رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران درگفت وگو با پانا:

بانکها مهمترین عامل مقاومت در کاهش نرخ سود /بانکها با هم ادغام شوند

رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران گفت : بانکها مهمترین عامل مقاومتی در مسیر کاهش نرخ سود هستند و باید گفت حسب گزارش های رسمی بانکها در وضعیت مناسبی قرار ندارند و یکی از راهکارها این است که بانکها مجددا با هم ادغام شوند .

کد مطلب: ۶۳۹۹۳۲
لینک کوتاه کپی شد

ابوالفضل روغنی زنجانی در گفت گو با خبرنگار اقتصادی پانا تصریح کرد: نظام بانکی کشور دارای یکی از بالاترین نرخ های بهره در جهان است و در رده های نخست نرخ سود قرار دارد که تاثیر نامناسب آن در حوزه اقتصادی به خوبی قابل مشاهده است .

وی افزود: یکی از مشکلات نظام بانکی کشور مشکل نرخ سود است که در طول سالهای گذشته نیز ادامه داشته به همین دلیل دولت باید همانگونه که نرخ تورم را کاهش داده و به 9 تا 10 درصد رسانده است این انتظار وجود دارد که این شرایط در نرخ سود بانکی نیز به وجود آید و باید گفت نرخ سود 18 درصدی نیز عملیاتی نشده و بانکها در عمل نرخ سود بالاتری را در یک رقابت منفی پرداخت می کنند تا بتوانند سپرده بیشتری را به سمت خود جلب کنند .

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با تاکید براینکه بانکها باید نرخ سود را کاهش دهند و با پائین آوردن نرخ سود بانکی خدمتی مناسب به بخش کارافرینی کشور انجام دهند ،تصریح کرد: باید گفت بانکهای دولتی و خصوصی هزینه های سربار بسیاری دارند که توان آنها را کاهش می دهد .

تبعات منفی اقتصاد از کاهش توان مالی بانکها

روغنی زنجانی بیان کرد: طبیعی است که کاهش توان مالی بانکها یا خطر ورشکستگی آنها تبعات نامناسبی برای اقتصاد ایران به همراه دارد اما اگر ساختار بانکها به عنوان اصلی ترین تامین کننده منابع مالی درکشور دچارتزلزل شود اقتصاد کشور را با اثار بد و منفی مواجه خواهد کرد.

وی در خصوص کمک دولت به افزایش توان مالی بانکها نیز گفت : دولت می تواند با افزایش سرمایه بانکها از محل های معین و قابل پرداخت به افزایش توان مالی بانکها کمک کند و باید گفت این موضوع حتی در نظام بانکی آمریکا نیز تجربه شده و دولت اوباما منابع مالی زیادی به بانکها تزریق کرد و اگر دولت این همراهی را نداشته باشد افزایش توان مالی بانکها امکان پذیر نخواهد بود .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار