یادداشت/ قاسمی نیا
تعالی مدرسه، خانه و اجتماع با اولیا و مربیان
معاون سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش استان قم طی یادداشتی، با گرامی داشت هفته انجمن اولیا و مربیان، انجمن اولیا و مربیان را کمربند ایمنی مدرسه دانست و خاطر نشان شد: اعضای انجمن باید با برنامه ها و تصمیماتی که می گیرند در مرحله نخست خودشان در مدرسه پیامدهای آن را ببینند.
به گزارش خبرگزاری پانا از قم، متن کامل یادداشت حجت الاسلام قاسمی نیا معاون سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش استان قم بدین شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
تعالی مدرسه، خانه و اجتماع با اولیا و مربیان
در سال ۱۳۲۶ خورشیدی انجمن خانه و مدرسه در ایران راه اندازی شد و حدود دو دهه بعد در سال ۱۳۴۶ به نام انجمن ملی اولیا و مربیان تغییر نام یافت و پس از پیروزی شکوه مند انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۳۵۸ سازمان انجمن اولیا و مربیان توسط شورای انقلاب تصویب شد و سپس در سال ۱۳۶۷ اساسنامه انجمن اولیا و مربیان به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش رسید. هر سال از روز ۲۴ مهرماه تا ۳۰ مهر هفته پیوند اولیا و مربیان نام گذاری شده است.
انجمن اولیا و مربیان باید بعد از هفت دهه فعالیت و با توجه به تجربیات و شناخت نقاط قوت و ضعف با بازنگری و به روز رسانی وظایف و برنامه ها، به رویکرد جدید و نو بیندیشند و مسیر خود را با تعیین نقشه راه، پی گیری نمایند و یکی از مهم ترین زیرساختهای این رویکرد، تابلوی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش می باشد. سند تحول در نظام آموزش و پرورش با محوریت مدرسه، خانواده، دانش آموز، محتوای آموزشی و اجتماع با هدف نیل به حیات طیبه نقش مهم و موثری در این پیوند مبارک دارد.
هدف چهارم از هدف های عملیاتی و راه کارهای فصل هفتم از سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با تاکید بر این موضوعات به این شرح می باشد:
تقویت بنیان خانواده و کمک به افزایش سطح توانایی ها و مهارت های خانواده در ایفای نقش تربیتی مناسب با اقتضاءات جامعه اسلامی. در این هدف شش راه کار بیان شده است: ۱- آموزش و ارتقای مدیریت خانواده و استفاده مناسب از ابزار رسانه در محیط خانواده هم سو با اهداف تعلیم و تربیت رسمی عمومی. ۲- تدوین اصول راهنما و پودمانهای آموزشی برای تبیین نقش مدرسه، رسانه ها و خانواده در تامین پیش نیازهای ورود کودک به مدرسه و ایجاد ساز و کارهای لازم برای هماهنگی و هم سویی آنها با هم و با اهداف نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی.
۳- تدوین برنامه جامع مشارکت خانواده و نهادهای تربیتی و آموزشی برای تقویت فرهنگ تربیتی خانواده ها و تحقق شایستگی های پایه دانش آموزان.
۴- افزایش میزان مشارکت خانواده ها در فعالیت های آموزشی و تربیتی مدرسه، برگزاری دوره های آموزشی اثر بخش، ارائه خدمات مشاوره ای به خانواده های آسیب پذیر و آسیب زا برای هم سو سازی اهداف و روش های تربیتی خانواده و مدرسه.
۵- اضافه نمودن درس مدیریت و سلوک مناسب خانواده به جدول برنامه درسی دوره متوسطه در نظام رشته ها و برای تمام دانش آموزان.
۶- تهیه و تدوین محتوای آموزشی برای دانش آموزان برای آشنایی با ویژگی ها و نیازها و وظایف خانواده در چهارچوب ارزش ها و معیارهای اسلامی.
مدرسه زمینه ساز تربیت دانش آموزانی با شکل گیری هویت مستقل، عزت مند و دینی و با خصوصیات مشترک اسلامی ایرانی و انقلابی و کسب فضایل تربیتی و اخلاقی و دارای این ویژگی ها می باشد: ایمان، تقوا، تولی و تبری، عمل صالح، خودباوری، روحیه مجاهدت، ظلم ستیزی، علم ، حکمت، عفت، شجاعت، عدالت، صداقت، ایثار و فداکاری، سلامت جسمانی، نشاط و تقویت اراده، روحیه کارآفرینی ، کسب شایستگی های عام حرفه ای و مهارتی و هنری زمینه ساز کار مولد.
ایجاد زمینه مشارکت معلمان و مربیان و اولیا و خانواده ها در فرایند تعلیم و تربیت یکی از انتظارات رهبر معظم انقلاب اسلامی در سیاست های کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش کشور می باشد و همچنین در متن سیاست های کلی خانواده به تقویت و تشویق خانواده در جهت جلب مشارکت برای پیش برد اهداف و برنامه های کشور در عرصه های فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و دفاعی تصریح شده است.
با توجه به برداشت از مفاد سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اگر هر یک از اعضای انجمن به اهداف و وظایف خود توجه عملی داشته باشند خانه و مدرسه و اجتماع هم سو با هم تعالی و رشد پیدا می کنند.
وظایف و مسئولیت هایی بر عهده مدیر و معاونین مدرسه می باشد که در زمان اداری و آموزشی فعالیت مدرسه فرصت پی گیری و انجام آنها بسیار کم و محدود می باشد و ادای حق دانش آموزان به طور جامع و رضایت بخش نیست. مدیر مدرسه و شورای معلمان و معاونین مدرسه باید بر این باور باشند که اعضای انجمن مداخله گر و مزاحم در امور مدرسه نیستند بلکه مشارکت کننده، همراه، همگام و هم یار مدیر در رسیدن به اهداف آموزشی و پرورشی، تربیتی و تقویت و کیفیت فعالیت ها و برنامه های مدرسه و پرداخت حقوق دانش آموز و اولیا می باشند و همه در یک جهت و برای رسیدن به اهدافی مشترک تلاش و خدمت می کنند.
اگر سیاست گزاران و برنامه ریزان و مسئولان آموزش و پرورش خواهان موفقیت و مشارکت موثر انجمن اولیا و مربیان هستند باید در موضوعات و مسائل تربیتی آموزشی ، تحصیلی، ورزشی، پرورشی، اوقات فراغت و حتی در تعیین و انتخاب و یا عزل و نصب مدیر و معلمان و کارکنان آموزشگاه قدرت اجرایی و اعلام نظر داشته باشند و در تصمیمات خود از حمایت اجرایی و عملیاتی بهره مند شوند. البته انجمنی موفق است که اعضای آن با اختیار و داوطلبانه و بدون رودربایستی انتخاب شوند و وقت و فرصت خود را با ظرفیت هایی که دارند وقف اهداف آموزشگاه و پیوند اولیا و مربیان بدانند.
اعضای انجمن باید با برنامه ها و تصمیماتی که می گیرند در مرحله نخست خودشان در مدرسه پیامدهای آن را ببینند و در مرحله بعدی و اصلی اعضای خانواده خروجی عملکرد مثبت اعضای انجمن را حس کنند و نتیجه پی گیری ها و عملکرد انجمن را و حل مشکلاتی از امور مدرسه و خانواده و مربیان و پیشرفت فعالیت ها را مشاهده کنند. در این قسمت از نوشتار به مواردی از انتظارات و اقدام هایی که انجمن اولیا و مربیان می توانند انجام دهند تا آنان را در رسیدن هرچه مطلوب به اهداف یاری رساند اشاره می شود:
- تشکیل جلسات آموزش اثربخش و کاربردی درخانواده یکی از مهمترین کارکردهای انجمن اولیا و مربیان نام برده شده است که لازم است با نیاز سنجی از مواد و موضوعات آموزشی ویژه اولیا و دانش آموزان و حتی سایر اعضای خانواده را هم به عنوان مخاطبین برنامه ها در نظر بگیرند.
- شناسایی و تشویق و باز گرداندن دانش آموزان تارک میان پایه تحصیلی به مدرسه.
- شناسایی و برنامه ریزی و توجه به دانش آموزان دیرآموز، مرزی و لازم التوجه.
- شناسایی و حمایت از دانش آموزان ، معلمان و اولیای محروم و کم برخوردار از امکانات با تمرکز برمناطق محروم و حاشیه ای شهرها و روستاها.
- در نظر گرفتن کلاسهای کمک آموزشی با تعیین و انتخاب معلمان دلسوز و پر دغدغه برای خدمت.
- شناسایی اولیای بی سواد و هماهنگی برای آموزش آنان.
- شناسایی آسیب های اجتماعی و خانوادگی و اخلاقی و رفتاری و فرهنگی برون مدرسه ای.
- ارتباط مستمر با سایر اولیا و مربیان و جلب مشارکت آنان در برنامه ها و فعالیتها.
- پی گیری و توجه به نقش و حضور آنان در جلسات آموزش خانواده.
- انتخاب برنامه های آموزشی ویژه اولیا در دو سطح علمی و دانشی مانند بی سوادان و کم سوادان و سطوح عالی علمی.
- جلسه با مشارکت و حضور پررنگ مربیان و معلمان در بین اعضای انجمن
- شناسایی و کشف استعداد و علاقه مندی و توجه به کسب حرفه و مهارت برای دانش آموزان که در هر سال در این زمینه پیشرفت داشته باشند.
- شناسایی و تجلیل از فعالان مدرسه اعم از دانش آموز و اولیا و مربیان و دستگاه های مشارکت کننده حقیقی و حقوقی.
- رسیدگی آبرومندانه و با رعایت جوانب اسلامی حیثیتی به دانش آموزان بد سرپرست و بی سرپرست و اولیایی که سرپرست خانواده می باشند.
- شناسایی و جلب مشارکت و بهره مندی از منابع سرمایه ای، امکانات، مالی، علمی، آموزشی و فرهنگی جامعه برای نفع رساندن به اهداف و برنامه های انجمن.
- بهره مندی از مراکز راهنمایی و مشاوره خانواده.
- برنامه ریزی و پی گیری برای کسب مهارتهای اساسی زندگی و مهارت های کاربردی و اشتغال زا ویژه دانش آموزان برای ورود به بازار کار.
- زمان خدمت اعضای انجمن فقط به زمان رسمی فعالیت مدارس منحصر نمی شود بلکه به اوقات فراغت و تعطیلات مدارس هم معطوف باشد و غفلت از این فرصت کند شدن پیشرفت فعالیت ها و نتایج عملکرد را در پی دارد.
- شناسایی، جذب و نگهداشت و جلب مشارکت خیرین مدرسه یار .
- نظارت مستمر و علمی تخصصی بر اجرای برنامه ها و فعالیت های مدرسه با کمک افراد خبره و آگاه بر مسایل و موضوعات.
خانواده ، مدرسه ، محیط اجتماعی و فرهنگی و رسانه ها با محوریت انجمن اولیا و مربیان همه برای خدمت به دانش آموز انجام وظیفه می کنند و هر کدام مسئولیت و نقشی در شکل گیری شخصیت فرزندان ما دارد و به نوعی آینده جامعه را ترسیم می کند و تابلوی آنچه خواهد بود را، جلوی دیدگان ما می گذارد و سهمی از خیر و صلاح و فساد جامعه در چگونگی ایفای وظیفه و مسئولیت این گروه ها می باشد.
رشد، پیشرفت ، تعالی و پویایی مدرسه به کانون و نهاد خانواده گره خورده و تحکیم و تثبیت ارکان کانون خانواده نیز به مدرسه چفت شده است. بنابراین هر دو مکمل هم هستند و جامعه سالم هم، از شکل گیری سالم این دو کانون پیوند می خورد و باید معتقد باشیم که مدرسه هوشمند بستگی به خانواده هوشمند دارد و خانواده هوشمند نیز به مدرسه هوشمند ارتباط دارد.
خانواده ای که بر اصول مودت و رحمت بنا شده باشد تربیت فرزندانی صالح دارد و مدرسه ای هم که بنای بر تربیت دانش آموزانی با هویت اسلامی، ایرانی، عزت مند و مستقل و کارآفرین و خودباور داشته باشد حیات طیبه را به ارمغان می آورد.
انجام صحیح وظایف و ایفای کامل نقش اعضای انجمن اولیا و مربیان می تواند کمربند ایمنی، برای تعالی و پیشرفت، سلامت و سعادت جامعه، خانواده و مدرسه تعیین شود. بنابراین باور و نگاه صادقانه و عمیق مسئولان و سیاست گزاران و برنامه ریزان به حوزه تعلیم و تربیت و آموزش وپرورش نوید کشوری سرافراز و پیشرفته و دارای سرمایه را می دهد و مژده درود آیندگان را دارند و شامل بشارت پیامر اعظم حضرت محمد صلی الله الیه و آله می شوند که فرمودند: هر کس طالب علم را یاری کند دوست دار پیامبران و با آنان می باشد.
ارسال دیدگاه