کاهش محفوظات گامی مثبت برای تحول در نظام تعلیم و تربیت است

رئیس مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پروش گفت: برای رسیدن به تحول در نظام تعلیم و تربیت باید از سهم محفوظات کم کرده و به سمت اندیشیدن و تفکر برویم که ابزار آن پژوهش است.

کد مطلب: ۶۶۸۱۵۶
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا، اسفندیار چهاربند در مراسم زنگ مهرو مقاومت با گرامیداشت یاد و خاطره شهدا در استان لرستان اظهار کرد: صحبت از تحول در آموزش‌وپرورش زیاد می‌شود و انتظارات از آموزش‌وپرورش زیاد است و در رابطه با تحول باید به گفتمان نزدیک شویم و انتظار و مطالبه را از تحول به‌خوبی بیان کنیم.

وی بابیان اینکه آیا تعداد مدارس، تغییر کتاب، افزایش بودجه، افزایش ساعت درسی تحول هستند و با توجه به چه خروجی‌هایی می‌توان گفت تحول صورت گرفته است، افزود: آنچه در دنیا معیار و مبنای توسعه شده خلاقیت است و تفاوت جوامع، کشورها اقتصادها و مبانی در جامعه‌شناسی و رفتارها در کشورهای مختلف نیز مبتنی بر خلاقیت است و هر کشوری که بتواند خلاقیت را پرورش دهد، این موضوع را از محل تحصیل اکتساب می‌کند.

رئیس مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پروش بیان کرد: دستگاه تعلیم و تربیت، دستگاهی است که خلاقیت را پرورش می‌دهد و زیرساخت‌های لازم را برای بالا بردن میزان خلاقیت در شهروندان خود برنامه‌ریزی، معماری و مدیریت محقق می‌کند و اگر همه سازوکارهای ما مبتنی بر پرورش خلاقیت شود تحول که عصاره سند تحول در قالب خلاقیتی است، محقق می‌شود.

وی بابیان اینکه سه عنصر محفوظات، تجربه و تفکر و اندیشیدن برای خلاقیت لازم است، عنوان کرد: سهم عنصر تفکر و اندیشیدن بیشتر است چراکه حدود ۷۰ درصد را شامل می‌شود، ۲۰ درصد سهم تجربه و ۱۰ درصد سهم محفوظات است و با توجه به این نحوه تقسیم‌بندی متوجه می‌شویم برای رسیدن به تحول در نظام تعلیم و تربیت باید از سهم محفوظات کم کرده و به سمت اندیشیدن و تفکر برویم که ابزار آن پژوهش است.

چهاربند بابیان اینکه اگر از انسان اندیشیدن و تفکر را بگیرید شان انسانیت او به‌شدت نزول پیدا می‌کند، تصریح کرد: تحول در آموزش‌وپرورش یعنی بها دادن به تفکر و اندیشیدن و همان‌طور که کرم ابریشم با خوردن برگ توت ابریشم تولید می‌کند انسان نیز اگر همه مواهب طبیعی که خدا به او هدیه کرده مصرف کند حاصل آن اندیشیدن است.

وی بیان کرد: آنچه در دنیا می‌بینید در قالب مظاهر فن، علم و محصولات مختلف محصول اندیشیدن است نه محفوظات و اساس تعلیم و تربیت همان به راه انداختن موتور اندیشیدن در انسان است.

رئیس مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پروش گفت: اگر انسان بتواند مهارت تفکر و اندیشیدن را در کلاس‌های درس و در موقعیت‌هایی که قرار می‌گیرد به‌واسطه روش تدریس فعال و خلاق همکاران معلم ما، به شأن خلاقیت نائل و به انسان مولد تبدیل می‌شود.

وی گفت: انسانی مولد است که مهارت تفکر و اندیشیدن در او ایجادشده باشد و در مکان‌های مختلف بتواند متناسب با اقتضائات تبدیل و تولید کند وگرنه تقلید و کپی می‌کند.

چهاربند عنوان کرد: آنگاه‌که در کلاس درس، روش تدریس همکاران مبتنی بر روش‌های فعال باشد، یعنی روش‌هایی که اندیشیدن و تفکر را تحریک کند می‌توان به خلاقیت رسید.

وی افزود: روش‌های تدریس را همکاران ما خوب می‌دانند چراکه سی ساعت دوره‌های توانمندسازی در قالب درس پژوهشی با اختیار مدرسه برگزار می‌شود که همکاران با در اختیار گذاشتن تجارب و دانش خود این روش‌ها تدریس را مبتنی بر پرورش خلاقیت و با تکیه‌بر تفکر و اندیشیدن که مهارت اصلی انسان و مایه مولد شدن انسان است به‌خوبی انجام می‌دهند.

رئیس مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پروش خاطرنشان کرد: امروز سال تحصیلی جدید را با ۱۳ میلیون و ۱۰۰ هزار دانش‌آموز و با بیش از ۹۴۰ هزار همکار فرهنگی آغاز کردیم که ۸۳۰ هزار نفر از فرهنگیان در مدرسه حضور دارند و مابقی در ستاد، ادارات کل و مناطق حضور دارند.

وی گفت: بیش از ۱۵ هزار معلم وجود دارد که در مناطق صعب‌العبور خدمت می کنندو با مشقت فراوان خود را به کلاس های درس می رسانند تا فرزندان این مرزوبوم را در هر نقطه‌ای از کشور یاری دهند تا عنصری مولد در جامعه اسلامی ما شود و چه بسیار همکار ما در این مسیرها دچار حادثه می‌شوند و جایی منعکس نمی‌شود.

چهاربند عنوان کرد: مهارت‌آموزی در سخنان رئیس‌جمهوری صرفاً مهارت‌های فنی و حرفه‌ای نیست بلکه مهارت‌های شهروندی و مهارت‌هایی است که برای سازگاری با جامعه، مسئولیت‌پذیری، کار گروهی و حفظ محیط‌زیست باید دانش‌آموز در مدرسه به‌عنوان جامعه‌ای کوچک یاد بگیرد و مبنای همه این‌ها در تفکر در ساحت‌های مختلف تربیت است که با بصیرت کامل همه مراحل ترقی را دانش آموزان طی کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار