زرافشان:
به ۱۶ هزار استادکار در هنرستانهای کشور نیازمند هستیم
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: در سال تحصیلی آینده به ۱۶ هزار استادکار در هنرستان های کشور نیازمند هستیم که اصلی ترین چالش در آموزش های مهارتی محسوب میشود.
به گزارش پانا، علی زرافشان در جمع مدیران منتخب هنرستان های سراسر کشور با اشاره به اجرای کیفی و مطلوب طرح تعالی مدیریت در مدارس و مورد توجه قرار گرفتن نظام تضمین کیفیت به عنوان سیاست جدید آموزش و پرورش اظهار کرد: ۲ موضوع حائز اهمیت است؛ نکته اول بحث «کیفیت» است که امروزه به عنوان یک دغدغه جهانی مطرح است که با فراگیر شدن آموزش و پرورش در سراسر دنیا مورد عنایت ویژه قرار گرفته که علاوه بر حضور کمی دانش آموزان در مدرسه کیفیت بخشی در یاددهی و یادگیری نیز مورد تاکید است .
زرافشان موضوع مهم دوم را «مدیریت کیفیت» عنوان کرد و افزود: در تعالی مدیریت چگونگی مدیریت کیفیت مطرح شده تا یک واحد آموزشی، کیفیت و استانداردهای لازم را دارا باشد که این دو موضوع ذکر شده از اهداف اصلی تعالی مدیریت هستند که بایستی فرایندهای مربوط به آن در داخل مدارس احصا شود و با تعریف شاخص ها و معیارهای لازم ارتقا کیفیت لحاظ شود .
زرافشان، منابع و سرمایه مورد نیاز برای این امر را نگرش، تفکر و اندیشه مدیریت دانست و گفت: اگر نگاه به هنرستان ها نگاه همراه با مدیریت و کیفیت باشد فرایند رشد و ارتقا را در مدارس شاهد خواهیم بود .
معاون وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد: در سال تحصیلی ۹۸-۹۷ با دشواری ها و پیچیدگی های زیادی مواجه خواهیم بود که با استقرار نظام ۳-۳-۶ پدیدار شده که از جمله آنها ساماندهی نیروی انسانی و فضاهای آموزشی است، افزود: با توجه به این ساختار، در سال تحصیلی آینده به ۱۶ هزارهنرآموز و در حدود همین استادکار نیازمندیم که اصلی ترین چالش پیش روی محسوب می شود البته بخشی از تامین این نیروها با حذف پایه سوم هنرستان در سال تحصیلی آینده و آزاد شدن نیروی انسانی این پایه و بخشی دیگر از طریق خرید خدمات تامین خواهد شد همچنین چالش مهم دوم تامین فضاهای آموزشی و شناسایی ظرفیت این فضاهاست .
معاون متوسطه وزارت آموزش و پرورش از پیگیری تخصیص ۵۴ میلیارد تومان ردیف بودجه برای تامین تجهیزات مورد نیاز خبر داد و گفت: به محض تزریق بودجه مذکور طی بخشنامه ای نحوه توزیع آن با توجه به تعداد و نوع هنرستان ها به استان ها ابلاغ خواهد شد .
گفتنی است مدیر آموزش و پرورش منطقه ۴ تهران پیش از سخنان زرافشان، ضمن خیر مقدم به مدعوین وحاضران در جلسه، با ارائه گزارشی از فعالیت های صورت گرفته در حوزه فنی و حرفه ای و کاردانش گفت: در تابستان گذشته با دعوت از مدیران هنرستان ها و برگزاری جلسات آموزشی ویژه خانواده ها و نیز هدایت تحصیلی مناسب، دانش آموزان کثیری در منطقه به سمت صندلی های خالی هنرستان ها هدایت شدند و با ایجاد رشته های مختلف زمینه تحصیل دانش آموزان بیشتری را در هنرستان ها فراهم کردیم و در جهت رشد و توسعه هنرستان ها در منطقه گام برمی داریم .
سعید ناصری، توسعه متوازن در هنرستان ها را امری مهم قلمداد کرد و از مسوولین درخواست کرد برای تحقق این امر برنامه ریزی و سیاست گذاری کنند .
ارسال دیدگاه