مدیریت منابع آبی نیازهای بخش کشاورزی را تامین کند

فرماندار رشت با اشاره به اهمیت مقوله کشاورزی در این شهرستان گفت: مدیریت منابع آبی، نیازهای بخش کشاورزی را تامین کند.

کد مطلب: ۵۹۷۲۳۷
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا از گیلان،سیروس شفقی روز یکشنبه در جلسه کمیته توزیع آب کشاورزی این شهرستان افزود: مدیریت منابع آبی ما باید به گونه ای باشد که بتوانیم پاسخگوی نیازهای کشاورزان باشیم.
وی با اشاره به کاهش بارش ها در سال های اخیر اظهار داشت: بخشداران به عنوان نمایندگان دولت در بخش ها باید با هماهنگی های لازم، بسترسازی مناسب و به کمک دهیاران زیرمجموعه خود، به بهترین نحو ، دست کشاورزان را بگیرند.
وی افزود: علاوه بر اطلاعاتی همچون نیاز آبی موجود ، آب موجود در سد ، زمان رهاسازی آب ، میزان بارش های کنونی و ریزش های زمستانی ، وجود کارگروهی با حضور همه مسئولان ذیربط می تواند در حل معضلات این چنینی بسیار راهگشا باشد.
شفقی ضمن تاکید بر پرداخت باقیمانده خسارت کشاورزان منطقه توسط صندوق بیمه ، در خصوص نوبت بندی آب در روستاها اظهار کرد: اگر در رعایت زمانبندی این مبحث ، از سوی مسئولان مربوطه ، اقتدار و عدالت دیده شود ، کشاورزان نیز با آن مخالفتی نخواهند داشت.
فرماندار شهرستان رشت با اشاره به لزوم تشکیل جلسات فرعی توسط بخشداران گفت: در این جلسات باید تقویم زراعی متناسب با هر ناحیه و در مبحث های مختلفی همچون شخم، خزانه و نشاء وجود داشته باشد.
وی تاکید کرد: این جلسات حتما باید در دوره های زمانی کوتاهی تشکیل شود تا تاثیرگذاری آن افزایش یابد.
فرماندار شهرستان رشت با تاکید به بخشداران در خصوص پیگیری وضعیت اصلاح ایستگاه های پمپاژ ، گفت: ضمن استارت پمپاژها ، باید نواقص آنها نیز در اسرع وقت ، برطرف شود.
شفقی افزود: برای مثال حتی یک هفته مدیریت مطلوب منابع آب ، می تواند نجات دهنده کشاورزی یک منطقه باشد و پیش از وقوع بحران باید در فکر رفع معضل بود.
وی همه مسئولان این امر را به همت و هم افزایی بیشتر تشویق و تصریح کرد: باید سیاستگذاری های مناسب و اختصاص زمان کافی برای این امر انجام شود که فرهنگ سازی صحیح جهت تشویق کشاورزان به شخم زمستانه و عملکرد درست مروجان در بخش کشاورزی ، بسیار قابل تامل است.
فرماندار شهرستان رشت تاکید کرد: تا پیش از شروع فصل کشاورزی، باید انواع بیل مکانیکی جهت لایروبی انهار و آب بندان ها ، تامین شده و نسبت به لوله گذاری انهار و یا ترمیم آنها ، اقدام لازم انجام شود.
وی در خصوص جلوگیری از آلایندگی آب رودخانه ها خاطرنشان کرد: باید راهکارهایی در خصوص کارخانه ها و تاسیسات بزرگی که در مسیر رودخانه ها وجود داشته و باعث آلودگی آب ها می شوند ، در نظر گرفته شود.
شهرستان رشت با شش بخش، 293 روستا و 18 دهستان، دارای 930 هزار نفر جمعیت است که 60 درصد آنها شهری و 40 درصد روستایی هستند.
وجود ۷۰هزار هکتار اراضی کشاورزی و 10 هزار هکتار باغ به جز اراضی آبزی‌پروری در رشت موقعیتی ممتاز برای این شهرستان ایجاد کرده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار