رئیس دانشکده شرق شناسی دانشگاه اسلاونیک ارمنستان:

سقوط علم وگم گشتگی جوامع حاصل بی اهمیت جلوه دادن علوم انسانی است

رئیس دانشکده شرق شناسی دانشگاه اسلاونیک ارمنستان با انتقاد از روند مادی گرایی در جوامع غربی گفت: بی اهمیت جلوه دادن علوم انسانی سبب سقوط علم و گم گشتگی جوامع می شود.

کد مطلب: ۶۰۱۷۵۴
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا از گیلان ، پروفسور گارنیک آساطوریان که پیش از ظهر یکشنبه در کنفرانس بین المللی «رویکرد های نوین علوم انسانی در قرن ۲۱» سخن می گفت با اشاره به افول شرق شناسی و مکتب های علوم انسانی در جوامع غربی اظهار کرد: متاسفانه به دلیل رواج مادی گرایی در دنیای غرب، علوم انسانی در این جوامع رو به افول گذاشته است.

وی با بیان اینکه نباید اهمیت علوم انسانی و شرق شناسی را کم جلوه داد افزود: علوم اجتماعی و انسانی مولد فرهنگ جوامع هستند و اگر مادی گرایی بر مطالعه و تفکر درباره علوم انسانی حاکم شود، مسلما باید برای آینده خطرناک علم و دانش و تفکر و فرهنگ نگران بود.

رئیس دانشکده شرق شناسی دانشگاه اسلاونیک ارمنستان تصریح کرد: نباید به دنبال نتایج ملموس از شرق شناسی و مطالعات علوم انسانی بود بلکه این علوم سبب ارتقای بینش در بین مردم می شوند.

وی با ابراز خرسندی از برگزاری کنفرانس هایی درباره رویکردهای علوم انسانی در قرن ۲۱ و بررسی چالش های پیش روی این علوم تاکید کرد: اگرچه نخستین شرق شناسان از جوامع غربی بودند و از مطالعه بر روی علوم انسانی و اجتماعی ساکنان کشورهای شرقی دنیا به عنوان اهرمی برای تسلط و تصرف در این سرزمین ها استفاده کردند اما بیشترین خدمت را در شناخت مردم و فرهنگ ساکنان شرق دنیا به عالمان کرده اند.

پروفسور آساطوریان گفت: باید بتوان با اتکا به شرق شناسی کلاسیک، به دستاوردهای جدیدی در این حوزه رسید زیرا با افول علوم انسانی عملا معرفت از بین خواهد رفت و مردم دچار گم گشتگی می شوند.

کنفرانس بین المللی «رویکرد های نوین علوم انسانی در قرن ۲۱» با مشارکت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی رشت و دانشگاه ارمنی - روسی اسلاونیک ارمنستان برگزار شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار