دستاوردهای دولت یازدهم

معاون اول رئیس جمهور در ادامه افزود: چهار سال پیش وقتی به شاخص ها و وضع اقتصادی کشور نگاه می کردیم و اوضاع مدیریتی و وضعیت نظام کارشناسی کشور را می دیدیم آنچنان وضعیت سخت بود که نمی توانستیم بگوییم با اطمینان در این مسیر گام برداشته ایم.

کد مطلب: ۶۵۴۴۱۰
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا شهر تهران، آقای جهانگیری در ادامه جلسه بررسی کلیات پیشنهادی کابینه دوازدهم در سخنانی یکی از وظایف جدی مجلس شورای اسلامی را بحث کابینه و هیئت وزیران دانست و گفت: رسیدگی به این موضوع نیازمند حوصله بیشتر نمایندگان است.

معاون اول رئیس جمهور در ادامه افزود: چهار سال پیش وقتی به شاخص ها و وضع اقتصادی کشور نگاه می کردیم و اوضاع مدیریتی و وضعیت نظام کارشناسی کشور را می دیدیم آنچنان وضعیت سخت بود که نمی توانستیم بگوییم با اطمینان در این مسیر گام برداشته ایم.
جهانگیری گفت: چهار سال گذشت تا اوضاع کشور از تمام جهات بررسی شود حالا دستاوردهای بسیار موفقی وجود دارد که قابل افتخار است و حتی در سطح بین المللی قابل ارائه است.
وی ادامه داد: علی رغم همه محدودیت هایی که وجود داشت، امروز در بخش سیاست خارجی به نقطه ای رسیده ایم که به دولت اعتراض می شود شما منابع خارجی زیادی وارد کشور نکرده اید. شما در منطقه خاورمیانه که گروه های تکفیری با هدف خاصی که هم قدرت های بین المللی دنبال کردند و هم کشورهای منطقه حمایت مالی کردند مسایل کشورهای منطقه را حل نکردید.
معاون اول رئیس جمهور افزود: اما دهها مسئله دیگر در بخش سیاست خارجی حل شده است دیگر مسئله ایران هراسی وجود ندارد بحث اینکه یک ایرانی به این اتهام که ایرانی است و نمی تواند در هیچ نقطه از دنیا یک حساب داشته باشد، مطرح نیست.
جهانگیری همچنین گفت: ما به یک توافق مهم رسیدیم و از فصل هفتم خارج شدیم دیگر ما مخل صلح جهانی تلقی نمی شویم ما کشوری هستیم که رئیس جمهورمان در سازمان ملل جهان عاری از خشونت را مطرح کرده که به اتفاق آراء در سازمان ملل مورد تأیید قرار گرفته است.
وی در ادامه با اشاره به دستاوردهای دولت یازدهم اضافه کرد : در فضای سیاست داخلی هم دیگر کسی دیگری را متهم نمی کند.
اگر شرایط امروز منصفانه بررسی شود حتماً به درخشانی کارنامه دولت خواهیم رسید
معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه نیروهای انقلابی فرزندان امام (ره) و رهبری با هدف مشترک پیشرفت کشور دور هم جمع شده اند گفت: هم اکنون کشور از انسجام کامل برخوردار است اما انگار فراموش کرده ایم که در همین مجلس سی دی هایی علیه خانواده رئیس مجلس نه به دست یک فرد عادی بلکه از طرف رئیس جمهور پخش می کردند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، آقای جهانگیری در ادامه سخنانش در صحن علنی مجلس شورای اسلامی افزود: امروز روسا و سران سه قوه برادرانه در یک راستا و یک جهت در حال فعالیت هستیم در حالی که ممکن است به عملکرد هم نقدی داشته باشیم.
وی در خصوص امور فرهنگی ادامه داد: ارتباط امروز هنرمندان، اصحاب اندیشه و فرهنگ با یکدیگر برقرار شده و امیدی که در این قشر ایجاد شده، آیا دستاورد کمی است؟
معاون اول رئیس جمهور با اشاره به ابلاغ سیاست های اقتصاد مقاومتی ازجانب مقام معظم رهبری در سال اول دولت یازدهم گفت: این سیاست ها به یک نسخه مورد اتفاق دولت تبدیل شده است که در پیشبرد اقتصاد کشور همچنین در شاخص های کلان اقتصادی تورم 40 درصدی به کمتر از 10 درصد کاهش پیدا کرده است در حالی که در آن مقطع هیچ یک از اقتصاددانان چنین پیش بینی ای نداشته اند.
وی رشد منفی 6.8 درصدی را نشان دهنده عمق رشد رکود و تورم کشور و بی سابقه در تاریخ 50 ساله کشور دانست و افزود: سال گذشته به 12 درصد رشد اقتصادی رسیدیم در حالی که برخی انتقاد از توزیع متوازن این رشد اقتصادی در بخش های مختلف ندارند.
جهانگیری با تایید توزیع نامساوی این رشد اقتصادی در بخش های مختلف اقتصادی ادامه داد: آیا کم اتفاقی است که چنین رشدی حاصل شده است؟
معاون اول رئیس جمهور با اشاره به محدودیت های بخش نفت و گاز کشور در زمان شروع دولت که همچنان هم ادامه دارد افزود: یکی از دلایلی که به رغم میل باطنی آقای زنگنه اصرار به حضور ایشان در وزارت نفت شده است به دلیل این است که هنوز ما نتوانسته ایم همه مسائل نفت را برای مردم بیان کنیم.
وی با بیان اینکه گفته می شود 100 میلیارد دلار ذخایر ارزی کشور پس از برجام آزاد شده است پس چرا در داخل کشور خود را نشان نمی دهد گفت: ما نیامدیم بگوییم ذخایر ارزی کشور در کجاها حبس شده است که با آزاد شدن آن اثرش در زندگی مردم کمتر بوده است ما نیامده ایم بگوییم ارز بانک مرکزی در کجا سپرده گذاری شده و چگونه به شرکت نیکو داده شده است.
آقای جهانگیری با اشاره به تمرکز آقای زنگنه بر پارس جنوبی ادامه داد: امروز به نقطه ای رسیده ایم که پارس جنوبی کشور در زمانی که ایشان تحویل می دادند ما با کشور قطر برداشت مساوی از ذخایر داشتیم و زمانی که پس از 8 سال دوباره آن را تحویل گرفتیم قطر دو برابر ایران برداشت می کرد و امروز دوباره ما به همان حجم مساوی برداشت با قطر و حتی بیشتر از آن رسیده ایم.
وی گفت: ما در اوج کمبود منابع فقط با تکیه بر خلاقیت و نوآوری روش هایی را ایجاد کردیم که به کمک آن بدون اتکا به بودجه دولت در طول این 4 سال چیزی معادل قبل گازرسانی روستایی انجام شده است.
جهانگیری در خصوص وضعیت کشاورزی ایران با واردات 6 میلیون تن گندم در سال 92 گفت: هم اکنون یکی از مشکلات وزیر جهاد کشاورزی صادرات 3 میلیون تن گندم مازاد است که نمی داند به کجا و چطور باید صادر شود.
معاون اول رئیس جمهور یکی از سیاست های اقتصاد مقاومتی را امینیت غذایی اعلام کرد و افزود: ما امروز در تمام کارهایی که به امنیت غذایی مردم بر می گردد در نقطه قابل قبولی قرار گرفته ایم.
وی با اشاره به اجرای طرح سلامت در دولت یازدهم ادامه داد: بیمه کردن مردم و آحاد ملت در روستا و شهر و حاشیه نشین ها در همین دوره انجام شده است همتی که آقای ربیعی و همکارانشان انجام داده اند برای این کار بزرگ من در نوروز سال 93 طی سفری به کرمان در بیمارستانی حتی یک نفر نبود که بابت ناتوانی برای پرداخت هزینه درمانی شکایت نداشته باشد در حالی که در عید سال 94 حتی یک نفر هم برای این مشکل مراجعه نکرد و همه اعلام رضایت کردند.
جهانگیری گفت: اینها اگر عملکرد نیست پس چیست؟ رشد بخش صنعت کشور منفی 10 درصد بود و رشد سرمایه گذاری به منفی 20 درصد رسیده بود در حالی که هم اکنون صنعت کشور راه افتاده است و بنگاه های بزرگ و کوچک حرکت خود را شروع کرده اند در بخش بنیه دفاعی، نیرو، سد و آب در هر کدام از بخش ها کارنامه درخشانی دولت یازدهم دارد که من مطمئنم اگر شرایطی که دولت تحویل گرفته شد با شرایط امروز منصفانه بررسی شود حتماً به درخشانی کارنامه دولت خواهیم رسید.
باید سالانه یک میلیون شغل ایجاد شود
معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه بیکاری همه خانواده ها را رنج می دهد گفت: در سال های آینده باید سالانه یک میلیون شغل ایجاد شود.
اسحاق جهانگیری در ادامه سخنانش در صحن علنی مجلس موضوع بیکاری به ویژه بیکاری تحصیلکرده ها را نگرانی جدی خواند و افزود: خالص شغل ایجاد شده ما در یک دوره هشت ساله صفر بود در حالی که در بهترین دوران درآمد نفتی بودیم اما در دولت یازدهم سالانه 600 هزار شغل با وجود همه محدودیت ها ایجاد شد و باید در دولت آینده سالانه یک میلیون شغل ایجاد شود.
وی گفت: ایجاد شغل نیازمند منابع، سرمایه گذاری و احترام به بخش خصوصی است و توانمندسازی بخش خصوصی و حضور قدرتمند این بخش در صحنه اقتصاد مد نظر ماست.
معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه برای رفع مشکل بیکاری نیازمند منابع نظام بانکی هستیم، افزود: بر همین اساس اصلاح نظام بانکی از سال گذشته آغاز شده است و وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی به دنبال اصلاح نظام بانکی هستند.
جهانگیری گفت: آنها که می گویند برجام در اقتصاد و در موضوع بانک چه کرده است بدانند که امروز برای نقل و انتقال منابع پولی از طریق شبکه بانکی مشکلی نداریم.
وی افزود: نفت را به کره، چین، هند، ژاپن و جاهای دیگر می فروشیم و منابع از طریق شبکه بانکی جا به جا می شود.
آقای جهانگیری گفت: موفق شده ایم نخستین بار پس از پیروزی انقلاب اسلامی هواپیمای ایرباس نو بخریم و وارد کشور کنیم که البته در دوره اصلاحات هم یک بار اتفاق افتاد.
معاون اول رئیس جمهور افزود: خودروسازانی که با ناز به ایران می آمدند الان شرایط به گونه ای است که ما برای آنها شرط می گذاریم و قراردادهایمان در مرحله اجراست.
وی گفت: در شرایطی که امریکایی ها می گفتند هیچ شرکتی حق ندارد بیش از 20 میلیون دلار در بخش نفت ایران کار کند آقای زنگنه قرارداد توتال را با قراردادی جدید و بزرگ منعقد کرد و این منابع خارجی باید وارد کشور شود.
معاون اول رئیس جمهور افزود: قانونگذار ما را در برنامه ششم مکلف کرده است که سالانه 70 میلیون دلار از منابع خارجی استفاده کنیم و دولت دوازدهم مصمم است از این منابع استفاده کند.
آقای جهانگیری در ادامه به اقدامات دولت یازدهم در ارتقای معیشت فرهنگیان اشاره کرد و گفت: با همه محدودیت ها رتبه بندی فرهنگیان را اجرا کردیم و در دولت دوازدهم گام های جدی تری برمی داریم.
وی افزود: رئیس جمهور با همه محدودیت هایی که داشتیم تلاش کرد کابینه را معرفی کند و قطعاً این کابینه بدون مشورت با جریان های سیاسی، قوای سه گانه و ارکان نظام تعیین نشده و این کابینه نتیجه مشورت ها و مذاکرات رئیس جمهور است و البته این کابینه بدون هیچ فشاری کابینه دکتر روحانی است.
معاون اول رئیس جمهور گفت: آقای دکتر روحانی به عنوان شخصیت مورد اعتماد ایران است که حدود 24 میلیون نفر به او رأی دادند تا دولت را برای مقابله با چالش ها و بهتر کردن زندگی مردم تشکیل دهد.
جهانگیری افزود: سرمایه بزرگ اجتماعی در اختیار رئیس جمهور است و رئیس جمهور از این سرمایه حداکثر استفاده را می کند و نظام جمهوری اسلامی باید قدر این سرمایه اجتماعی را بداند.
کابینه پیشنهادی کارآمد است
معاون اول رئیس جمهور گفت: شهادت می دهم همه منتخبان دولت می توانند با تدبیر و درایت همه چالش های پیش روی نظام جمهوری اسلامی را برنامه ریزی و اداره کنند.
اسحاق جهانگیری در ادامه سخنان خود در بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مجموعه افراد انتخاب شده در کابینه دوازدهم می توانند در مقابل چالش های پیش روی نظام جمهوری اسلامی ایران در بخش های مختلف با تیم قوی انتخابی خود و همچنین تدبیر و درایت برنامه ریزی و شرایط را اداره کنند.
وی ادامه داد: تنها یک وزیر وزارتخانه را اداره نمی کند بلکه 18 تن از وزرای پیشنهادی دولت از میان حدود هزار مقام ارشد کشور انتخاب شده اند، معاونان وزرا و استانداران مجموعه ای هستند که مسئولیت اداره کشور را بر عهده دارند که هرکدام قادرند با توجه به سوابق خود افراد زبده ای را حول مدیریت خود انتخاب و برنامه رئیس جمهور را اجرا کنند.
جهانگیری با بیان اینکه آقای روحانی به وعده هایش به مردم پایبند است، افزود: رویکرد و برنامه های دولت تماما منطبق با وعده های رئیس جمهور در انتخابات و همچنین اسناد بالادستی است.
معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: مشورت هایی که در خصوص انتخاب افراد کابینه انجام شد به دلیل شرایط ویژه کنونی کشور بود، غلبه بر چالش ها، پیشرفت کشور، مسئله بیکاری و آب و مسئله منطقه پرآشوب خاورمیانه همگی را در صورت ایجاد تفاهم ملی در کل نظام جمهوری اسلامی می توان حل کرد.
وی خاطرنشان کرد: دولت مصمم به ایجاد این عزم ملی در کشور است ، خوشبختانه این دولت پایبندی خود به دستورهای مقام معظم رهبری را در عمل نشان داده است .
جهانگیری ادامه داد: در طول دولت یازدهم حتی یک دستور رهبر معظم انقلاب بر زمین نماند و این دولت با تکیه بر توان کارشناسی و مدیریتی کشور و همچنین حمایت های مجلس شورای اسلامی ، قوه قضاییه و در راس همه آنها با تکیه بر حمایت های رهبر معظم انقلاب و ملت بزرگ ایران عزم خود را جزم کرده است تا با برنامه های ارائه شده این چالش ها را حل کند.
معاون اول رئیس جمهور اعضای کابینه را تیمی هماهنگ خواند و گفت: چگونگی هماهنگی و انسجام اعضای کابینه یکی از بحث های مطرح می باشد ، اعضای بخش سیاسی دولت از جمله آقای رحمانی فضلی نه تنها در بحث سیاست داخلی کشور بلکه در اجرای اقتصاد مقاومتی بازوی توانمند دولت بودند .
وی در خصوص وزارت اطلاعات در بخش سیاسی دولت افزود: به عنوان رئیس ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی در دولت یازدهم فریاد زدم و گفتم چه فسادهای بزرگی در کشور رخ داده است، یکی از جاهایی که هم با فساد مبارزه می کرد و هم مراقب به هم نخوردن امنیت اقتصادی بود ، وزارت اطلاعات و آقای علوی بودند.
جهانگیری با اشاره به عملکرد چهارساله محمدجواد ظریف در کسوت وزیر امورخارجه نیز گفت: مطمئنم ایشان با برنامه ای که تهیه کرده است در طول دولت دوازدهم چنان فضایی برای دیپلماسی اقتصادی کشور و با اولویت همسایگان فراهم آورد تا ما بتوانیم جهش صادراتی داشته باشیم.
معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: در بخش های اقتصادی هم همین مسیر ادامه دارد، این هماهنگی امروز در وزیر توانمند نفت ما نیز وجود دارد .
وی با اشاره به معرفی محمد شریعتمداری به عنوان وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت در کابینه دوازدهم تصریح کرد: در زمانی که بنده وزیر صنایع بودم ایشان وزیر بازرگانی بود و همواره بیش از من برای امر تولید در کشور دل می سوزاند و مراقب بود وارداتی در جهت صدمه به تولید کشور انجام نشود.
جهانگیری کارنامه محمود حجتی در وزارت جهاد کشاورزی را کارنامه ای روشن برای نمایندگان دانست و ادامه داد: در وزارت راه و شهرسازی نیز آقای آخوندی در دوره وزارتش به مسکن مهر، بافت فرسوده، بخش ریل و راه آهن و هم به بخش هوایی کشور توجه کرد و همه این بخش ها امروز به همت وزیر بر غلطک توسعه جدی پیش می رود.
معاون اول رئیس جمهور با اشاره به ورود چهره جدید در وزارت نیروی کابینه دوازدهم ، افزود: آقای بیطرف از مدیران توانمند کشور است و این در حالی است که در حوزه ارتباطات نیز چهره جوان و پرانرژی وارد کابینه شده است.
وی گفت: ما به مدیران مجرب و جوان در کابینه نیاز داشتیم چرا که کابینه در مقاطعی باید تصمیمات شجاعانه ای اتخاذ کند و ریسک پذیر باشد البته باید اوج دقت کارشناسی را درتصمیمات خود در نظر داشته باشد.
جهانگیری ترکیب کابینه دوازدهم را دارای چنین مولفه هایی دانست و خاطرنشان کرد: نیروی جوان کابینه دولت را در تصمیم گیری های جدی تحریک می کند و این در حالی است که نیروهای مجرب نیز در هر تصمیمی با کار کارشناسی اخطار می دهد .
معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همچنین وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هماهنگی خوبی وجود دارد و همچنین هر دو وزارتخانه مصمم به پیش بردن طرح تحول سلامت هستند .
وی در خصوص وزیر پیشنهادی برای وزارت آموزش و پرورش نیز گفت: کارکنان وزارت آموزش و پرورش تقاضای انتخاب فردی از بدنه این وزارتخانه را برای حضور در کابینه داشتند که آقای بطحایی نیز از چنین سابقه ای برخوردار است.
وی همچنین در خصوص وزیر پیشنهادی وزارت امور اقتصادی و دارایی افزود: آقای کرباسیان از مدیران توانمندی است که در شرایط فعلی کشور که موضوعاتی چون بحث خصوصی سازی ، بازار سرمایه و بحث مالیات و صادرات و گمرک و امثال این موضوعات جزو مهم ترین و اصلی ترین محورهای کاری دولت برای اجرای اقتصاد مقاومتی است انتخاب شده است.
معاون اول رئیس جمهور خاطرنشان کرد: ما به رهبر معظم انقلاب متعهد شده ایم که در اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی متحد بایستیم .
وی ادامه داد: والله در کارنامه وزرا و در اجرای اقتصاد مقاومتی در دولت یازدهم و همچنین دولت دوازدهم نکات مثبت و امیدوار کننده ای مشاهده می شود .
جهانگیری تصریح کرد: پس از کارآمدی و هماهنگی کابینه پیشنهادی، ویژگی سوم وزرای پیشنهادی پاسخگویی است .
وی تاکید کرد: وزرای پیشنهادی از نقد نمی ترسند ، از اینکه مورد سوال قرار گیرند نگران نمی شوند چرا که ما دولتی هستیم که خود را در مقابل ملت و مجلس پاسخگو می دانیم .
معاون اول رئیس جمهور افزود: هر کسی که می خواهد کاری انجام دهد باید در مقابل وظایف و اختیارات خود پاسخگو باشد لذا ما از نقد منتقدان استقبال می کنیم .
وی خاطرنشان کرد: راه موفقیت پیشرفت و توسعه کشور تفاهم و همراهی است ، ما کابینه ای هستیم که حتما نقاط ضعف و اشکالاتی داریم اما به دنبال تقویت نقاط قوت و رفع نقاط ضعف خود هستیم .
جهانگیری در پایان خاطرنشان کرد: مطمئن هستیم که فراکسیون های مختلف مجلس و همچنین حمایت نمایندگان مردم با رای بالای خود به وزرا پیشنهادی سرمایه جدید دیگری در اختیار دولت برای اجرای با قوت و سرعت برنامه هایش خواهد بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار