سعید ابک در گفت و گو با پانا:

نگاه مدیریتی هنری به حوزه کودکان باید عوض شود

یک بازیگر تئاتر درباره نگاه مدیریتی هنری در حوزه کودکان گفت: امیدوارم نگاه مدیریتی هنری به این حوزه بیشتر شود، مدیرهایی باید در پشت این جایگاه بنشینند که این حوزه را بشناسند زیرا اگر نشناسند وضعیت تئاتر کودک از اینی که هست هم بدتر می شود.

کد مطلب: ۶۶۴۳۰۳
لینک کوتاه کپی شد

سعید ابک بازیگر نمایش «خروسی که می خواست ماه را ببیند» در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی پانا؛ درباره این نمایش گفت: این نمایش ویژه کودکان است و سعی دارد از آن چیزهایی که امروزه در تئاتر کودک می بینیم دوری کند از لحاظ نوع موسیقی، دکور و بازی هایی که برگزار می شود، نمایش سعی می کند همه آنها را درست و به موقع انجام دهد همچنین سعی می کند از مبتذل بودن و هجو دور شود، به نظرم همین که سعی می کند این شکل موسیقی و روش بازی هایی که رایج است را انجام ندهد بزرگترین نعمت و حسن این نمایش است .

وی درباره پیام اصلی این نمایش بیان کرد: از طرف دیگری هم پیام اصلی این نمایش دیدن شب و دیدن زیبایی های شب است، اما باید مراقب خطراتی که برای کودکان در ازای دیر خوابیدنشان پیش می آید باشیم .

ابک درباره ویژگی های نقش خودش تصریح کرد: تلاش شده است که مابه ازای بیرونی نقش کلاغ را انجام دهیم، نقش کلاغ نقشی است که دوره گرد و بی خانه است و کارهای مختلفی ازجمله تعمیرکاری انجام می دهد که نمونه اش را در جامعه خودمان می بینیم کودکانی که کار می کنند و بی سرپناه اند و کسی آنها را تحویل نمی گیرد، ولی در شخصیت کلاغ تلاش شده است که کمی بر بدن، بیان و شخصیت خود کلاغ هم نزدیک شود ولی نه آنقدر که ما به ازای بیرونی آن را ببینیم نه خود کلاغ را .

وی افزود: اجرای این نمایش نسبتا برای من سخت بود. قبل از این نمایش اجرایی داشتم به نام «عقل صورتی» که در آن یک معلم پرورشی بودم، معلمی مانند همه معلم ها که البته آن هم بسیار سخت بود ولی در این نمایش باید از بدن و نوع حرکات خودم استفاده می کردم و همچنان معتقدم که تمام حرکات می توانند تغییر کنند و حتما تغییر هم خواهند کرد و بهتر خواهد شد .

ابک درباره علاقه اش به تئاتر کودک و دلایلش گفت: حدود بیست سال است که در این حرفه کار می کنم. عشق و علاقه اصلیم شناخت کودک است، دوست دارم آن ها را بشناسم و سعی کنم نگاهشان و مسیرشان را درست و روشن کنم .

وی درهمین باره افزود: معتقدم به شدت این حرفه سخت است و خیلی مسائل را در بر می گیرد علارغم نگاه سطحی که به این حوزه می شود چه در حوزه کتاب کودک، یا فیلم و تئاتر آن کم کاری هایی در این حوزه می شود. عاشقانه این حرفه را دوست دارم و شنیدن صدای خنده های کودکان در سالن حالم را عوض می کند .

ابک درباره نگاه مدیریتی هنری که باید به حوزه شود بیان کرد: امیدوارم نگاه مدیریتی هنری به این حوزه بیشتر شود، الان دوتا سالن تخصصی کودک داریم یکی تالار هنر و دیگری کانون پرورش فکری کودکان است که دو قطب اصلی هستند، به خصوص کانون پرورش فکری که قدمت چندین ساله دارد و یک برند است، مدیرهایی باید در پشت این جایگاه بنشینند که این حوزه را بشناسند زیرا اگر نشناسند وضعیت تئاتر کودک از اینی که هست هم بدتر می شود .

این بازیگر تئاتر درباره دلیل انتخاب کانون برای اجرا تصریح کرد: کانون از ابتدا بر روی پرورش فکر کودکان کار می کرده و هنوز هم می کند و از ابتدا کتاب و نمایش جزو اولویت هایش بوده است بنابراین آنجا بهترین مکان برای پرورش فکر کودکان و اجرای نمایش «خروسی که می خواست ماه را ببیند» است .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار