رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات:

اجرای سندتحول بنیادین عزم ملی می طلبد

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به عوامل تاثیرگذار در اجرای سندتحول بنیادین گفت:عملیاتی شدن این سند مطالبه و عزمی ملی می خواهد.

کد مطلب: ۶۵۵۲۹۸
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا؛ محمدمهدی زاهدی در برنامه پرسشگر در مورد چالش های اجرای سندتحول بنیادین عنوان کرد: برای اجرای این سند برخی موارد مربوط به آموزش و پرورش و برخی مربوط به بیرون آموزش و پرورش است که گفتمان سازی در سندتحول راجع به تمامی این مسائل اظهار نظر کرده است.

وی ادامه داد: سند به صراحت اعلام می کند آموزش و پرورش مسئولیت اصلی اجرای سند را به عهده دارد و متولی آن بوده البته مسائل بیرونی در اجرا اثرگذار هستند.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بیان کرد: برای سندی همچون 2030 تمامی دستگاه های کشور بسیج شدند تا ظرف مدت 4 ماه راهکارهای عملیاتی برای این سند تعریف شود و این مسئله در حالی است که ما آن را قبول نداشتیم اما برای اجرای سندتحول بنیادین این بسیج همگانی کمرنگ است و عزم ملی برای عملیاتی کردن آن چندان قوی نیست.

زاهدی تصریح کرد: آمایش سرزمینی برای مدرسه یابی باید وجود داشته باشد تا طی 50 سال آینده نیازهای آن را بشناسیم اما این مسئله برای کوتاه مدت هم موردتوجه نبوده همچنین فصل هشتم بند نشان می دهد باید گزارشی از سوی مسئولان آموزش و پرورش ارائه شود که این امر انجام نشده در واقع مطالبه ملی برای آن وجود نداشته است.

وی گفت: به استناد فصل 8 سندتحول بنیادین وظیفه اصلی کار بر عهده آموزش و پرورش بوده و نباید کوتاهی های این نهاد نادیده گرفته شود هرچند دستگاه های دیگر نیز در این مسئله تاثیرگذار بوده اند اما اگر یکی از وزرای آموزش و پرورش در شورای عالی انقلاب فرهنگی این اطلاع رسانی را انجام می داد حتما این شورا اخطار لازم را به نهاد مربوطه اعلام می کرد.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در خصوص توصیه هایی به وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: وزیر پیشنهادی باید تلاش خود را برای اجرایی شدن این سند بکارگیرد و کارگروهی جدی برای اجرای امور آموزش و پرورش داشته باشد.

وی با بیان اینکه مدیریت منابع مالی و نیروی انسانی دو زیرنظام مهم در سندتحول بنیادین محسوب می شود گفت: وزیر باید اراده کافی برای اجرایی کردن این مسائل داشته باشد و همچنین نهادهای زیربط باید مسائل را موردتوجه قرار دهند و مجلس نیز مطالبه جدی برای نظارت بر اجرایی شدن سندتحول دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار