گفت: ما در حوزه سواد رسانه ای با سه قشر مواجه هستیم، مردم، مسوولان و رسانه ها. در بسیاری از بحران ها و حوادث ما شاهد پایین بودن سطح سواد رسانه ای هر سه طیف یاد شده هستیم و این به معنای نیاز مبرم به آموزش در این حوزه است.
مدیرعامل انجمن سواد رسانه ای ایران فقدان سواد رسانه ای را باعث ایجاد بحران در دل بحران دانست و خاطرنشان کرد: متاسفانه ما به دلیل عدم آگاهی چه در امر اطلاع رسانی و چه در حوزههای مدیریتی به هنگام بحران به گونه ای رفتار میکنیم که منجر به ایجاد شایعه می شود و مردم نیز در سایه همین کماطلاعی، اقدام به پخش آن میکنند که این خود نمایان گر اهمیت داشتن مهارت سواد رسانه ای است.
وی به سه مصداق کم سوادی رسانهای برخی از مسؤولان، گروهی از مردم و تعداد کمی از فعالان رسانهای در بحران زلزله کرمانشاه اشاره کرد و گفت: مسؤولی که در ابتدای وقوع حادثه خبری را بیان کرد که باعث التهاب بیشتر مردم شد، برخی از مردم که خبری را دست به دست کردند که باعث کاهش بسیج منابع و امکانات مردمی برای کمک به زلزله زدگان کرمانشاه شد و رسانه هایی که به جای پرداختن به اصل موضوع وارد حواشی شده و موضوع را سیاسی کردند، همه از مصادیق کم سوادی رسانهای است.
در ادامه معصومه نصیری، مشاور امور استانهای انجمن سواد رسانه ای با تاکید بر اینکه در بحرانها نیازمند تشکیل ستاد مرکزی بحران هستیم، اظهار کرد: مرز بین اطلاع رسانی درست و کامل و در عین حال عدم ایجاد ناامنی در جامعه مسوولیتی است که باید در مواقع بحران به آن توجه کرد.
وی با تاکید بر ضرورت حفظ آرامش روانی مردم در بحران ها، یادآور شد: اینکه در چنین مواقعی ما شاهد هیجان زدگی مسوولان و شتابزدگی رسانه ای می شویم از یک سو و بروز و ظهور پدیده شهروند خبرنگاری از سوی دیگر دست به دست هم داده و موجبات انتشار شایعه و حتی بحران آفرینی مضاعف را فراهم می کند.
مشاور امور استانهای انجمن سواد رسانهای ایران تاکید کرد: اینجا داشتن سواد رسانه ای می تواند به ما در مدیریت صحیح بحران کمک کند.
در ادامه این نشست، عکاسان، خبرنگاران و افرادی که در قالب امدادرسان در محل حادثه حضور داشتند به بیان تجربیات خود پرداختند.
افراد مذکور، هیجانزدگی سازمانها و مردم، روش و نحوه برخورد، اهمیت شناخت محیطی مسئولان و امدادگران و رسانهها، فقدان فرماندهی یکپارچه، عملکردهای جزیره ای، عدم استفاده از تجربیات قبلی در مدیریت بحران، نحوه پخش کمکها از طریق ارگانها، عدم اطلاعرسانی کامل و جامع از طریق رسانه به مردم در مورد وسایل مورد نیاز و متناسب با فرهنگ، عدم هماهنگی بین گروههای امدادرسان، عدم مدیریت کمکهای مردمی را از اهم مواردی که به عنوان تجربه از این حادثه دلخراش به آن می توان اشاره کرد، نام بردند.
ارسال دیدگاه