معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش در گفت وگو باپانا:

دانش آموزان رشته های خود را آزادانه و آگاهانه انتخاب خواهند کرد

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش گفت: در مورد هدایت تحصیلی سال تحصیلی آینده یک تغییر اساسی و الگویی جدید ایجاد خواهد شد که اگر این الگو ی انتخاب آزادانه وآگاهانه تحقق یابد دانش آموزان در انتخاب رشته خود آزاد خواهند بود.

کد مطلب: ۵۹۴۷۶۴
لینک کوتاه کپی شد

مهدی فیض در گفت وگو باخبرنگار پانا ضمن اشاره به سفر هایی که به شهر های شهریار، قم، زنجان وسفر خود به تبریزداشت گفت: به مناسبت دهه فجر و تجلیل از حافظان قرآنی و به احترام قرآن ، دهه فجر و ملت شریف آذربایجان به تبریز سفر کرده ام.
وی با اشاره به برنامه هدایت تحصیلی دانش آموزان گفت: در مورد هدایت تحصیلی سال تحصیلی ۹۷-۹۶، یک تغییر اساسی و الگویی جدید ایجاد خواهد شد که اگر این الگو ی انتخاب آزادانه وآگاهانه تحقق یابد دانش آموزان در انتخاب رشته خود آزاد خواهند بود.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش کشور افزود: البته ما اطلاعاتی در اختیار اولیا و دانش آموزان قرارخواهیم داد که تا بتوانیم انتخاب دانش آموزان را به سمت الگوی توسعه متوازن مطلوب مدیریت کنیم.
فیض ادامه داد: بنابراین امسال مبنای تعیین سهمیه برای پذیرش دانش آموزان الگوی توسعه متوازن نخواهد بود و قرار به گونه ای است که تبلیغاتی صورت بگیرد که فضای مناسب در مدسه و به وسیله مشاور و در مراحل بعدی به وسیله صداوسیما ایجاد شود که عملا دانش آموزان به سمت رشته های فنی وحرفه ای وکارو دانش به میل خودشان تمایل پیدا کنند بدون این که تحمیلی در کار باشد.
وی با بیان این که بنای کلی آموزش و پروش امسال بر این است که پذیرش دانش آموزان در رشته ها تحصیلی متناسب با انتخاب خود دانش آموز باشد، گفت: سال گذشته الگوی توسعه متوازن مبنا بود اما امسال مبنا این است که ما تقاضای دانش آموز را پاسخ دهیم تاحدی که آموزش و پرورش بتواند شرایط را ایجاد کند.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش کشور تصریح کرد: این مدل، مدلی است که وزیر محترم برآن تاکید دارد و در متن شیوه نامه این گونه تنظیم شده و امیدوارم این متن توسط مقام عالی وزارت تعیین و به استان ها ابلاغ شود.
فیض در ادامه گفت: در دوره جدید ما، یک الگوی برنامه فرهنگی داریم که فرایند هشت مرحله ای را طی می کنیم که مرحله اول تدوین سیمای فارغ التحصیل مطلوب نظام آموزش و پروش کشور در مقطع متوسطه است که از محتوای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش این متن تولید خواهد شد.

وی افزود: در سیمای فارغ التحصیل مطلوب که الان درمتن سند نهفته است باید مولفه های تعریف شودکه آن مولفه ها بتواند مبنای برنامه ریزی فرهنگی قرار بگیرد و قصد داریم این برنامه با حداکثر ابتکار وخلاقیت و با حداکثر آزادی عمل هم در سطح اداره کل آموزش و پرورش و هم سطح مدارس تنظیم شود.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش کشور گفت: در این مدلی که در حال طراحی است تشکل های دانش آموزی نقش اصلی را بازی خواهند کرد تا فارغ التحصیلانی مطلوب تربیت شوند.

فیض اظهار داشت: تشکل های سازمان دانش آموزی اصلی تزین تشکل های دانش آموزی در مدارس هستند ولی به این معنا نیست کههمه تشکل ها محدود به سازمان است و باید همه ی تشکل ها را اعم از هلال احمر، بسیج دانش آموزی و اتحادیه انجمن های اسلامی را تحت پوشش قرار دهیم و تجمع همه ی این تشکل ها است که باعث می شود فارغ التحصیلان شایسته و مطلوبی درآینده داشته باشیم.

خبرنگار: آیسا عباسی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار