اقتصاد کشاورزی تربت جام با برداشت گندم و خربزه رونق گرفت

شهرستان تربت جام به عنوان قطب تولید گندم و خربزه است که با آغاز فصل برداشت این دو محصول اقتصاد کشاورزی رونق می‌گیرد.

کد مطلب: ۶۳۵۸۹۸
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا خراسان رضوی جعفر جوادی مدیرجهاد کشاورزی تربت جام گفت: کار برداشت محصولات خربزه و گندم از قطب تولید استان خراسان رضوی از سطح ۳، ۴ هزار هکتار از اراضی زیر کشت این شهرستان آغاز شد.
وی افزود: برادشت گندم آبی در سطح ۱، ۸ هزار هکتار اراضی و خربزه از سطح ۱، ۶ هزار هکتار زیر کشت آغاز شده که باعث رونق اقتصاد کشاورزی در منطقه شده است.
مدیرجهاد کشاورزی تربت جام گفت: شهرستان تربت جام بزرگترین تولید کننده خربزه در سطح کشور و استان می‌باشد که پیش بینی می‌شود امسال بالغ بر ۳، ۴، ۰ هزار تن خربزه برداشت شود.
جوادی افزود: به ازای هر هکتار زیر کشت خربزه در طول دوره کاشت، داشت و برداشت به طور میانگین ۳، ۵ نفر روز اشتغال ایجاد می‌شود که در طول فصل خربزه بالغ بر ۵، ۰، ۰ هزار نفر در شهرستان اشتغال زایی دارد.
وی تصریح کرد: در راستای تولید محصول سالم با کاهش مصرف سموم بالغ بر ۷، ۰ هزار تن از محصول تولیدی خربزه به صورت سالم در کشور و کشور‌های همسایه عرضه و صادر می‌شود.
مدیر جهاد کشاورزی تربت جام خاطرنشان کرد: خربزه به عنوان محصولی بهاره با کمترین نیاز آبی و دوره کشت کوتاه دارای مطلوبیت بالایی در بین محصولات منطقه می‌باشد و با اجرای طرح آبیاری قطره در برخی مزارع میزان مصرف آب ۳، ۰ تا ۵، ۰ درصد کاهش یافته است.
جوادی با اشاره به خواص خربزه گفت: خربزه گیاهی از خانواده کدوئیان که دارای میوه‌ای درشت، آبدار، شیرین و دارای ویتامین‌های A. و C. است.
وی با اشاره به تولید ۷، ۵ هزار تن محصول گندم در شهرستان افزود: ۵، ۵ هزارتن محصول مازاد بر مصرف کشاورزان به سیلو‌ها تحویل می‌شود.
مدیر جهاد کشاورزی تربت جام گفت: تربت جام بزرگترین تولید کننده گندم در استان خراسان رضوی است به طوری که رتبه اول را در تولید این محصول استراتژیک دارد.
جوادی افزود: متوسط برداشت گندم از مزارع شهرستان بین ۳/۵ تا ۵ تن در هر هکتار می‌باشد که امسال به جهت کاهش بارندگی و همچنین نصب کنتر‌های حجمی، با کاهش ۱، ۰ درصدی تولید مواجه هستیم.
مدیرجهادکشاورزی تربت جام با اشاره به قیمت تضمینی خرید گندم گفت: کار خرید تضمینی گندم توسط چهار مرکز و با قیمت مصوب ۱، ۳ هزار ریال به ازاء هرکیلوگرم آغاز شده و با تامین نیازمصرف گندم شهرستان، گندم مازاد بر مصرف به شهرستان‌های دیگر تحویل‌می شود.
جوادی خاطر نشان کرد: گندم به خاطر نقش مهمی که در عرصه سیاسی و اقتصادی کشور به خصوص کشور‌های درحال توسعه ایفا می‌کند، یک محصول استراتژیک در تمام دنیا به حساب می‌آید.
وی با اشاره به اهمیت اقتصادی این محصول نیز گفت: گندم چه از نظر تولید و چه از نظر تغذیه در دنیا بیش از سایر محصولات کشاورزی است، حتی در مناطقی که به علت متغیر بودن شرایط اقلیمی و یا خشکی محیط امکان تولید نباتی نباشد، می‌توان گندم را کاشت کرد.
مدیرجهادکشاورزی تربت جام اظهار داشت: گندم از نظر تولید و سطح زیرکشت مهم‌ترین محصول کشاورزی ایران است و افزایش محصول آن روز به روز مورد توجه قرار گرفته و از نظر اقتصادی و تامین غذای از اهمیت بسیاری برخوردار است.
جوادی به دیگر محصولات کشاورزی اشاره و عنوان کرد: کار برداشت محصول زیره سبز از سطح ۸، ۰، ۰ هکتار اراضی تربت جام از ابتدایی خرداد ماه شروع و با پایان یافتن فصل برداشت ۶، ۰، ۰ تن زیر سبز تولید شد.
وی گفت: کارشناسان جهاد کشاورز با نظارت کامل بر مراحل کاشت داشت و برداشت محصول زیره سبز باعث افزایش ۱، ۵ درصدی این محصول در سال زراعی جاری شدند.
مدیر جهاد کشاورزی تربت جام ادامه داد: برداشت محصول جو از سطح هفت هزار و ۸، ۰، ۰ هکتار اراضی تربت جام آغاز شد وبه دلیل نصب کنتور‌های حجمی که حدودا پنج ماه باید چاه‌های کشاورزی خاموش باشند کاهش ۱، ۰ درصدی سطح زیر کشت نسبت به سال گذشته را داشته ایم.
جوادی خاطر نشان کرد: پیش بینی می‌شود ۳، ۰ هزار تن محصول جو برداشت شود و مراکز خرید تعاونی، روستایی، با قیمت هر کیلو ۱، ۰ هزار و ۳، ۰، ۰ ریال تضمینی از کشاورزان خریداری می‌شود.
وی افزود: خدمات ارائه‌شده به کشاورزان شامل تحویل بذر اصلاح‌شده، کود شیمیایی، آموزش مناسب کشاورزان، توصیه کشاورزان به مبارزه علیه سن و علف‌های هرز، اعلام قیمت تضمینی خرید گندم در ابتدای فصل کاشت، برگزاری جلسات توجیهی ازجمله مهم‌ترین اقدامات صورت گرفته توسط کارشناسان این مدیریت در سال زراعی جاری می‌باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار