در گفت و گو با پانا تاکید شد:

گزارشات حسابرسی و تفریغ بودجه هرسال به دیوان محاسبات مرکز ارسال می شود

سرپرست هیات حسابرسی مستقر در آموزش و پرورش آذربایجان شرقی گفت: دیوان محاسبات زیر نظر مجلس شوراس اسلامی دارای هیئت های مستشاری ، دادیار و یک دادستان و حساب رسان مستقر در ادارات دولتی و سازمان ها دارد که بررسی های خود را در قالب گزارشات حسابرسی و تفریغ بودجه هر سال به مرکز می فرستند.

کد مطلب: ۶۰۴۵۹۵
لینک کوتاه کپی شد

حسن رجبی در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار پانا از آذربایجان شرقی با بیان این که دیوان محاسبات کشور طبق اصل 54 و 55 قانون اساسی زیر نظر قوه مقننه فعالیت می کند و قدمتی بیش از 100ساله دارد، اظهار داشت: دیوان محاسبات تا قبل از سال 61، زیر نظروزارت دارایی و امور اقتصادی (قوه مجریه )بود و در سال 61 شهید دکتر بهشتی پیشنهاد جدایی این سازمان را ارایه کرد .

وی افزود: بر همین اساس از سال 1361با تصویب قانون دیوان محاسبات کشور، به عنوان سازمان مستقل و با اهداف و وظایف قانونی از جمله پاسداری از بیت المال جهت رسیدگی و حسابرسی سیستم مالی کشور وکنترل فعالیت های مالی طبق اختیارات اصل 55 قانون اساسی عمل می کند .

سرپرست هیات حسابرسی مستقر در آموزش و پرورش آذربایجان شرقی تصریح کرد: کلمه دیوان به خاطر جامعیت است و این دیوان دارای هیئت های مستشاری ، دادیار و یک دادستان و حساب رسان مستقر در ادارات دولتی و سازمان ها دارد که بررسی های خود را در قالب گزارشات حسابرسی و تفریغ بودجه هر سال به مرکز می فرستند .

وی با بیان این که در واقع دیوان محاسبات زیر نظر مجلس شورای اسلامی کار می کند، گفت: بعد از هرانتخابات نمایندگان مجلس و با پیشنهاد كميسيون برنامه وبودجه و محاسبات ازبین افراد خبره و کارشناسان به مجلس معرفی و از طریق رای گیری عمومی وکلا، هم رییس و هم دادستان دیوان محاسبات انتخاب می شوند

.

رجبی با بیان این که تعامل دیوان محاسبات با دستگاههای دولتی با توجه به سیاست های رئیس کل دیوان محاسبات به صورت نظارت مستمر،پیشگیرانه،هدایت گرانه ومقتدرانه و باهمراهی سازمان و اداره های دولتی باشد، تصریح کرد: دیوان محاسبات با توجه به وظایف قانونی وظیفه حسابرسی و رسیدگی به فعالیت های مالی دستگاه های اجرایی را دارد .

سرپرست هیات حسابرسی مستقر در آموزش و پرورش آذربایجان شرقی ادامه داد: بودجه کل کشور از طریق قوه مقننه تصویب و به قوه مجریه ابلاغ می شود پس باید بعد از جذب و هزینه کرد بودجه کشور سازمانی باشد که به آن رسیدگی کند واین وظیفه دیوان محاسبات است .

وی با بیان این که تهیه گزارش تفریغ بودجه سالانه کشور یکی دیگر از وظایف دیوان محاسبات است، گفت: همه ساله در پایان سال دیوان محاسبات وظیفه دارد که اطلاعات مالی سالانه بودجه را گرد آوری کند و به همراه نظرات و پیشنهادات به مجلس در قالب لایحه تفریغ بودجه ارائه دهد و رییس دیوان محاسبات به عنوان مدافع این گزارش در صحن علنی مجلس از این تفریغ دفاع می کند .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار