رئیس کل سازمان توسعه و تجارت :

ضرورت هویت‌بخشی به تولیدات صنعتی

رئیس کل سازمان توسعه و تجارت ایران بر هویت‌بخشی به صنعت تاکید کرد.

کد مطلب: ۵۵۶۶۸۸
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا از استان چهارمحال و بختیاری، مجتبی خسروتاج در همایش ملی روز صادرات اظهار کرد: توسعه صادرات نیازمند نوآوری است و باید به ظرفیت‌های دانشگاهی، علمی و فناوری و مشارکت‌های مردمی توجه شود .

رئیس کل سازمان توسعه و تجارت عنوان کرد: در حال حاضر جهان در حوزه تولید و صادرات، زنجیره‌‌هایی ایجاد کرده و صادرکنندگان باید به خوبی این زنجیره‌ها را شناسایی کنند تا بتوانند وارد این زنجیره شوند .

وی بیان داشت: در آینده دنیا نیازمند افراد صاحب فن و متخصص در حوزه‌های مختلف خواهد بود و باید فضا را برای تعامل اقتصادی فراهم کنیم تا از نوآوری‌های مختلف بهره‌مند شویم و همچنین باید شناسایی کنیم در آینده چه محصولاتی تولید و صادر کنیم .

خسروتاج با مقایسه وضعیت اقتصادی و تولیدی سایر کشورها گفت: آلمان و ایران تقریبا دارای جمعیت مساوی بوده اما در کشور آلمان در حال حاضر 100 هزار شرکت بین‌المللی فعالیت دارد که این میزان در کشور ما با توجه به آمار گمرکات در سال 94 تنها 750 شرکت فعال بوده و محصول صادر کرده‌اند .

رئیس کل سازمان توسعه و تجارت با اشاره به اینکه رقابت‌پذیر نبودن محصولات یکی از مشکلات اصلی است، خاطرنشان کرد: در زمینه بنگاه‌های اقتصادی در صحنه بین‌المللی برنامه‌ریزی و کار فراوان لازم داریم و باید به این نکته توجه داشته باشیم که چگونه می‌توان بیش از پیش وارد عرصه رقابت جهانی شد؟

وی با تاکید بر اینکه سرمایه‌های انسانی مهم‌ترین سرمایه‌های هر کشور هستند، افزود: لازم است در داخل ظرفیت‌سازی شود و رایزن‌های کشور در حال حاضر در 22 کشور حضور دارند و در راستای شناسایی ویژ‌گی‌های بازار فعالیت دارند .

معاون وزیر صنعت،معدن و تجارت تصریح کرد: صادرکنندگان و بنگاه‌های اقتصادی باید با رایزن‌های کشور در تعامل بوده و ویژگی‌ها و اطلاعات لازم در خصوص بازارهای مختلف سطح جهان را کسب کنند .

وی اضافه کرد: کشورهای مختلف به دنبال برند کردن محصولاتی خاص از کشور خود هستند، اظهار داشت: در استان چهارمحال و بختیاری باید برنامه‌ریزی و شناسایی ظرفیت‌های مختلف برای تولید محصولات خاص استان صورت گیرد تا صنعت در آن به یک هویت مشخص برسد .

خسروتاج یادآور شد: هم‌افزایی در بحث صنعت از اهمیت فراوانی برخوردار است و هر کشور در تلاش است تا برای خود جایگاهی به دست آورد .

این مسؤول عنوان کرد: اگر هویت برای محصولات صنعتی تعریف شود و نقاط هدف و قطب تولید نیز مشخص شود، فعالیت‌ها به صورت متمرکز انجام و از فعالیت‌های پراکنده جلوگیری خواهد شد .

وی با اشاره به مشکلات مختلف بر سر راه تولید و صنعت افزود: استرداد ارزش افزوده، کارمزدهای تسهیلات بانکی، مالیات، هزینه‌های بالای بانکی جهت تامین هزینه، حمل و نقل و مشکلات بندری از جمله گمرکات از مهم‌ترین مشکلات صادرات و تولید است .

رئیس صنعت، معدن و تجارت استان چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: همدلی و همگرایی بین مدیران و مدیران‌عامل شرکت‌ها، کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی و تولیدکنندگان بسیار با اهمیت بوده و توانستیم با همدلی به صورت آرام و تدریجی از شرایط نامطلوبی که برای دولت و صنعت وجود داشت، عبور کنیم .

نعیم امامی بیان داشت: در حال حاضر در حوزه صنعت یک‌هزار واحد صنعتی ظرفیت متوسط 50 درصد در استان فعالیت می‌کنند .

وی با اشاره به موقعیت جغرافیایی منحصر به فرد استان از لحاظ راه‌های مواصلاتی به خصوص راه‌های متصل به جنوب و جنوب‌غربی کشور گفت: با توجه به اقتصاد مقاومتی باید تا پایان سال جاری 102 میلیون دلار صادرات کالا داشته باشیم که تاکنون 68 درصد از آن محقق شده و امید است تا پایان سال علاوه بر تحقق این هدف، مازاد این میزان صادرات داشته باشیم .

امامی با اشاره به اینکه پروژه‌های ملی استان افتتاح شده و پروژه فرومنگنز نیز در سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید اضافه کرد: سال آتی زمان سرمایه‌گذاری جدید در راستای تولیدات و اشتغال بیشتر در این استان خواهد بود و چهارمحال و بختیاری تشنه سرمایه‌گذاری در واحدهای صنعتی بزرگ و اشتغالزا است .

وی با بیان اینکه 80 درصد از صادرات استان ما به کشور عراق انجام می‌گیرد، بیان داشت: اگر تلاطمی در کشور عراق اتفاق بیفتد مرگ صنایع استان حتمی خواهد شد و با بحث چالش در اشتغال نیز روبه‌رو می‌شویم که از مسؤولان می‌خواهیم امنیت سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان را تضمین کنند .

امامی افزود: باید بانک توسعه ما قوی‌تر شود و توسعه صنعت را پشتیبانی کند، عدم آشنایی کامل با بازارهای هدف مهم‌ترین ضعف در کشور به خصوص در استان ماست که باید برنامه‌ریزی مدون در این خصوص داشت و میزان صادرات ما بیشتر از آمار موجود است چراکه بسیاری از محصولات ما از گمرک‌های استان‌های دیگر صادر می‌شود که درخواست داریم سامانه‌ای طراحی شود یا برنامه‌ریز ی صورت گیرد که محصولات استان ما به نام چهارمحال و بختیاری از مرزها خارج و جزو آمار ما حساب شود .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار