خانواده‌ها نسبت به همه‌ی دستگاه‌های فرهنگی مطالبه‌گر باشند

محمد شعبانی گفت: واقعیت این است که اعتبار دستگاه‌های فرهنگی جدا از آموزش و پرورش بسیار زیاد است که می‌توانند در امور تربیتی دانش‌آموز به آموزش و پرورش یاری رسانند و با توجه به قدرت مالی آن‌ها میزان مطالبه‌گری مردم نسبت به آن‌ها باید افزایش یابد.

کد مطلب: ۶۰۱۹۶۶
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا-مازندران، محمد شعبانی در نشست خبری به مناسبت هفته تربیت اسلامی، نگاه بیرون از دستگاه آموزش و پرورش به آن را آرمانی توصیف کرد و اظهار داشت: انتظار نگاه‌های بیرونی این است که آموزش و پرورش نقش تربیت دانش‌آموزان را باید به تنهایی برعهده گیرد. در واقع انتظار جامعه از این نهاد بسیار بالاست.

مطالبه‌‎گری مردم نسبت به دستگاه‌های فرهنگی افزایش یابد

شعبانی گفت: واقعیت این است که اعتبار سایر دستگاه‌های فرهنگی بسیار زیاد است و می‌توانند در امور تربیتی 500 هزار دانش‌آموز به آموزش و پرورش یاری رسانند.

وی افزود: با توجه به قدرت مالی سایر دستگاه‌های فرهنگی میزان مطالبه‌گری مردم نسبت به آن‌ها باید افزایش یابد.

کتب در مسیر تربیت یک و دو راهنمای مربیان و مدیران مدارس

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش مازندران گفت: سازوکار ما در بخش پرورشی و تربیتی بر دو محور پایبند است؛ یکی آسیب‌شناسی برنامه‌ها و دوم حرکت بر مبنای یک برنامه مشخص.

وی افزود: با هدف برنامه‌ریزی و برنامه‌دهی به مربیان و مدیران دو کتاب در مسیر تربیت یک و دو را تنظیم کردیم که کتاب راهنمای عمل فعالیت‌های پرورشی است.

شعبانی با تاکید بر اینکه معلم باید راهبر تربیتی باشد و کتاب هم در مسیر تبدیل معلم به راهبر تربیتی است، اظهار داشت: علاوه بر اینکه مربیان پرورشی با در اختیار داشتن کتاب در مسیر تربیت یک راهکار و برنامه مشخصی خواهند داشت، مدیران مدارسی که مربی پرورشی در اختیار ندارند نیز با کتاب در مسیر تربیت دو در زمینه امور تربیتی و پرورشی راه مشخصی پیش پای خود دارند.

شعبانی با بیان اینکه 4000 مدیر مدرسه در 12 قطب در دوره‌های آموزشی مربوط به امور تربیتی شرکت کرده‌اند، گفت: با پررنگ تر کردن نقش مدیران روی میزان یاری‌رسانی آنان در مسائل تربیتی تکیه کرده‌ایم.

همه‌ی معلمان مربی تربیتی هستند

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در سند تحول بنیادین مدرسه محلی برای تقویت استعدادهای دانش‌آموزان است، گفت: در حالت خوش‌بینانه مشکل کمبود نیروی انسانی آموزش و پرورش تا پنجاه سال آینده هم حل شدنی نیست پس هم باید نقش معلم را برجسته کرد هم نقش مربی را و هم مدیرا را.

شعبانی با تاکید بر لزوم هماهنگی هر سه ضلع مثلث خانواده، مدرسه و جامعه گفت: این سه صلع همیشه در هماهنگی با هم نیستند و در نتیجه همیشه نمی‌تواند به نتیجه مطلوب برسد.

وی افزود: گاه خانواده‌ها فعالیت‌های تربیتی در مدارس را نمی‌پسندند و گاه هم جامعه برخی از رفتارهای خانواده‌ها را نمی‌پسندد. تناقض در منش‌ها و نگرش‌ها این سه نهاد باعث می‌شود برون‌داد مورد نظرمان را نداشته باشیم.

شعبانی گفت: هر دو نهاد خانواده و مدرسه نسبت به هم مطالبه‌گر هستند. اما آیا والدین مثلا در جسات انجمن و اولیای مدرسه با جدیت شرکت می‌کنند و به آن توجه کافی دارند؟

بسیاری از روش‌های تربیتی جذاب نیست

شعبانی با صحه گذاشتن بر این که بسیاری از روش‌های تربیتی سنتی است، گفت: مسابقات فرهنگی و هنری و قرآن احتیاج به استفاده از فناوریهای نوین دارند. البته این امر با تاخیر شروع شده و امسال برای نخستین بار دانش‌آموزان علاقمند به شرکت مسابقات فرهنگی و هنری نام خود را در سامانه ثبت می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه رغبت دانش‌آموزان مازندران به برنامه های فرهنگی و هنری زیاد است، گفت: سال گذشته 100 هزار نفر در این مسابقات شرکت کردند و امسال نیز که ساماندهی از طریق ثبت در سامانه صورت گرفت طی دوو ماه بیش از 100 هزار دانش‌آموز در مسابقات فرهنگی و هنری شرکت کردند.

شعبانی گفت: در سال گذشته علاوه بر مسابقات فرهنگی و هنری، 170 هزار نفر نیز در مسابقات قرآنی شرکت داشتند که با احتساب 100 هزار نفر دانش‌آموزان حوزه فرهنگی و هنری درواقع نیمی از دانش‌آموزان استان به این نوع فعالیت‌ها راغب هستند.

ورود هرگونه گروه فرهنگی به مدارس ممنوع است

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش با بیان اینکه دانش‌آموزان هنرمند با توانایی اجرای انواع برنامه‌ها باید به کار گرفته شوند، گفت: ورود هرگونه گروه فرهنگی به مدارس ممنوع است و اگر گزارشی از این دست به ما برسد مدیر آن مدرسه متخلف است و رسیدگی می‌شود.

شعبانی با تاکید بر اینکه تربیت امری دستوری نیست، گفت: تربیت بخشنامه‌ای نیست بلکه امری مستمر و مشمول زمان است و نیاز به فرصت دارد. بنابراین نمی‌توانیم به شکل مستقیم وارد شویم و آسیب‌ها را به صدای بلند گوشزد کنیم بلکه احتیاج به صبر و زمان داریم.

مشاوران مدرسه تنها مشاوران تحصیلی نیستند

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه مشاوران این حوزه تنها مشاوران تحصیلی و شغلی نیستند، گفت: مشاوران ما پناهگاه امی بهداشت روان دانش‌آموزان هستند که در کنار همیار مشاور که در دو سال اخیر وارد میدان شده‌اند، به کاهش آسیب‌های اجتماعی می‌پردازند.

وی افزود: 800 مشاور در مدارس مشغول به فعالیت هستند که بیشترشان در مقطع متوسطه اول حضور دارند. 400 همیار مشاور هم داریم که 120 نفرشان به صورت حرفه‌ای در مقطع متوسطه اول به دانش‌آموزان مشاوره می‌دهند.

سود حاصل از پوشش یکسان مدارس مستقیم به مدارس برخواهد گشت

شعبانی با اشاره به دو ظرفیت اقتصادی پایگاه‌های تغذیه سالم و پوشش یکسان مدارس گفت: با ساماندهی این دو ظرفیت با کمک سازمان دانش‌آموزی استان، اقتصاد ناشی از آن به مدارس باز‌می‌گردد و تنها به جیب تولیدی‌ها اختصاص نمی‌یابد.

وی افزود: صدها میلیون سرمایه که در خارج از دستگاه آموزش و پرورش در گردش بود، با ساماندهی پوشش مدارس به مدارس برگشت و امسال نیز در نظر داریم سود مستقیم به مدارس داده شود تا اعتماد مدیران به این طرح بیشتر جلب شود.

ارتباط با دانش‌آموزان به کاهش آسیبهای اجتماعی کمک می‌کنند

شعبانی گفت: میدان دادن به دانش‌آموزان و بالابردن اعتماد به نفس آنان به کاهش آسیب‌های اجتماعی این قشر کمک می‌کند.

وی افزود: مشارکت دانش‌آموزان در انواع برنامه‌های فرهنگی و هنری در دور ماندن آن‌ها از رفتارهای پرخطر بسیار موثر است.

کسب 10 رتبه برتر کشوری در مسابقه پرسش مهر

شعبانی با اشاره به کسب 10 رتبه برتر کشوری در مسابقه پرسش مهر توسط دانش‌آموزان مازندران گفت: در گروه فرهنگیان سه برگزیده داشتیم شامل رتبه دو وبلاگ نویسی، رتبه سه در شعر و رتبه دو در مقاله پژوهشی.

وی افزود: در گروه دانشجو-معلمان نیز دو رتبه برتر داشتیم شامل رتبه اول رشته مقاله پژوهشی و رتبه اول رشته داستان نویسی.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش مازندران گفت: در گروه دانش‌آموزی نیز 5 رتبه برتر داشتیم شامل رتبه دو رشته مقاله پژوهشی، رتبه دو رشته خوشنویسی، رتبه سه رشته گرافیک، رتبه سه رشته مقاله پژوهشی و رتبه سه رشته نمایشنامه نویسی.

شعبانی گفت: در هفته پایانی اسفندماه کنگره بزرگ پرسش مهر را برگزار خواهیم کرد و از برگزیدگان تجلیل خواهد شد.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش مازندران در پایان با اشاره به 1530 دانش‌آموز دارای رتبه برتر استانی گفت: همیشه هر برنامه‌ای که ما به دانش‌آموزان واگذار کردیم معجزه در آن رخ داد و با استقبال آن‌ها مواجه شد. ما همیشه شرمنده محبت دانش‌آموزان هستیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار