رئیس سابق مجمع واردات درگفت وگو با پانا مطرح کرد:

نبود انگیزه در مدیران شرکت های "خصولتی" دلیل از دست رفتن بازار صادراتی

رئیس سابق مجمع واردات گفت : مدیران شرکت های شبه دولتی یا خصولتی انگیزه یا آشنایی لازم را با بازارهای هدف صادراتی ندارند به همین دلیل برخی از بازارهای صادراتی به دست آمده از گذشته به راحتی از دست می روند .

کد مطلب: ۵۴۵۰۵۶
لینک کوتاه کپی شد

محمدرضا برخوردار در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی پانا تصریح کرد: صادرات کالا و خدمات در تمامی بخش های صنعت ،تجارت و کشاورزی نیازمند پرداخت یارانه است و باید ضمانت نامه های آن توسط دولت صورت گیرد تا صادرکنندگان در بازارهای هدف صادراتی حرفی برای گفتن داشته باشند .

وی ادامه داد: تحریم ها نشان داد که بسیاری از کشورها خواستار رشد اقتصادی در ایران نیستند و اگر پتانسیل و ظرفیتی برای صادرات وجود دارد باید حمایت هایی از تولید کنندگان صادرکنندگان صورت گیرد .

برخوردار درخصوص از دست رفتن بخشی از بازار صادراتی کشور به دلیل کاهش کیفیت کالاهای صادراتی عنوان کرد: اکثر شرکت های صادراتی در کشور خصولتی یا دولتی هستند و مدیران آنها چندان با ساختار تولید صادراتی آشنا نیستند بنابراین سازمان ملی استاندارد باید برای تولید صادراتی نه کف کیفیت که مطابق با استاندارد کشورهای هدف صادراتی ضوابطی سخت گیرانه تدوین کند .

وی افزود: بازارهای هدف صادراتی باید با اتخاذ تدابیری تداوم داشته باشد اما یکی از مشکلاتی که در حال حاضر وجود دارد این است که برخی از شرکت های صادراتی خصولتی یا شبه دولتی هستند و مدیران آن نه انگیزه لازم و نه آشنایی کافی با بازارهای هدف صادراتی و حفظ بازارهایی که از گذشته وجود داشته را ندارند .

رئیس سابق مجمع واردات تصریح کرد:متاسفانه وجود فساد اداری موجب می شود تا استانداردهای تولید مطابق با تولید صادراتی بازارهای هدف در کشور وجود نداشته باشد به همین دلیل برخی از بازارهای صادراتی که در گذشته با زحمت زیاد به دست آمده اند حفظ نشده و از بین رفته اند و رقبا جای ما را در آن بازارها گرفته اند .

برخوردار در خصوص شرایط تولید صادراتی در بخش خصوصی واقعی ،خاطرنشان کرد: بخش های خصوصی واقعی به طور قطع به گونه ای رفتار می کنند که تجارت ماندگار داشته باشند و طبیعی است که با چنگ و دندان بازار به دست آمده را حفظ می کنند .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار