مرمت حمام تاریخی میمند به اتمام رسید

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری فارس از پایان مرمت حمام تاریخی میمند، واقع در بخش میمند از توابع شهرستان فیروزآباد خبر داد.

کد مطلب: ۶۷۱۵۷۶
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا فارس ، مصیب امیری با بیان اینکه حمام تاریخی میمند متعلق به دوره قاجار است افزود: این حمام درست چسبیده به مسجد جامع میمند است و به احتمال زیاد از نظر ساختمانی و سازه ای با مسجد جامع میمند همخوانی و از نظر پلان دارای مشخصات حمامهای عمومی است .
به گفته وی این حمام تاریخی به شماره 6780 در فهرست ملی به ثبت رسیده است و عملیات مرمت آن طی سه ماهه اخیر آغاز و به اتمام رسید .
این مقام مسئول اضافه کرد: عملیات اجرایی مرمت در قسمتهای سنگ ازاره بدنه ، سفیدکاری بدنه و کاربندی و تزئینات سقف با تخصیص اعتباری بالغ بر 300 میلیون ریال صورت پذیرفت .
در ساخت این بنای ملی مصالحی از سنگ،آجر،گچ و ساروچ به کار رفته است. ارتباط فضای هشتی این حمام دارای چهار جایگاه رختکن بصورت صلیبی شکل است و دو راه که از هشت و نیم هشت سربینه شروع می شود ما را به قسمت گرم خانه هدایت می کند و بعد از طی کردن مسافت متناسب، فضای گرم خانه وارد خود گرم خانه می شویم . این فضا نیز ازنظر معماری مانند سربینه دارای شکل هشت و نیم هشت می باشد که دراضلاع بزرگتر جایگاه های شستشو و خزینه مشاهده می شود. این حمام در قسمت انتهایی یک خزینه مستقیم به فضای گرم خانه داشته و دو خزینه دیگر به وسیله یک ارتباط راهروئی به دو گرم خانه دیگر اتصال می شود. و شاید به همین خاطر است که در قسمت بالا و گوشه از نظر ساختمانی و سازه ای با مسجد جامع همخوانی دارد .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار