یک استاد دانشگاه در گفت و گو با پانا:

امید می رود عضویت در سازمان تجارت جهانی، از دیگر پیامدهای برجام باشد

یک اقتصاددان و استاد دانشگاه با اشاره به حضور پر رنگ مردم و رای بالا به ادامه کار دولت روحانی، گفت: انتظار این است که شاهد موج جدیدی از سرمایه گذاری های داخلی و خارجی باشیم.

کد مطلب: ۶۲۶۶۷۳
لینک کوتاه کپی شد

بهنام ملکی، اقتصاددان و استاد دانشگاه در گفت و با خبرنگار سیاسی پانا، با اعلام این نکته که انتخاب دوباره روحانی قطعا شرایط و وضعیت بسیار مطلوب تر و بهتری را برای اقتصاد کشور فراهم می کند، متذکر شد: خیلی ها منتظر این بودند که ببینند نتایج انتخابات چه خواهد شد. آیا ثباتی که ایجاد شده استمرار پیدا می کند یا نه؛ و ممکن است یک دوره جدیدی از تحولات آغاز شود که ابعاد آن خیلی برای افکار عمومی، خصوصا سرمایه گذاران، مشخص نیست.

این استاد دانشگاه با اشاره به ابعاد و پیامدهای بسیار مثبت مشارکت بالای مردم در انتخابات برای اقتصاد و سایر حوزه های کشور، تصریح کرد: جهان خارج، فعالان اقتصادی و مردم الان به راحتی به نتیجه رسیده اند، می توانند تصمیم بگیرند و می دانند خط مشی های اقتصادی دولت روحانی بر چه اساسی است و بر اساس خط مشی های اعلام شده انتظار این است که شاهد موج جدیدی از سرمایه گذاری های داخلی و خارجی باشیم.

ملکی با یادآوری این مطلب که عضویت در سازمان تجارت جهانی یک انتخاب نیست بلکه یک الزام و اجبار است، خاطرنشان کرد: بخش عمده ای از جامعه ای جهانی عضو این باشگاه هستند و ما در آن حضور نداریم؛ یکی از دلایل گستردگی قاچاق، فساد و ناکارآمدی همین عامل است. ساده لوحانه است اگر فکر کنیم با عضویت مشکلات حل می شود. باید با یک برنامه ریزی هوشمندانه وارد این باشگاه بشویم به گونه ای که جزو برندگان نه بازندگان باشیم.

این استاد دانشگاه با تاکید بر این که مخالفت با عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی برای کشور خسارت بار بود، بیان کرد: حالا که ایران به عنوان عضو ناظر پذیرفته شده ، یکی از پیامدهای برجام قاعدتا باید این باشد که ایران به عضویت این سازمان مهم بین المللی در آید، لذا اقتصاد و تولید ما باید برای عضویت در جامعه جهانی آماده شود.

ملکی با هشدار نسبت به این که اگر شرایط لازم برای این مهم را ایجاد نکنیم جز بازندگان خواهیم بود و نمی توانیم از ابعاد و پیامدهای مثبت عضویت در سازمان تجارت جهانی بهره مند شویم، گوشزد کرد: پیشنهاد مشخص من این است که باید حمایت های شفاف،منطقی، هدفمند و غیر فساد آور در سه حوزه تولیدات دانش بنیان، محصولات نوآورانه و محصولات استراتژیک به عمل آید و این حوزه ها به حدی قوی بشوند که با عضویت در سازمان تجارت جهانی محصولات تولیدی این حوزه ها از بین نرود، بلکه به درجه ای از کیفیت برسند که وارد اقیانوس اقتصاد جهانی شوند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار