جادو و رقص رنگ ها در نمایشگاه عکس «آبی بیکران» رضا کیانیان

رضا کیانیان در نمایشگاه عکس «آبی بیکران» افزون بر اینکه جادو و رقص رنگ ها را به قاب تصویر در آورده، مسئولیت اجتماعی را نیز یادآوری کرده است.

کد مطلب: ۵۹۲۹۸۵
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا؛ این هنرمند بازیگر و عکاس در نشست خبری نمایشگاه عکس آبی بیکران افزود: هنر ذهن انسان را آبستن می کند و وقتی می خواهد زاده شود نباید ناقص به دنیا بیاید چندین سال است که کار بازیگری کرده ام، سوم دبیرستان که بودم کار عکاسی انجام می دادم ولی هیچ گاه نگاه جدی به آن نداشتم و نمایشگاه نگذاشتم اما چهار سال پی شدر خارج از ایران روی پوست درخت عکاسی کردم اما روزی پوست درخت گویی با من صحبت کرد و گفت که از طبیعت عکاسی کنم.

وی ادامه داد: کلکسیونر به خاطر شهرت عکس نمی خرد بلکه عکسی که می خرد باید تداوم داشته باشد و کار من نیز تداوم یافت تا کنون دو نمایشگاه انفرادی برگزار کرده ام. عکس ها بیشتر از طبیعت بوده و استودیو نبوده در عکس طبیعت صحنه هایی که کمتر دیده شده را شکار می کنم.

بازیگر فیلم سینمایی «آژانس شیشه ای» با اشاره به نمایشگاه عکس «آبی بیکران» افزود: در این نمایشگاه 24 اثر در دو بخش که 12 عکس با موضوع کهکشان و 12 عکس مرداب ها است به نمایش گذاشته شده است.

کیانیان ادامه داد: هرگز به به کهکشان سفر نکرده‌ ام اما کهکشان در من سفر کرده است! کهکشان خود را در جزییاتی از همین وسایل دور و برم به من نشان داد. حیرت کردم، از نوجوانی در جادوی بی انتهایی کهکشان سرگردان بودم و بارها از این همه وسعت و بی‌کرانگی گریسته بودم و حالا کهکشان مرا به خود خواند. از بالا پایین آمد برای من! برای من! و عکس گرفتم شاید باورتان نشود من از کهکشان عکس گرفتم.

وی افزود: سفری به اهواز داشتم، یک روز عصر کنار کارون قدم می ‌زدم. کارونی که روزی زیبا بود و امروز بی ‌پناه و غریب است. در اوج غم و غصه ‌ای که داشتم ناگهان قایقی مرا به خود خواند نگاهش کردم او هم غریب و بی سرنشین، کنار رود بود.

کیانیان ادامه داد: خوب که نگاهش کردم، دریافتم با تمام غربتش و رنگ ریخته‌ گی‌هایش پر از زیبایی بود! داشت به من می ‌گفت حتی در این حال هم زندگی هست و زیبایی هست. مسحور این پیام او، دوربینم را از جلدش بیرون کشیم و از زیبایی‌ های او عکس گرفتم.

بازیگر فیلم سینمایی «چتر برای دو نفر» با بیان اینکه یکی از این عکس‌ها را در نمایشگاهی به یاد عباس کیارستمی برپا شده بود، به نمایش گذاشتم، افزود: کیارستمی استاد عشق ورزی به زندگی بود و من پیام آن قایق غریب را تقدیم او کردم.

وی گفت: وقتی از اهواز برگشتم همه قایق‌ها مرا صدا می ‌زدند و همه آب‌ هایی که در حال نابودی بودند. کوله‌ ام را برداشتم و به سمت انزلی رفتم مرداب شقایق‌ ها و از آنجا عکاسی کردم که 12 قطعه از عکس ها از مرداب انزلی است.

کیانیان با اشاره به ویژگی یک اثر هنری گفت: اثر هنری باید برای همیشه و در آن یک جادویی باشد که همیشه دلتان بخواهد آن اثر را نگاه کنید.

بازیگر مجموعه تلویزیونی«مختارنامه» افزود: دوست ندارم در اثر هنری اضطراب به وجود بیاورم چون ما در جامعه به اندازی کافی استرس و اضطراب داریم و در سال های اخیر رنگ خیلی کم داشته ایم و این نمایشگاه عکس العمل همان است و رنگ را در این نمایشگاه به وجود آورده ام.

وی با اشاره به مقوله مسوولیت اجتماعی گفت: سال هاست مقوله مسوولیت اجتماعی ذهن مرا به طور جدی مشغول خود کرده است. کار خیر در ایران سالیان سال است که توسط همه مردم نسبت به توانایی مالی شان انجام می شود. مثل دستگیری از بینوایان، تهیه جهاز عروس های بی بضاعت، تامین مایحتاج مستمندان، کمک به کودکانی که می خواهند به مدرسه بروند و نمی توانند کتاب و کیف و لباس مدرسه را تهیه کنند، کمک به بیمارانی که درمانشان پر خرج است و...اما این کار های خیر باید در خفا و بدون سر و صدا انجام شوند، چون باید آبروی کمک شونده یا به اصطلاح امروز، توان خواه حفظ شود.

نویسنده کتاب «سومین سرنوشت داود» گفت: این نوع کار خیر مانند ماهی رساندن به گرسنه ای می ماند. اما نوع کار خیر دیگری هست که مانند یاد دادن ماهیگیری به گرسنگان است. تا به جای یک وعده کمک گرفتن برای سیر شدن، بتواند با توان خودش همیشه سیر باشد. این کار خیر همان حوزه مسولیت اجتماعی است من در مشاوره با شرکت های تجاری و تولیدی مسولیت اجتماعی را مطرح می کنم که چگونه می توانند کار آفرین باشند. چگونه می توانند از مخترعان و نخبه های جوان ایران حمایت کنند تا از ایران نروند و همین جا بمانند. چگونه می توانند برای سیل فارغ التحصیلان بی کار کار ایجاد کنند. چگونه می توانند صنایع دستی ایران را دوباره به روز و کارآمد کنند و با انجام این مسولیت ها، به سود بهتری برسند و هم چنین برای کالا هایشان اعتبار ایجاد کنند.

وی افزود: این نوع کار خیر نه تنها باید مخفیانه بماند بلکه باید هر چه علنی تر شود تا الگویی برای دیگران شود.

کیانیان با اشاره به ارتباط نمایشگاه عکس «آبی بیکران» با مسوولیت اجتماعی گفت: در نمایشگاه عکس هایم در کنار توجه به مساله آب در کشور، به گفتمان مسوولیت اجتماعی هم پرداخته خواهد شد.

وی افزود: از زمانی که مردم فهمیدند کودک نیستند سرپرست نمی خواهند و خودشان حضور اجتماعی دارند. در حادثه پلاسکو تقصر از ما است چون در شورای شهر به کسانی رای دادیم که تخصص ندارند، به عنوان یک شهروند باید در امور خودم دخالت و از خود باید شروع کنم.

کیانیان ادامه داد: سرمایه گذاری و هنر برای هر مخاطب اتفاق نوید بخشی خواهد بود و سرمایه گذاران بدانند با سرمایه گذاری روی اثر هنری هیچ ضرری نمی کنند بلکه هم کار خیر انجام داده اند و ثوابش را هم در این دنیا هم در اخرت می بینند. وقتی یک اثر هنری را بخرند می توانند چند سال بعد آن را به قیمت بیشتر به فروش برسانند، هم به اقتصاد هنر کمک کرده اند هم در کار خیری شرکت داشته اند.

وی با اشاره به برگزاری حراج تهران افزود: قبل از حراج آثار تهران شادی و امید نبود اما با برگزاری حراج تهران انگیزه، شادی و امید ، آینده ایجاد شد به طوری که طی چند سال اخیر تعداد گالری ها از حدود 100 به 200 رسیده که باید رونق بیشتری ایجاد کنیم.

کیانیان با بیان اینکه در دنیا تولید صنعتی، تولید علمی و تولیدفرهنگی داریم گفت: در تولید فرهنگی جزو پیشروترین کشورهای جهان هستیم، آثار تجسمی ایرانی در همه کشورهای مختلف جزو سطح بالاست، آثار ایرانی حرف برای گفتن دارند در حوزه سینما انیمیشن،، داستانی جایزه جهانی دارد و اتفاقی افتاده که باعث این اتفاقات خوب شده است.

نشست خبری رضا کیانیان شب گذشته(سه شنبه) برگزار شد.

نمایشگاه عکس «آبی بیکران» 15 بهمن ماه در گالری آرت سنتر افتتاح می شود.

منبع:ایرنا

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار