روستایی از فارس در بین هزاران روستای کشور برگزیده حوزه کتاب شد

روستای فهلیان در سال ١٣٩٥ از میان بیش از هزار روستای کشور به‌عنوان روستای برگزیده در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی معرفی شد؛ تعدادی از فرزندان روستای فهلیان از سال ١٣٩٣ شروع به انجام فعالیت حرفه‌ای در حوزه ترویج کتاب و کتاب‌خوانی در روستای خود کردند. هدف این افراد ترویج کتاب و کتاب‌خوانی به‌صورت پایه و اصولی است و تلاش دارند تا همه گروه‌های اجتماعی از قبیل کودکان، نوجوانان، جوانان، افراد مسن، مادران، پدران، معلمان، صنوف و ... را در ترویج کتاب و کتاب‌خوانی دخیل کنند.

کد مطلب: ۶۸۸۱۰۴
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا فارس، جمشید رضایی، از ناشران استان فارس گفت: با استمرار در انجام فعالیت‌های ترویجی و همچنین کمک گرفتن از همه‌ی اقشار این روستا در سال ١٣٩٥ در سومین جشنواره «روستاها و عشایر دوستدار کتاب» موفق به کسب افتخار یکی از روستاهای ده‌گانه کشور شدیم. امیدواریم امسال در رقابت با این ده روستای برتر کشور موفق به کسب مقام «روستای برگزیده‌ی برگزیده‌ها» شویم.

فهلیان یا در گویش محلی فهلیون، نام یکی از دهستان‌های پنج‌گانه بخش ممسنی است که کم‌وبیش در باختر بخش واقع‌شده و از رود فهلیان و چشمه‌سارها سیراب می‌شود.

گویش مردم این سامان لری است. گویش لری این مردم شاخه‌ای از فهلویات است و نزدیکی و هم‌ریشگی با زبان پارسی دری دارد و آکنده از واژه‌ها و ریشه‌های افعال پهلوی ساسانی است.

فهلیان منطقه‌ای است با دیرینگی تاریخی کهن و درخور توجه که به قولی و بر پایه نظریات برخی دیرین شناسان دیرینگی این منطقه زیبا به ۸۰۰۰ سال می‌رسد که در دیرینگی ۳۵۰۰ ساله آن میان باستان شناسان و تاریخدانان همراهی است.

بررسی‌های باستان‌شناسی در سه دشت رستم، نورآباد و فهلیان تاکنون منجر به کشف ۲۵ محوطه هخامنشی شده است که این موضوع اهمیت سایر اکتشافات منطقه فهلیان را دوچندان می‌کند.

در حدود چند کیلومتری فهلیان و در دل صخره بزرگی نخستین نقش برجسته نیایش آب و نیایش مذهبی در ایران دیده می‌شود که به دوره ایلام میانه مربوط و قدمت آن به ۳۵۰۰ سال پیش بازمی‌گردد.

لیدوما یک محوطۀ باستانی بسیار باشکوه تاریخی دیگری است که در منطقۀ فهلیان در زیر تپه‌ای که در گفتار محلی از آن به قلعه‌کَلی یاد می‌کنند، کشف شده است.

درباره وضعیت فرهنگی و اجتماعی توضیح دهید.

قبل از اینکه نورآباد مرکز شهرستان ممسنی باشد، فهلیان مرکز شهرستان ممسنی بوده است که به دلیل عدم وجود مساحت لازم برای وسعت، مرکز شهرستان از فهلیان به روستای مالکی که اکنون شهر نورآباد است انتقال یافت.

در سال ۱۳۱۴ خورشیدی برای اولین بار یک دبستان ابتدایی چهار کلاسه دولتی به سبک امروزی در محله‌ی قلعه شاهی نورآباد به نام دبستان ایزدی دایر گردید و همچنین در سال ۱۳۱۸ خورشیدی دبستان چهار کلاسه دیگری به نام دبستان وکیل در روستای فهلیان تأسیس گردید.

در سال ۱۳۳۵ دبیرستان ایزدی در نورآباد و در سال ۱۳۳۶ دبیرستان وکیل فهلیان دایر گردیدند که این دو دبیرستان نقش بسیار ارزشمندی در باسواد کردن مردم در ممسنی و حتی بویراحمد داشتند و بسیاری از بزرگان حال حاضر این مناطق در این دو دبیرستان درس خواندند و باسواد شدند.

لطفاً در مورد جدیدترین برنامه‌ی ترویجی خود در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی که تحت عنوان «انجمن ناشران حامی کتاب‌خوانی فهلیان» است توضیح دهید.

از سال گذشته تلاش شده است با مذاکره با ناشران مختلف و به‌خصوص ناشران استان فارس آن‌ها را به حمایت از روستای فهلیان تشویق و ترغیب کنیم. در این میان تعداد زیادی از ناشران اعلام آمادگی کرده‌اند.

در ضمن ما فرزندان روستای فهلیان در قالب «انجمن حامیان فرهنگ و کتاب فهلیان» با حضور در شانزدهمین نمایشگاه کتاب استان فارس و داشتن غرفه‌ای اختصاصی برای اطلاع‌رسانی در مورد این روستا و برنامه‌های ترویجی خود و همچنین جذب حامیان مالی، تلاش مضاعفی انجام داده‌ایم تا با مذاکره با ناشران به‌عنوان تولیدکنندگان کتاب، آن‌ها را به عضویت در «انجمن ناشران حامی کتاب‌خوانی فهلیان» تشویق و ترغیب کنیم.

ناشران با عضویت در این انجمن چه کمک‌هایی به روستای شما می‌کنند؟

ناشرانی که رضایت خود را به عضویت در این انجمن اعلام می‌کنند ابتدا فرم مخصوصی را تکمیل می‌کنند و سپس به چند روش حامی کتاب‌خوانی روستای فهلیان می‌شوند.

اول «با اهدای تعدادی نسخه از هر کتابی که چاپ می‌کنند» دوم «با صحبت با نویسنده و تشویق ایشان به اهدای تعداد نسخه‌های بیشتری از سوی نویسنده» و سوم «حمایت از اهالی روستا در دادن تخفیف قابل‌توجه به هرکدام از اهالی این روستا که کتابی چاپ کنند» چهارم اینکه «در صورت آشنایی با افراد خیّری که می‌توانند به هر صورت در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی به این روستا کمک کنند و معرفی این روستا به آن‌ها» می‌توانند حامی کتاب و کتاب‌خوانی روستای فهلیان شوند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار