استاندار خراسان جنوبی عنوان کرد:

توسعه مناطق ویژه تخصصی اقتصادی بايد مورد توجه جدي قرار گيرد

استاندار خراسان جنوبی که شب گذشته در جلسه بررسی مطالعات آمایش استان سخن مي گفت، با بيان اين مطلب افزود: با توجه به استعدادهاي طبيعي منطقه و وجود برخي محصولات کشاورزي و صنايع خاص در استان، توسعه مناطق ويژه تخصصي مي تواند به عنوان يک راهبرد اصلي توسعه مورد توجه جدي مديران بخش هاي اقتصادي قرار گيرد.

کد مطلب: ۶۷۷۴۴۶
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا از خراسان جنوبی ، محمد مهدی مروج الشریعه استاندار خراسان جنوبي با تاکيد بر اينکه در مطالعات آمايش استان بايد پيش بيني تامين آب شرب، صنعتي و معدني مورد نياز استان به عمل آيد تصريح كرد: در اين مطالعات علاوه بر تامين آب شرب استان، بايد تمهيداتي پيش بيني شود تا آب مورد نياز كشاورزي در بخش گلخانه با كشت گياهان اقتصادي و توجيه دار ، صنعت و معدن استان نيز از طريق منابع آبي داخل و يا خارج از كشور تامين گردد.


مروج الشریعه، با اشاره به آغاز مطالعات و روند اجرایي براي تصويب منطقه ويژه معدني در شهرستان طبس، تصريح کرد: با توجه به وجود مناطق مستعد جغرافيايي براي احداث مناطق ويژه تخصصي در حوزه هاي معدني، انرژي هاي نو و ...؛ شناسايي بهترين نقاط و بررسي نحوه سرمايه گذاري در اين بخش ها در استان از اهميت ويژه اي برخوردار است.


مقام عالی دولت در استان، اظهار داشت: توجه ویژه و برنامه ریزي لازم در خصوص استفاده بهينه از ظرفيت ۲۷ ميليون نفر زائر امام هشتم و سهم اقتصاد استان خراسان جنوبي از بازار موجود در اين بخش که شامل سوغات و محصولات خاص منطقه مي شود، بايد مد نظر مسوولين امر قرار گيرد.


مروج الشریعه، کویر را یکي از ظرفيت هاي عالي استان دانست و خاطر نشان ساخت: در بحث کوير بايد علاوه بر امنيت، بهره گيري از ظرفيت اقتصادي كوير نيز مورد توجه جدي قرار گيرد، چرا كه اين دو مولفه در كوير مي توانند مكمل يكديگر باشند.


استاندار ، با تشکر از اهتمام ویژه مجریان و همکاران طرح آمايش استان افزود: اين طرح بايد در کوتاه ترين زمان ممكن تكميل و جهت بررسي و تصويب در شوراي برنامه ريزي و توسعه استان ارائه شود.


وی عنوان کرد: نقطه قوت مطالعات آمایش سرزمین در استان خراسان جنوبي، تهيه بخش هاي مختلف آن توسط متخصصين دانشگاهي است و قطعا استفاده از ظرفيت متخصصين، سطح طرح آمايش استان را بسيار بالا برده است.



مروج الشریعه اتاق فکر طرح آمایش استان را پشتوانه و ضمانت اجرایي و مديريتي طرح دانست و تصريح کرد: برنامه هاي پژوهشي و مطالعاتي دستگاه هاي اجرايي استان بايد با توجه به راهبردهاي مشخص شده در مطالعات آمايش سرزمين استان تعيين و تهيه گردند.


استاندار در ادامه سخنان خود دانشگاه بیرجند را یکي از بهترين و بزرگترين دانشگاه هاي کشور ذکر كرد و افزود: ظرفيت اساتيد دانشگاه بيرجند در روند تكميل مطالعات آمايش استان، موفقيت اين طرح را تضمين كرده است.


مقام عالی دولت در استان استمرار جلسات بررسی طرح را ضروری دانست و تصريح کرد: تکميل طرح آمايش بر سه محور استانداري، سازمان برنامه و بودجه استان و دانشگاه بيرجند استوار خواهد بود.


وی افزود: به دلیل اهمیت آمايش به عنوان يک سند بالادستي در روند توسعه استان، بايد زمان زيادي براي بررسي موضوع گذاشته شود چرا که طرح آمايش استان زير ساخت و راهبرد توسعه استان را مشخص مي کند.


در این جلسه، بخش های مطالعاتي مختلف طرح آمايش نظير مطالعات بخش معادن، منابع طبيعي، مخاطرات، اقليم منطقه، منابع آبي استان، پوشش گياهي، منظر اقتصادي استان، مطالعات جمعيتي و ... مورد بحث و تبادل نظر حاضرين در اين نشست قرار گرفت.

خبرنگار پانا: سید محمد علی سجادی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار