مدیرکل دفتر تالیف کتابهای درسی عمومی و متوسطه:
نوع نگاه رئیس جمهور به کتابهای درسی نگاه به آینده است
مدیرکل دفتر تالیف کتابهای درسی عمومی و متوسطه با اشاره به انتقاد رئیس جمهور از کتابهای درسی گفت: نوع نگاه رئیس جمهور به کتابهای درسی از نوع نگاه به آینده است اما حتما باید به گذشته و راهی که طی شده هم نگاه کنیم.
به گزارش خبرنگار پانا؛ محمود امانی تهرانی امروز چهارشنبه ۱۹ مهر در نشستی با نمایندگان رسانه ها که با حضور روسای گروه های تالیف کتابهای درسی در سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی برگزار شد، اظهار داشت: بحث کتابهای درسی و آموزش و پرورش بحثی به ظاهر آسان اما در واقع بسیار پیچیده و دشوار است. با توجه به اینکه آموزش و پرورش باید پاسخگوی سلیقه هایی از طیف ها و اقشار مختلف باشد همیشه در معرض توجه بوده است.
وی افزود: موضوع کتابهای درسی در واقع آینده هر جامعه است بنابراین موضوع مهمی به شمار می رود.
مدیرکل دفتر تالیف کتابهای درسی عمومی و متوسطه با اشاره به تاریخچه سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی گفت: خوشبختانه در ۲۰ سال اخیر (از سال ۱۳۷۶) سازمان این توفیق را داشته که اول مهر هر سال کتابها را در اقصی نقاط کشور توزیع کرده است.
صحبتهای رئیس جمهور درباره کتابهای درسی برای جلب توجه عموم به موضوعی خاص بوده است
امانی تهرانی ضمن معرفی بخشهای مختلف سازمان پژوهش و برنامه ریزی و نقششان در تالیف کتابهای درسی و مواد کمک آموزشی به صحبتهای رئیس جمهور در ابتدای سال تحصیلی ۹۷-۹۶ اشاره کرد و افزود: نگاه ما به فرمایش رئیس جمهور که فرمودند "کتابهای درسی ما برای دیروز تهیه می شود" از نوع صنائات ادبی برای جلب توجه عموم مردم به موضوعی خاص است. اگر کتابهای درسی را در سه مقطع مورد بررسی قرار دهید می بینید اقدامات خوبی در چنددهه اخیر در متن و ظاهر کتابها صورت گرفته است.
وی ادامه داد: مثلا در زمینه کتابهای علوم نه تنها به لحاظ اهداف بلکه از لحاظ روش تدریس نیز تغییر و دانش آموز در آن نقش فعال پیدا کرد. تصاویر کتابها بسیار جذاب شد و نتایج پژوهش ها نشان می دهد درصد بالایی از اهداف مورد نظر کتابهای علوم در مدارس تحقق پیدا کرد.
کتابها از لحاظ محتوا و روش، تغییرات چشم گیر داشته اند
امانی تهرانی با نام بردن از کتابهایی مانند فارسی، ریاضی، مطالعات اجتماعی، کتابهای دینی به عنوان کتابهایی که تغییرات چشم گیری پیدا کرده اند گفت: این کتابها امروز از لحاظ محتوا، روش و آماده سازی بسیار متفاوت شده اند.
شاید در ارائه کارهایمان کوتاهی کردیم
وی خاطرنشان کرد: البته وقتی به آینده نگاه می کنیم می بینیم هنوز راه درازی برای طی کردن در پیش داریم که فکر می کنم نگاه رئیس جمهور از این دست باشد اما حتما باید به گذشته هم نگاه کنیم و راه طی شده تا امروز را نادیده نگیریم. به نظر من بخش تالیف کتابهای درسی در آموزش و پرورش جز پرکارترین بخشها در بین نهادهای دولتی محسوب می شود. شاید ما آنقدر سرگرم کار بودیم که در ارائه کارهایمان کوتاهی کردیم.
کتاب ، هر ۱۰ سال بازتالیف می شود
مدیرکل دفتر تالیف کتابهای درسی عمومی و متوسطه در پاسخ به سوالی در خصوص استانداردهای جهانی برای بازبینی و بازتالیف کتابهای درسی بیان کرد: استاندارد ما و بسیاری از کشورهای جهان برای بازبینی کتاب هر ۵ سال یکبار و برای بازتالیف کتاب هر ۱۰ سال یکبار است. بعد از تالیف هر کتاب یک مرحله جدی اعتبارسنجی وجود دارد که توسط ۶۴ معلم از ۳۲ استان کشور انجام می شود. بعد از یک سال تدریس آزمایشی یک کتاب نتیجه اعتبارسنجی ها جمع آوری و کتاب اصلاح شده در سال سوم عرضه می شود. در ادامه در همه سالها نظرسنجی ها صورت می گیرد.
مشکلی به نام کلاس ششم
امانی طهرانی گفت: زمانی که سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تدوین می شد مطالعات نشان می داد چند سال اول ابتدایی بیشترین میزان اهمیت را در رشد بچه ها دارد؛ لذا در طراحی ساختار نظام آموزش و پرورش تصمیم گرفته شد حد محتوایی دوره ابتدایی به پایه ششم منتقل شود. قرار بود سه سال نخست ابتدایی با آرامش و بدون استرس ارزشیابی سپری شود اما متاسفانه برای دانش آموزان کلاس پنجم که به آخر دوره ابتدایی رسیده بودند، نشستن در کلاس ششم و این یک سال اضافه شده باعث مشکلاتی شد که همه سال ها را تحت تاثیر قرار داد.
کنکور، دشمن اهداف آموزشی
این مقام مسئول در وزارت آموزش و پرورش با اشاره به نظام ارزشیابی نادرست و امتحان مدار بعنوان نقطه ضعف نظام آموزشی عنوان کرد: طراحی بد امتحان دشمن اهداف آموزشی است و مهم ترین امتحان این کشور که نامش کنکور است را وزارت علوم برگزار می کند. سالهاست که قانون وزارت علوم را برای بهبود وضع این امتحان مکلف کرده اما این کار هیچ وقت انجام نشد. حتی ۲۰ پژوهش راجع به روش نوین کنکور صورت نگرفت. امروز روش امتحان تستی متحول شده اما با توجه به اینکه سازمان سنجش ما یک نهاد صرفا اجرایی است در این امر موفق نیست.
وی افزود: ما خواهان آن شدیم درباره آسیب هایی که این پدیده نادرست وارد می کند پژوهش شود. امروز نحوه عمل دانش آموزان، معلمان، والدین دانش آموزان و کتاب های ما در این کارزار تعیین می شود. ممکن است یک کتاب درسی بسیار با اهمیت باشد اما به دلیل نداشتن ضریب در کنکور کلا کنار گذاشته شود.
سازمان پژوهش نمی تواند روی موج های سیاسی حرکت کند
مدیر کل دفتر تالیف کتاب های درسی با اشاره به شایعات موجود در بحث کتاب های درسی و برخی انتقادهای سوگیرانه گفت: شایعات حاصل یک محیط دارای سوگیری و سیاست زده است و سازمان پژوهش نمی تواند روی موج های سیاسی حرکت کند بلکه باید به عمق سیاست کشور پای بند باشد، عمق سیاسی کشور هم قانون اساسی، جایگاه رهبری، نهادهای قانونی نظام هستند . شناخت استکبار، روحیه استقلال طلبی، اعتقادات دینی مردم هم عمق سیاسی نظام جمهوری اسلامی ایران است.
وی درخصوص برخی حذف و اضافات در کتاب های درسی افزود: موضوع ارزش های انقلاب، فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی، ایثار و شهادت، مشارکت جویی و تعاون، هویت، کار و سرمایه ملی و اقتصاد مقاومتی فراموضوعاتی هستند که در کتاب های دوره های مختلف توزیع شده اند. کتاب درسی که صدها موضوع را در هر درس پوشش می دهد مثل آب روان است و دائم تغییر می کند. در این میان شاید چند جابه جایی به وجود بیاید اما این که در اذهان مردم ایجاد کنیم که کتاب های درسی نسبت به فلان موضوع بی اعتنا بوده کاملا خلاف واقع است.
نقدهای درست را جدی می گیریم
امانی طهرانی افزود: باید به یک دوره بلوغ برسیم. ما از نقدهای جان دار تشکر می کنیم و آن ها را جدی می گیریم و بلافاصله عکس العمل نشان می دهیم زیرا کتاب درسی امانتی در دست ماست.
ارسال دیدگاه