سال سخت کشاورزان جغتای؛

بعد از مصیبت گندمکاران، نوبت به چغندرکاران رسیده است

هنوز جای زخم دولتی‌ها بر روی تن گندمکاران شهرستان جغتای التیام نیافته است که مصیبت تحویل نگرفتن محصول چغندر قند، داغ دیگری بر دل رنج دیده کشاورزان این شهرستان گذاشته است.

کد مطلب: ۶۷۹۴۸۹
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا از خراسان رضوی، پول گندم هایی که در قالب طرح خرید تضمینی در اواخر بهار و اوایل تابستان سال جاری از کشاورزان این شهرستان تحویل گرفته شده هنوز هم تسویه نشده است و این موضوع موج گسترده ای از نارضایتی ها را در بین مردم این شهرستان به وجود آورده است.

کشاورزانی که با تکیه بر درآمد ناشی از گندم اقدام به دریافت تسهیلات یکساله از بانک کشاورزی کرده اند، حالا باید شاهد جریمه های سنگین ناشی از دیرکرد در بازپرداخت وام های خود باشند و برای خرید کود و بذر سال جدید، دست خود را به سوی دیگران دراز کنند.

تحویل نگرفتن چغندر قند کشاورزان شهرستان جغتای در اوضاع بد اقتصادی این قشر، بدترین خبری است که می توان به آنها داد؛ اما این اتفاق در حال وقوع می باشد و معطلی چند روزه کشاورزان در ورودی کارخانه قند جوین صدای آنها را در آورده است.

یکی از کشاورزان در همین رابطه به خبرنگار ما گفت: اکثر مردم شهرستان جوین کشاورز هستند و یکی از محصولات مهم‌شان چغندر قند است، چغندری که همه امید کشاورزان این شهرستان محسوب می شود، محصولی که روزها و شب ها و ماه ها باید به پای آن زحمت کشید و عرق ریخت تا محصول مرغوب به بار بنشیند. همه این زحمت ها و خون دل ها یک طرف، تحویل دادن آن یک طرف.

چغندر استان‌های غربی جایگزین چغندرهای شهرستان‌های جوین و جغتای

وی افزود: این روزها شاهد صف های طولانی وسایل نقلیه ای که چغندر را برای تحویل به کارخانه قند جوین آورده اند، هستیم. صف هایی که در چند سال اخیر بی سابقه بوده است و این سوال را به ذهن ها متبادر میکند که: چرا شرکت کشت و صنعت جوین همه ظرفیت خود را برای تحویل محصول از کشاورزان به کار نمی گیرد؟.

این کشاورز اهل شهرستان جغتای خاطرنشان کرد: جالب است بدانید؛ این روزها کامیون هایی در صف هستند که وقتی با آنها صحبت می کنیم، متوجه می شویم که اهل خراسان نیستند. بله! این رانندگان کسانی هستند که از شرکت کشت و صنعت کرایه می گیرند تا چغندر قند غرب کشور را به این شرکت انتقال دهند.

آخر آذر، وعده جدید پرداخت پول گندم

در همین رابطه محمد قاسم آبادی، معاون جهاد کشاورزی شهرستان جغتای به خبرنگار ما گفت: متاسفانه علی‌رغم قولی که به کشاورزان مبنی بر پرداخت طلب آنها تا پایان مهر ماه داشته شده بود، این وعده عملی نشد و تا امروز به طور میانگین توانسته ایم حدود ۶۹ درصد از مطالبه آنها را پرداخت کنیم.

وی افزود: بر اساس اظهارات سخنگوی دولت، پرداخت مطالبه گندمکاران تا پایان ماه جاری به صورت کامل انجام خواهد شد که امیدواریم این بار نیز شرمنده کشاورزان نشویم.

تحویل چغندر از ۱۵ آبان ماه شروع می‌شود

عدم تحویل محصول چغندر قند کشاورزان شهرستان جغتای از طرف شرکت کشت و صنعت جوین موضوع دیگری بود که قاسم آبادی با اشاره به آن در اظهارنظری تامل برانگیز گفت: متاسفانه کشاورزان برداشت چغندر خود را با ترس از شروع سرما، کمی زودتر از موعود برداشت کرده اند و آماده نبودن مراکز تحویل کارخانه در دیگر نقاط شهرستان باعث معطلی کشاورزان شده است.

قاسم آبادی خاطرنشان کرد: مقرر شده است تا تحویل چغندر قند کشاورزان جغتای و جوین از ۱۵ آبان ماه سال جاری در تمام آلفاهای مستقر در شهرستان های جوین و جغتای آغاز شود و در حال حاضر تحویل این محصول فقط در کارخانه قند جوین امکان پدیر است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار