محمد حسین فرح بخش در گفت و گو با پانا:

جوانان امروز ایران نابغه اند / «آرتورو اویی» را به همه توصیه می کنم

محمد حسین فرح بخش، پس از تماشای نمایش «صعود مقاومت پذیر آرتورو اویی» ضمن اذعان به این امر که جوانان امروز ایران نابغه اند، گفت: پر کردن اوقات فراغت مردم یکی از سخت ترین کارهای روی کرۀ زمین است.

کد مطلب: ۶۱۲۷۲۸
لینک کوتاه کپی شد

محمد حسین فرح بخش، نویسنده، کارگردان و تهیه کنندۀ سینما، شب گذشته به تماشای نمایش «صعود مقاومت پذیر آرتورو اویی» نوشتۀ «برتولت برشت» و به کارگردانی امیر دژاکام در تالار حافظ تهران نشست.

وی در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی پانا، با اشاره به این که پیش از تماشای این اثر، تصور نمی کرده است که می تواند این قدر جذاب باشد، گفت: در عین حال که «صعود مقاومت پذیر آرتورو اویی» نمایشنامه ای بسیار سنگین است، تمامی بازیگران این اثر، بسیار خوب به ایفای نقش می پردازند.

این کارگردان سینما ضمن تحسین دیگر آثار تئاتر، با اشاره این که شاید بسیاری از نمایش های روی صحنه نگاهی بازاری به مقولۀ تئاتر داشته باشند، افزود: کارهای بسیاری زیادی از امیر دژاکام دیده ام، اما چون مدت ها بود که تئاتر خوبی ندیده بودم، حس می کنم کاری بسیار بزرگ و انرژی بخش است، چرا که در این کار ارزشمند، که اثری بسیار سنگین بود توانستم به آُانی بخندم.

فرح بخش، در همین راستا با تأکید بر این امر که خندۀ ایجاد شده بر روی لب های تماشاچی از کیفیت و فاخر بودن اثر است نه از بی ارزش بودن آن، ادامه داد: خنداندن تماشاچی امری بسیار دشوار است که در این اثر با دقت نظر تمام صورت گرفته بود و به یقین دیدن این اثر را به همۀ دوستانم پیشنهاد می کنم.

این تهیه کنندۀ سینما ضمن اذغان به این امر که در این اثر میزانسن های بسیار سخت، با دقت نظر کارگردانی شده است، اظهار داشت: بیشتر آثار کمدی که در حوزۀ تئاتر تا به امروز به روی صحنه رفته است، مانند نمایشنامه های رادیویی فاقد حرکت است و بر پایۀ دیالوگ استوار است، اما در عین خلوت بودن صحنه ها، اثر امیر دژاکام اثری است که با صحنه آرایی و میزانسن های دقیقی شکل گرفته است.

این کارگردان تئاتر با اشاره به این امر که صحنه های این نمایش با مفاهیم نمایشنامه همخوانی دقیقی دارد، تصریح کرد: دیدن این اثر بسیار برایم لذت بخش بود و به یقین می توانم بگویم که بعد از مدت ها یک تئاتر بسیار رضایت بخش دیدم و این امر بسیار برایم عجیب بود.

کارگردان فیلم سینمایی «آبنبات چوبی» حضور جوانان در عرصۀ تئاتر را بسیار انرژی بخش و دلگرم کننده دانسته و یادآور شد: من عاشق کار کردن با جوان ها هستم و به نظر من امروز جوانان باید با شور و انرژی بیشتری پا به صحنه های تئاتر بگذارند.

فرح بخش در همین راستا با اشاره به این که دوران کاری هم دوره های وی در حال اتمام است و می کوشد تا تمام آن چه که فرا گرفته است و به عنوان تجربه آموخته است، در اختیار جوانان بگذارد، تأکید کرد: جوانان امروز ایران نابغه اند و در هر اثری که تولید کرده ام، کوشیده ام تا با جوانان هنرمند ارتباط برقرار کنم و از توانایی های آنان استفاده کنم.

کارگردان فیلم سینمایی «مستانه» که در سال 1393 در سینماهای ایران اکران شده است، در ادامه ضمن ابراز انتقاد از این امر که امروز هیچ حمایتی از سوی مسئولین دست اندرکار حوزۀ هنرهای نمایشی از جوانان صورت نمی گیرد، گفت: امروز جوانان هنرمند در حوزۀ هنرهای نمایشی با تولید محتوا سر مردم را گرم می کنند و این سرگرمی هیچ معنای بدی ندارد، چرا که معتقدم پر کردن اوقات فراغت مردم یکی از سخت ترین کارهای روی کرۀ زمین است.

وی در ادامه با اذعان به این امر که در عین سخت بودن روند فعالیت در حوزۀ غنی سازی اوقات فراغت جوانان، افزود: جوانان هنرمند ایران زمین امروز با قدرت در این مسیر گام برداشته اند و من به آنان تبریک می گویم و همواره آنان را دعا می کنم.

فرحبخش در بخشی دیگر از این گفتگو، ضمن ابراز خرسندی از این امر که تئاتر امروز ایران از نظر استقبال تماشاچی به هیچ عنوان قابل قیاس با 5 یا 6 سال گذشته نیست، ادامه داد: امروز اگر می خواهیم که تئاتر راه بیفتد و مسیر خود را به درستی طی کند، صدا و سیما می بایست گام در مسیر تبلیغات تئاتر گذاشته و این هنر فاخر را حمایت کند، چرا که همین اطلاع رسانی می تواند مردم را به سمت این هنر گرایش دهد.

کارگردان فیلم «زندگی خصوصی» که در سال 1390 روی پردۀ سینماهای ایران رفته است، در بخشی دیگر از این گفتگو با اشاره به این که امروزردم باید با آگاهی از نمایش هایی که دستاوردی برای آنان ندارد پرهیز کنند، افزود: در برخی از نمایش های روز می بینیم که ساخت تئاتر این قدر سنگین است که تماشاچی هیچ دستاوردی برای خود در این گونه آثار حس نمی کند، اما به یقین می توانم بگویم که نمایش «صعود مقاومت پذیر آرتورو اویی» در هفته های آینده با استقبال چشم گیری مواجه خواهد شد.

فرحبخش با اشاره به این که ساخت این نمایش به گونه ای است که می توان دیدن آن را به عموم علاقه مندان به هنر توصیه کرد، اظهار داشت: این نمایش به گونه ای است که شاید در روزهای نخست با استقبال مواجه می شود، اما به گونه ای رقم خواهد خورد که این سالن را مملو از جمعیت به اثر بعدی تحویل خواهید داد.

وی در ادامه ضمن دعوت عموم مردم به دیدن تئاتر تصریح کرد: تئاتر بهترین کلاسی است که می تواند ادبیات را به مردم انتقال بدهد و در این روند، مخاطبان می توانند حرف زدن روزانۀ خود را از تئاتر بیاموزند، چرا که تئاتر امروز با سینما و دیدن فیلم تفاوت های بسیاری دارد.

نویسندۀ فیلم سینمایی «پاک باخته» که در سال 1374 به کارگردانی غلامحسین لطفی مقابل دوربین رفته و در سینماهای ایران به نمایش درآمده است، در بخشی دیگر از این گفتگو، تئاتر را مادر تمام هنرهای نمایشی دانسته و تأکید کرد: تئاتر می تواند به ارتباطات زندگی انسان تحکیم ببخشد چرا که در تئاتر مخاطب به راحتی می تواند زمینه های ارتباط سالم با دوستان، خانواده، اطرافیان، همکاران و حتی اعضای جامعۀ خود را به چشم ببیند.

فرحبخش ادامه داد: بیان تئاتر بیانی متفاوت و گیرا است و من آن را به همۀ جوانان توصیه می کنم که اگر می خواهند به ادبیات در زندگی خود بهبود ببخشند، می بایست به تماشای تئاتر بنشینند.

این کارگردان سینما در پایان، کوشش، تلاش، مطالعه و مردمی بودن را مهم ترین رموز ماندگاری یک هنرمند دانسته و بر همین اساس، اظهار داشت: ماندگاری در هنر به این عوامل بسته است و اگر کسی تصور می کند که با تمسک به موارد دیگری غیر از این چند عامل می تواند به موفقیت برسد، در اشتباه است.

سروش طاهری ( بوچر-هنرپیشه)، تینو صالحی (کلارک - قاضی)، بهار قاسمی (منشی- پرستار)، بهرام ابراهیمی (روما- شیت)، مرتضی آقاحسینی (داگسبارو - سبزی فروش سیسرویی)، دانیال ابراهیمی(داگسبارو جوان)، امیر کربلایی زاده (آرتورو اویی)، احسان ابوالقاسم ( ادیگارد اویی)، ابوالفضل جمشیدی (جیری)، حسین شهبازی(باول - فیش)، ملیحه کیا (گودویل-برادر کراکت- اینا) ، هدیه آزاده (اوکیسی- کراکت)، مهرنوش دارا (زن- وکیل مدافع)، حامد پورمحمد (جیوولا)، عارف عباسی (دادستان- کشیش)، سمیه صباغی (داکدیسی)، نرگس محمدی ( بتی دالفیت)، شهره رعایتی(آقای دالفیت) از جملۀ بازیگرانی هستند که در آخرین اثر امیر دژاکام در کقام کارگردان به ایفای نقش می پردازند.

«صعود مقاومت پذیر آرتورو اویی» تا 13 اردیبهشت ماه سال جاری در تالار حافظ تهران، هر شب از ساعت 20:45 دقیقه روی صحنه خواهد رفت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار