مدیر عامل بورس کالا مطرح کرد

تاثیر بازارهای مشتقه در تامین مالی و توسعه صادرات پسته

​مدیرعامل بورس کالا گفت: بازارهای مشتقه پسته در آینده می‌تواند به تامین مالی این بخش و توسعه صادرات آن بیانجامد.

کد مطلب: ۶۰۴۳۲۴
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا حامد سلطانی نژاد در جریان آئین آغاز بکار تالار تخصصی معاملات و ایستگاه‌های معاملاتی پسته، با اشاره به حجم تجارت 270 میلیارد تومانی محصولات کشاورزی در بورس کالای ایران گفت: در بخش کشاورزی در سالجاری ٢ میلیون و 360 هزار تن محصول با رشد ١٩٨ درصدی در ارزش در بورس کالا داد و ستد شد.

مدیرعامل بورس کالا با باین این که تولیدکننده و کشاورز برای اطمینان از فروش محصول خود به بازاری نیازد دارد اضافه کرد: اگر قراردادهای سلف برای محصولات را داشته باشیم می‌توان با استفاده از آن بازار را تنظیم کرد.

وی اضافه کرد: طی سالهای گذشته بخش کشاورزی از رونق قابل ملاحظه‌ای برخوردار بوده است به طوری که در سالجاری رشد ٢١٣ درصدی از نظر وزن را تجربه کرده است. این در حالی است که در سال جاری کل معاملات بورس کالا ٣٨ درصد رشد داشته و بخش عمده آن در قراردادهای مشتقه بوده است.

سلطانی نژاد با اشاره به پیشی گرفتن ارزش بازار مشتقه از ارزش بازار نقدی اظهار داشت: محصول پسته این پتانسیل را دارد که برای آینده بازار ٥ هزار میلیاردی تومان آن برنامه ریزی کنیم. البته وقتی محصولی بخواهد بورسی شود، باید انبارهای خوب داشته و صادراتی باشد و ایران نیز باید در کشف قیمت پسته در دنیا نقش داشته باشد.

مدیرعامل بورس کالا با بیان این که حجم تولید پسته 230 هزار تن سال قبل بوده و ارزش ٥ هزار میلیارد تومانی را به خود اختصاص داده است اذعان داشت: بازارهای مشتقه پسته در آینده می‌تواند به تامین مالی این بخش و توسعه صادرات آن بیانجامد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار