خودرو باید در دفترخانه اسناد رسمی نیز به ثبت برسد

مطابق ماده ۲۹ قانون، فروشنده و خریدار پس از تعویض پلاک خودرو، باید به دفاتر اسناد رسمی مراجعه و سند قطعی خودرو را تنظیم و امضا کنند

کد مطلب: ۶۴۵۱۵۹
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا شهر تهران,هفت سال است که میان نیروی انتظامی و سازمان ثبت و کانون سردفتران، اختلافی جدی و اساسی بر سر صدور سند رسمی و برگ سبز آغاز شده است. بر طبق قانون، سند رسمی ثبت‌شده در دفاتر اسناد رسمی کشور به‌عنوان ملاک فعالیت‌های قانونی به شمار می‌آید؛ اما ناجا همچنان برگ سبز را به‌عنوان سند رسمی می‌داند. طی هفته‌ی گذشته، چندین بار نیروی انتظامی و قوه قضائیه در مقام تکذیب‌ ادعای دیگری برآمده‌اند.

هفته‌ی گذشته سردار منتظرالمهدی، سخنگوی ناجا، اعلام کرد که با استعلام گرفته‌شده از مجلس، کارت سبز خودرو سند رسمی است و نیازی به نقل و انتقال خودرو در دفتر ثبت اسناد رسمی کشور وجود ندارد؛ اما در فاصله‌ای کوتاه، مجلس این ادعا را تکذیب کرد. اگرچه پزشکیان، نایب‌رئیس مجلس، در صدد حمایت از نیروی انتظامی برآمد و اعلام کرد که پلیس در این زمینه، قانونی صحبت می‌کند؛ اما کانون سردفتران با استناد به بخشنامه‌‌ی ارسالی از طرف رئیس قوه قضائیه، اعلام کرد که تنها نقل و انتقال خودرو در دفاتر اسناد رسمی کشور اعتبار دارد و قانونی است؛ در غیر این صورت، صِرف برگ سبز صادره از طرف نیروی انتظامی در مراجع قضایی به‌عنوان سند رسمی به شمار نمی‌رود. طبق شواهد، این درگیری ۷ ساله به این زودی‌ها پایانی نخواهد داشت و هیچ یک از دو طرف از موضع خود کوتاه نخواهند آمد.

اما ورای درگیری‌های پیش‌آمده، برای دریافت سند خودرو یا همان کارت سبز، چه مراحلی را باید طی کرد؟ در صورت خرید و فروش خودرو، نقل و انتقال سند چگونه باید انجام شود و چه مدارکی برای این کار لازم است؟

کارت سبز و کارت مشخصات خودرو

سند مالکیت خودرو، به‌صورت تک‌برگ توسط پلیس صادر می‌شود. از آنجایی که این برگ به رنگ سبز است، لذا بین مردم و فعالان این حوزه، به کارت سبز خودرو نیز شناخته می‌شود. اطلاعاتی که درون این برگ وجود دارد، شناسه‌ی خودرو محسوب می‌شود که در صورت هرگونه منافات با واقعیت، این حق را برای مراجع قضایی ایجاد خواهد کرد تا دارنده‌ی خودرو را تحت تعقیب قضایی قرار دهند. اطلاعاتی که در بخش مشخصات وسیله نقلیه در برگ سبز خودرو ثبت می‌شود عبارتند از:

نوع، تیپ، رنگ، ظرفیت، تعداد سیلندر، نوع سوخت، تعداد محور، تعداد چرخ، شماره موتور، شماره شاسی و شناسه وسیله نقلیه (VIN).

اطلاعات شخصی مالک خودرو نیز در قسمت دیگری از این سند ثبت می‌شود که شامل نام و نام خانوادگی، تاریخ تولد، شماره شناسنامه، محل صدور، نام پدر و کد ملی است. در قسمت بالای این سند، یک شماره سریال درج خواهد شد که به شماره سنا یا شماره مالکیت خودرو شناخته می‌شود؛ شناسه‌ای که جهت استعلام وضعیت سند از آن استفاده خواهد شد.

علاوه بر سند خودرو، نیروی انتظامی پس از شماره‌گذاری، کارتی مجزا حاوی تمامی اطلاعات ضروری که در سند نیز قید شده، در اختیار مالک خودرو قرار داده است تا به‌عنوان مدرک شناسایی همواره در زمان استفاده از خودرو در اختیار داشته باشد. از خرداد ۹۵ کارت‌های خودروی هوشمند جایگزین کارت‌های قدیمی شده‌اند. این کارت‌های جدید قابلیت ذخیره‌ی اطلاعاتی مانند: درج معاینه فنی، مشخصات قطعات خودرو برای جلوگیری از سرقت و سوابق تخلفات و شکایات وسیله نقلیه دارند.

سند و کارت جدید خودرو، پس از اتمام مراحل شماره‌گذاری از طریق پست به آدرس منزل خریدار خودرو ارسال می‌شود.

نقل و انتقال خودرو و شماره‌گذاری

پس از تنظیم قرارداد میان فروشنده و خریدار، اولین قدم در جهت رسمی کردن معامله‌ی انجام‌شده آن است که پیش از مراجعه به دفترخانه‌ی اسناد رسمی، هر دو طرف به همراه خودرو به مراکز تعویض پلاک مراجعه کنند و در آنجا با ارائه‌ی مدارک لازم، نسبت به فک پلاک قبلی خودرو اقدام و با دریافت پلاک جدید برای خریدار، آن را روی خودرو نصب کنند. اگر یکی از دو طرف معامله به هر دلیلی نخواهد یا نتواند دیگری را جهت تعویض پلاک همراهی کند، باید با حضور در دفاتر اسناد رسمی، تقاضای تنظیم وکالت‌نامه جهت تعویض پلاک کند. در این زمینه دو نوع وکالت قابل تنظیم است که متناسب با نظر فروشنده انتخاب می‌شود:

  • وکالت‌نامه کاری و تعویض پلاک: خریدار با در اختیار داشتن این وکالت‌نامه که فروشنده‌ی خودرو آن را امضا کرده است؛ به مراکز تعویض پلاک مراجعه می‌کند و بدون نیاز به حضور وی، تمامی مراحل فک و دریافت پلاک جدید را به‌تنهایی انجام می‌دهد؛ اما جهت نقل و انتقال نهایی خودرو در دفاتر اسناد رسمی، فروشنده نیز باید حضور یابد و خریدار بدون حضور فروشنده و به‌صرف داشتن این وکالت، قادر به انتقال نهایی سند نخواهد بود.
  • تنظیم وکالت فروش خودرو: در این شرایط خریدار به‌عنوان وکیل فروشنده، تمامی مراحل نقل و انتقال از تعویض پلاک تا حضور در دفترخانه و دریافت سند قطعی جدید را بدون نیاز به حضور فروشنده انجام می‌دهد.
مطابق ماده ۲۹ قانون، فروشنده و خریدار پس از تعویض پلاک خودرو، باید به دفاتر اسناد رسمی مراجعه و سند قطعی خودرو را تنظیم و امضا کنند

خریدار به همراه فروشنده یا با در اختیار داشتن وکالت‌نامه از طرف وی به همراه خودرو به مراکز تعیین‌شده توسط نیروی انتظامی مراجعه می‌کند و درخواست فک پلاک قدیمی و صدور پلاک جدید را می‌دهد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار