تربیت دوگانه خطر پرورش نفاق در دانش آموزان را تقویت می کند

نایب رئیس دوم مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه باید ابتدا تصویر درستی از تربیت داشته باشیم، بیان داشت: تربیت یعنی پرورش استعدادهای انسانی که در وجود فرد است.

کد مطلب: ۵۴۳۶۵۹
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا شهر تهران علی مطهری نایب‌ رئیس دوم مجلس شورای اسلامی امروز در مراسم گرامیداشت هفته پیوند اولیا و مربیان که در تالار فرهنگ برگزار شد، با اشاره به نقش ویژه انجمن اولیا و مربیان اظهار داشت: اهمیت پیوند اولیا و مربیان در مسئله تربیت بسیار روشن است.

وی در تشریح این اهمیت گفت: مکمل بودن خانواده و تربیت مدرسه و اینکه این پیوند می‌تواند به شکل مقابل آن یعنی تربیت دوگانه بین تربیت خانه و مدرسه وجود داشته باشد و دانش‌آموز را همیشه در یک حالت حیرت قرار دهد.

مطهری بابیان اینکه خطر تربیت دوگانه برای همگان روشن است، افزود: برای نمونه اگر مدرسه به خواندن نماز و پوشش اسلامی تأکید کند و دانش‌آموز در خانه خلاف آن را ببیند، ممکن است آثار منفی زیادی به دنبال داشته باشد که مهم‌ترین آن خطر نفاق برای دانش‌آموزان است و رفتار دوگانه‌ای در دانش‌آموز به وجود می‌آید که برای جامعه مضر است.

مطهری با تأکید بر اینکه پیوند اولیا و مربیان در موضوع تربیت ضروری است، افزود: در تربیت جایگزینی برای خانواده وجود ندارد.

وی با انتقاد از اینکه وضع امروز انجمن اولیا و مربیان بیش‌تر تبدیل به دریافت کمک‌های مالی شده است، تصریح کرد: با توجه به وجود مضیقه مالی طبیعی است که مدارس از اولیا کمک می‌گیرند.

نایب رئیس دوم مجلس شورای اسلامی با اشاره به آسیب‌های این موضوع عنوان کرد: در این خصوص برخی اولیا به مدارس کمک می‌کنند اما می‌خواهند روش تربیتی خود را نیز به مدرسه تحمیل کنند که این یک نوع آسیب بوده و باید از آن جلوگیری شود.

مطهری با تأکید بر اینکه تربیت و روش صحیح آن را مدرسه تعیین می‌کند، گفت: در کمک اولیا به مدرسه باید بیش‌تر استفاده از تخصص‌های اولیا صورت گیرد و باید هماهنگی‌هایی بین آن وجود داشته باشد.

وی تأکید کرد: همیشه ملامت زیاد باعث سرکشی دانش‌آموز می‌شود و اثر منفی داشته و باید در اصول تربیتی بین خانه و مدرسه هماهنگی باشد.

نایب رئیس دوم مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه باید ابتدا تصویر درستی از تربیت داشته باشیم، بیان داشت: تربیت یعنی پرورش استعدادهای انسانی که در وجود فرد است.

مطهری با بیان اینکه کار اصلی معلم، پرورش عقل و قوه تشخیص دانش‌آموز است، یادآور شد: کار مربی مانند یک باغبان است نه یک صنعت‌؛ چرا که در صنعت، صنعت‌گر از یک جسم، چیز دیگری می‌سازد و نباید تربیت را با صنعت اشتباه گرفت؛ چراکه کار اصلی مربی رشد دادن استعداد و قوه عاقله فرد است.

وی با تشریح عناوین مختلف تربیت، خاطرنشان کرد: یکی از راه‌های تربیت بحث اراده است و تفکر، محبت، ازدواج و جهاد از عوامل دیگر مؤثر در تربیت است.

مطهری بابیان اینکه هیچ چیزی جای شاخص جهاد را در تربیت نمی‌گیرد، گفت: «کار» عامل دیگر در امر تربیت است که باعث تمرکز قوه خیال انسان می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار