قدیمترین "سابات" استان اصفهان در نوش آباد شناسایی شد

مدیر پایگاه میراث فرهنگی نوش آباد از شناسایی و مستند نگاری قدیمترین بنای خشتی با کاربری دشت اقبالیه این شهر خبر داد.

کد مطلب: ۶۴۰۵۲۶
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا کاشان، زهرا ساروخانی اظهار کرد: این سابات که توسط ایشان و با راهنمایی یگان حفاظت مستقر در نوش آباد شناسایی شد اولین سابات شناسایی شده درمحدوده استان اصفهان است.

به گفته وی، این بنای تاریخی، شامل دو اتاق و یک آب انبار در مجاورت آن است که با مصالح خشت و آجر ساخته شده است و قدیمی ترین بخش برجای مانده از این سابات دراتاق ضلع غربی با مصالح سنگ است که در بازسازی های بعدی مصالح خشت جایگزین آن شده است.

وی افزود: با توجه به مستندات موجود قدمت این سابات به دوره صفویه می رسد که در دوره قاجار و پهلوی اول مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است و پرونده آن برای ثبت در فهرست آثار ملی توسط پایگاه میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری نوش آباد در حال تکمیل است.

وی اظهار داشت: علاوه بر سابات مذکور، قلعه ها و کاروانسراهای زیادی در ضلع غربی و شمالی محدوده نوش آباد، از دوره صفویه تا قاجار بر جای مانده اند که بیانگر وجود مسیر مهم ارتباطی شمال به جنوب کشور (جاده فرعی ابریشم) در این محدوده است که با اندک فاصله ای مسیرهای جدید امروزی جایگزین آن شده اند.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی نوش آباد گفت: سابات به کلیه بنا هایی گفته می شود که به منظور رفع خستگی و اندکی آسودن در شهر و یا در بیرون از آن ساخته شده و عمدتا شامل چند تختگاه، یک آب انبار و گاهی یک یا دو اتاق کوچک بوده است.

ساروخانی افزود: واژه سابات ریشه در فارسی کهن دارد. جزء اول آن، سا به معنای آسایش و جزء دومش پسوند بات، نمودار ساختمان و بنا و عمارت است که در انتهای واژه های دیگری نظیر رباط، کاربات و خرابات آمده است. روی هم رفته، این واژه به جای آسایشگاه و استراحتگاه امروز به کار می رفته است .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار