هدایت تحصیلی وضعیت فعلی و آینده دانش اموزان را ترسیم می کند

معاون اداره کل امور تربیتی ومشاوره وزارت آموزش و پرورش در همایش سراسری دختران همیار مشاور استان های شرق کشور به میزبانی مشهد برگزار شد گفت: هدایت تحصیلی وضعیت فعلی و آینده دانش اموزان را ترسیم می کند.

کد مطلب: ۶۴۲۷۶۶
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا از خراسان رضوی، محمد مصطفوی در این همایش نقش همیاران مشاور را برجسته و مهم دانست و عنوان کرد:جنس خدمات همیاران مشاور در مدرسه اینگونه است که می خواهند فرآیند یاددهی و یادگیری را با محوریت دانش آموزان پیش ببرند.

مصطفوی ضمن تاکید برمشورتی بودن کار همیاران مشاور گفت:همیاران مشاور باید نیاز دانش آموزان را بیابند و سپس با توجه به آن نیاز ها آن ها را برای حضور در فضای مناسب مشاوره ای تشویق کنند که از این جهت کارشان مشورتی است نه درمانی.
وی تواضع،روحیه مشارکتی، همدلی و صبر را از مهترین مهارت های مورد نیاز یک همیار مشاور دانست و افزود: دوره های آموزشی درون مدرسه ای ویژه همیاران مشاور به صورت جدی برگزار خواهد شد.
معاون اداره امورتربیتی و مشاوره وزارت اموزش و پرورش هدایت تحصیلی را ابزاری پر رنگ و مهم در تشخیص توانمندی های دانش آموزان عنوان کرد و گفت:هدایت تحصیلی شامل بخشی است که دانش آموزان داستان زندگی خود را بیان میکنند و این به معنی ترسیم وضعیت فعلی و جایگاه آینده دانش آموزان است.
در ابتدای این مراسم مهدی علی اکبر زاده مدیر کل فرهنگی، هنری،اردوها و فضاهای پرورشی وزارت آموزش و پرورش نیز اقدام همیاران مشاور را اقدامی تاثیر گزار در سرنوشت آینده دانش اموزان عنوان کرد و گفت:همیاران مشاور باید شاخصه ها،ابزارها و مهارت های منحصر به فردی داشته باشند که از طریق آنها بتوانند تجربیات رابه دیگران منتقل کنند و به این وسیله به ارائه طریق نمایند.

مصطفوی:ما امروز سومین همایش همیاران مشاور را برگزار کرده ایم که هدف ان تربیت کیفی این همیاران است.

وی با خطاب قرار دادن این همیاران افزود :شما به عنوان افرادی انتخاب شدید که در کنار مشاور مدرسه قرار است خدمات ارائه دهید جنس خدمات شما اینگونه است که شما می خواهید فرایند یاددهی و یادگیری مدارس را با همت دانش اموزان ارائه دهید یعنی همیاران باید نیاز دانش اموزان در مدارس را به مدیران ارجا دهند.کار شما این است که خدمات مشورتی به دانش اموزان،اولیا ،معلمان و مشاوران ارائه دهید که این مهم مستلزم چند مهارت است اول این اینکه ، خوب گوش دهید ، دوم اینکه متواضع باشید چراکه غرور اجازه نمی دهد فرد با دیگران ارتباط برقرار کند و سعی کنید روحیه مشارکت داشته باشید و با دانش اموزان همدل باشید یعنی به دلخواه خود به دیگران کمک کنید تا همه ی دانش اموزان بتوانند به جایگاه خود دست یابند.

مصطفوی در ادامه به تبیین دیگر وضایف همیاران پرداخت و افزود : همیار باید رازدار باشد مگر اینکه موضوع خطرناکی باشد که باز هم باید جوانب ابروداری رعایت شود.همیاران باید کمک کنند که دانش اموزان در مشکلات به افراد متخصص مراجعه کنندو مهم تر از ان این است که که همیاران باید صبور باشند.

وی در ادامه اظهار داشت :هدف ما این بوده است که همیار کسی باشد که در زمینه های مختلف مهارت داشته و سرامد همه این اهداف این است که ما می خواهیم مدرسه ای با نشاط داشته باشیم چراکه دانش اموزان ما نباید احساس کنند که قربانی شرایط هستند .همیاران می خواهند به دوستانشان کمک کنند که با مهارت های خود زندگی خود را تغییر دهند.

مصطفوی با تاکید به اهمیت همیار مشاوران در امید دادن به دانش اموزان تصریح کرد :هیچ هدفی بزرگ تر از این نیست که ما امده ایم که وظیفه اصلیمان که رشد و شکوفایی است را انجام دهیم و با استفاده از ابزار های مناسب این هدف محقق خواهد شد .

معاون دفتر مشاوره وزارت آموزش و پرورش در پایان اضافه کردکه :همیار مشاور از سال اینده هم زمان با ورود دانش اموزان به مدارس هم گروه های اموزشی درون مدرسه ای دارد هم به صورت یک تشکل به وضایف خود ادامه می دهد که البته لازم است این همیاران گروه بندی شوند تا ما همیاران سیاسی ،فرهنگی و .... داشته باشیم .

امید است که با یاری همیاران و فعالیت های انجام شده در وزارت اموزش و پرورش ما بتوانیم در پیایان سال نهم تحصیلی دانش اموزانی داشته باشیم که به خوبی مهارت های خود را می شناسند وبه راحتی برای انتخاب رشته خود تصمیم گیری می کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار