متقی: سیاسیت خارجی با چالش عدم تحلیل دقیق در ارتباط با قدرت مواجه است

یک کارشناس مسائل بین المللی مهم ترین چالش سیاست خارجی دولت یاردهم را تحلیل نادرست در ارتباط با قدرت، امنیت و الگوهای رفتاری دانست.

کد مطلب: ۶۵۳۳۳۳
لینک کوتاه کپی شد

ابراهیم متقی، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در گفت و گو با خبرنگار پانا گفت: مهم ترین چالش سیاست خارجی دولت یاردهم تحلیل نادرست در ارتباط با قدرت، امنیت و الگوهای رفتاری در حوزه منطقه ای و بین المللی بود.

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران ادامه داد: نگرش کلی متوجه این امر بود که اگر ایران از قابلیت ها و ابزارهای خودش چشم پوشی کند، بیشترین نتیجه را در سطح بین المللی و منطقه ای به دست خواهد آورد. این نگرش هنوز پایان نیافته و در شرایط موجود به عنوان ذهنیت حاکم در وزارت خارجه و دولت حاکم است.

ابراهیم متقی با تاکید بر این که همانگونه که برجام نتوانست به تهدیدات در درون کشور پایان بدهد، تصریح کرد: امروز چالشی به عنوان هیات نظارت بر اجرای برجام در ارتباط با سیاست های آمریکا و ادامه تحریم ها به چشم می خورد، در آینده هم چنین چالش هایی در رابطه با موضوعات منطقه ای و حوزه های قدرت خواهند داشت.

متقی مهم ترین چالش سیاست خارجی در حوزه منطقه ای را مربوط به نوع نگاه دولت در ارتباط با نقش منطقه ای ایران دانست و عنوان کرد: اگر نگاه سیاست خارجی این باشد که ایران می بایست نقش منطقه ای تعدیل شونده را ایفا کند در آن شرایط نمی تواند به نقطه مطلوب خود برسد.

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در ادامه افزود: در حالی که اگر رویکرد این باشد که ایران نقش موازنه دهنده را ایفا کند در آن شرایط می بایست به قابلیت های قدرت خودش اتکای بیشتری داشته باشد. بنابراین آنچه در فضای وزارت دفاع در صورت رای آوردن وزیر پیشنهادی در حال شکل گیری است؛ یعنی مجموعه تیم مدیریتی جدید نقش آفرین باشد که ارتباط دقیقی با حوزه صنایع دفاعی ندارد، به معنی نادیده گرفتن ضرورت های راهبردی فضای منطقه ای خواهد بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار