معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل خبرداد:

تولید سالانه ۷/۲ درصد شیر کشور در استان اردبیل

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل از تولید سالانه ۷/۲ درصد شیر تولیدی کشور در استان اردبیل خبر داد.

کد مطلب: ۶۳۲۴۹۰
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا استان اردبیل، بهلول تکلوی با بیان این مطلب در جمع صاحبان صنایع فرآورده های لبنی و مراکز جمع آوری شیر استان گفت: استان اردبیل رتبه ۱۴ کشوری را در تولید شیر به خود اختصاص داده است که سالانه هفت و دو دهم درصد شیر تولیدی کشور در این استان تولید می شود .

وی با اشاره به اینکه سالانه در استان اردبیل ۲۵۳ هزار و ۵۹۰ تن شیر تولید می شود افزود: از این میزان شیر تولیدی ۱۳۶ هزار و ۵۲۲ تن در داخل استان مصرف شده و مقدار ۱۱۷ هزار و ۶۷ تن آن به کارخانجات استان های همجوار حمل می شود .

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: میزان سرانه مصرف شیر استان پایین تر از میانگین جهانی و حدود ۳۵ کیلوگرم می باشد و امید است با ترویج فرهنگ مصرف این ماده حیاتی در بین تمامی اقشار جامعه بویژه در مدارس ابتدایی شاهد ارتقاء بیش از پیش سلامتی جامعه هدف باشیم .

تکلوی افزود: شیر با ارزش ترین ماده غذایی است که تامین کننده نیازهای پروتئینی سبد سلامتی خانوارهاست و شیر با دارا بودن اکثریت مواد مغذی مورد نیاز بدن جزء کاملترین مواد غذایی در دنیاست .

وی افزود: شیر به جهت دارا بودن مواد معدنی موثر در تحکیم استخوانها و سلامتی دندان ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است، همچنین مواد معدنی موجود در آن برای فعال کردن بسیاری از آنزیم های بدن برای انجام واکنش های شیمیایی لازم است .

به گفته وی، طبق تحقیقات دانشمندان سوئدی مردانی که روزانه یک و نیم لیوان شیر می نوشند ۳۵ درصد کمتر به سرطان روده بزرگ مبتلا خواهند شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار