گزارش پانا از نقش استارت آپ ها در ایجاد اشتغال :

حمایت دولت از استارت آپ ها دغدغه ایجاد شغل را حل می کند

استارت‌آپ کارآفرینی است اما کارآفرینی به شیوه نوین و امروزه نقش استارت آپ ها در ایجاد اشتغال بسیار موثر است تا آنجا که به ازای هر استارت آپ حداقل 7شغل مستقیم ایجاد می شود و آنگونه که عضو هیات رئیسه کمیته بانک ،بیمه و سرمایه گذاری شورای اقتصادی اتاق ایران و آفریقا می گوید حمایت از استارت آپ ها در ایجاد شغل بدون سرمایه گذاری دولت تاثیرگذار است .

کد مطلب: ۶۶۹۷۲۷
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا ،مفاهیم استارت‌آپ ریشه در مفاهیم کارآفرینی دارد. با این تفاوت که با گسترش روزافزون علم و اشباع بسیاری از حوزه‌های کسب و کار برخی از پارامترها در کارآفرینی بیش از پیش پررنگ‌ شده و از اهمیت بیشتری برخوردار می‌شود.

بر این اساس دولت نیز بخش قابل توجهی از برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در زمینه ایجاد اشتغال را به حوزه فاوا معطوف کرده اما با این وجود همچنان مواردی مانند خلأ قانونی یا اشکال تراشی‌های کسب و کارهای سنتی یا مباحثی مانند وضعیت پرداخت بیمه و مالیات این شرکت‌ها از جمله مشکلات پیش روی فعالان این عرصه به شمار می‌رود.

استارت آپ ها کمترین تاثیر را از بحران اقتصادی گرفتند

مشاغل استارت آپی به نسبت سرمایه‌ای که از جانب بازار سرمایه یا سرمایه‌گذاران خطرپذیر جذب شده است، در برابر ارزش تجاری آنها کمتر از 10 درصد است‌. به همین دلیل حتی در اوج بحران اقتصادی دنیا که اغلب صنایع گرفتار رکود بودند، استارت‌آپ‌های نوآورانه روندی روبه‌رشد داشته‌اند‌.

هر شغل استارت آپی می تواند 7 شغل ایجاد کند

گفته می شود هر شغل استارت آپی می تواند 7 شغل ایجاد کند ؛در کشوری مانند هندوستان 80 هزار شغل توسط کسب‌وکارهای نوپای حوزه فناوری اطلاعات در سال 2016 ایجاد شده است و برآورد می‌شود بین 1 تا 1.5 درصد از GDP ایالات متحده مربوط به کسب‌وکارهای نوپا باشد.

ویدا شعبانی عضو هیات رئیسه کمیته بانک ،بیمه و سرمایه گذاری شورای اقتصادی اتاق ایران و آفریقا، در گفت وگو با خبرنگار پاناگفت: یکی از وظایف دولت ها حمایت از استارت آپ ها وپس از آن نظارت بر آنهاست و باید گفت روش های نوظهور شدن مشاغل و استانداردهای آن در جهان وجود دارد و حمایت از استارت آپ ها پایه و زمینه رشد بسیاری از پیشرفت های تکنولوژی بوده است .

وی ادامه داد: زیرساخت ها و بسترسازی هایی که در کلان اقتصاد انجام می شود زمینه رشد استارت آپ ها را فراهم می کنند.

شعبانی با بیان اینکه شرایط و بسترسازی ها در اقتصاد باید به گونه ای باشد که همه افراد از حداقل حقوق پایه برخوردار باشند ،اظهار کرد:نیاز کشور به ایجاد شغل بسیارمهم است و دولت باید به ایجاد مشاغلی که حداقل قادر به تامین نیازهای اولیه افراد و پرداخت حقوق پایه به آنهاست اهتمام داشته باشد و ضمن برقراری بهداشت و آموزش و پرورش رایگان حقوق اولیه را نیز به آنها پرداخت کرد .

وی عنوان کرد: همه مردم باید از حداقل حقوق برخوردار باشند اما دولت قادر به پرداخت حداقل حقوق به همه آحاد مردم نیست و در کنار آن سدی به عنوان مجوزها مانع دسترسی مردم به حداقل حقوق هاست .

شعبانی گفت: اگر مجوزها تسهیل شود مردم قادر خواهند بود که حداقل حقوق و دستمزدها را خود به خود تامین کنند.

استارت آپ های کوچک توانسته اند به شرکت های بزرگ تبدیل شوند

افشین کلاهی نایب رئیس کمیسیون جوانان، کار آفرینی و کسب و کارهای نوین نیز معتقد است: کسب و کارهای نوین و استارت آپ ها نقش موثری در ایجاد اشتغال داشته اند و کسب و کارها با جذب نیروهای تحصیل کرده می توانند بخش مهمی از مسئله اشتغال را حل کنند.

کلاهی گفت: باید به این نکته توجه داشته باشیم که کسب و کارهای جدید ضمن آنکه تولید و ایجاد اشتغال می کند روش زندگی را هم تغییر می دهند و برای مردم رفاه به همراه می آورند.

وی افزود: امروز می بینیم که کسب وکارهای جدید شغل های زیادی ایجاد کرده اند و استارت آپ های کوچک توانسته اند به شرکت های بزرگ تبدیل شوند و هر روز هم خدمات تازه ای ارائه دهند و افراد جدیدی را استخدام کنند.

براساس این گزارش قطعا موانعی که برای کسب و کارهای نوین ایجاد می‌شوند در روند توسعه آن ایجاد مشکل خواهد کرد؛ هر چند موانع تنها مربوط به کسب و کارهای نوین نیست و سایر کسب و کارها هم با موانع روبرو هستند. در این زمینه دولت باید تلاش کند که کوچک شود و بسیاری از خدمات کارها را به بخش خصوصی واسپاری کند تا عرصه برای گسترش فعالیت‌های کسب و کارهای نوین بیشتر فراهم شود. اگر می‌خواهیم شعار اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال محقق شود مطمئنا باید فضای کسب و کار را بهبود ببخشیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار