گزارش پانا از تاثیر چرخش نقدینگی بر بازار مسکن :

افزایش رکود ساخت و ساز مسکن /افزایش قیمت مصالح انگیزه ساخت را کاهش داد

به دنبال کاهش نرخ سود بانکی ،سپرده های کوتاه مدت بانکها 10 درصد کاهش یافته است و این پرسش مطرح است که آیا نقدینگی گرایشی به بازار مسکن داشته یا نه اما آنگونه که حمید سعادت نژاد رئیس انجمن سازندگان شهر تهران می گوید بازار مسکن تغییر قابل مشاهده ای نداشته و رکود ساخت و ساز افزایش نیز یافته است .

کد مطلب: ۶۷۰۴۵۷
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی از کاهش ۱۰ درصدی سپرده‌های کوتاه مدت‌ به دنبال کاهش نرخ سود بانکی خبرداد و گفت که این میزان به سپرده های یک ساله افزوده شده و می تواند ضمن کاهش هزینه تجهیز در بانکها زمینه کاهش نرخ سود تسهیلات را فراهم کند .

​سیف گفت: در فاصله ۱۱ روزه بین ابلاغ و اجرای بخشنامه کاهش نرخ سود حدود ۱۰ درصد به میزان سپرده های یکساله افزوده شده است.

به گفته سیف رویکرد اخیر بانک مرکزی در خصوص کاهش نرخ سود بانکی و تمرکز بر کاهش نرخ سود سپرده‌ها را باید به عنوان تکه ای از یک پازل جامع و در عین حال اقدامی عاجل در جهت توقف رقابت ناسالم در شبکه بانکی و نهایتا کاهش هزینه تجهیز منابع بانکها تعبیر و تفسیر کرد.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: رویکرد مزبور بر این اصل اساسی مبتنی است که با برقراری سقف‌های یاد شده در شبکه بانکی، اولاً از تعمیق مشکلات ترازنامه‌ای بانکها جلوگیری می‌شود و ثانیاً در ادامه با کاهش هزینه تجهیز منابع در بانکها، زمینه مناسبی برای کاهش تدریجی نرخ سود تسهیلات فراهم خواهد شد. بررسی‌های میدانی و بازرسی بیش از 1500 شعبه بانکی نیز حاکی از آن است که اکنون عزم مناسبی برای پایداری سقف‌های یاد شده وجود دارد که متعاقباً کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی را در پی خواهد داشت.

به نظر نمی رسد که نقدینگی به بازار مسکن هدایت شده باشد

اما حمید سعادت نژاد رییس انجمن سازندگان شهر تهران در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی پانا اظهار کرد :بازار مسکن تغییر قابل مشاهده ای نداشته و رکود افزایش نیز یافته است .

وی در پاسخ به این پرسش که آیا کاهش 10 درصدی سپرده های کوتاه مدت ممکن است به بازار مسکن هدایت شده باشد ، گفت :به نظر نمی رسد که نقدینگی به بازار مسکن هدایت شده باشد و در کنارآن افزایش قیمت مصالح نیز موجب نشده تا بازار با افزایش بیشتر قیمت همراه باشد.

تسهیلات مسکن محرک تقاضا نیست

وی گفت :قیمت تمام شده تسهیلات مسکن نیز بیش از 20 درصد است بنابراین این عامل نیز محرک تقاضا نیست مگر آنکه وام های کم بهره برای خرید یا ساخت اختصاص یابد.

سعادت نژاد گفت :مسکن دیگر کالای سرمایه ای نیست و در شرایطی که عمر ساختمانها در گذشته تا 70 سال بود اکنون به 20 سال کاهش یافته است .

تغییر قابل مشاهده ای در بخش ساخت و ساز مسکن نیز حاصل نشده

سعادت نژاد خاطر نشان کرد:تغییر قابل مشاهده ای در بخش ساخت و ساز مسکن نیز حاصل نشده و با رکود بیشتری مواجه شده است ضمن آنکه قیمت مصالح ساختمانی با افزایش قیمت مواجه شده و باید گفت در این شرایط اقتصادی چه توجیهی برای سرمایه گذاری در بخش ساخت و ساز باقی مانده است .

وی گفت :بازار ساخت و ساز با افزایش قابل توجه میلگرد و برخی مصالح ساختمانی مواجه شده که انگیزه های ساخت را کاه می دهد.

سعادت نژاد در پاسخ به این پرسش که افزایش قیمت مصالح تا چند درصد بوده و در شرایط رکودی دلیل این افزایش قیمت چیست ، اظهار کرد:میلگرد با افزایش 35 درصدی قیمت ، بتن و شن و ماسه تا 50 درصد افزایش مواجه شده است و صادرات فولاد و کاهش آن در بازار در کنار افزایش هزینه های سربار معادن از جمله سوخت ، دستمزد دلیل افزایش قیمت فولاد و شن و ماسه در بازار مصالح ساختمانی است .

مسکن کشش افزایش قیمت ندارد

سعادت نژاد گفت :نقدینگی در اختیار مردم اندک است و حتی اگر مالکین بخواهند هم قیمت ها ظرفیت افزایش ندارد و کشش بازار مسکن آنگونه نیست که افزایش قیمت را در خود جای دهد.

رییس انجمن سازندگان شهر تهران تصریح کرد:ساخت و ساز مسکن همچنان سنتی است و فروش آن نیز با ساختار سنتی است به همین دلیل وقتی رکود به وجود می آید خروج از آن چندان کار ساده ای نیست .

وی افزود :همه این شرایط در حالی است که هزینه های شهرداری افزایش یافته و ساخت نیز گرانتر شده است .

سعادت نژاد گفت :اگر شرایط کنونی ادامه دار باشد تا پایان سال رکود در بازار مسکن بیشتر نیز خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار