مدیرعامل بنیاد رودکی:

اینگونه نیست که آقای فخرالدینی از ارکستر ملی خداحافظی کرده باشند

در نشست خبری امروز در تالار وحدت علی اکبر صفی پور مدیرعامل بنیاد رودکی به ارائه توضیحاتی در خصوص ارکستر سمفونیک و ارکستر ملی و خبر کناره گیری استاد فخرالدینی از ارکستر ملی، پرداخت.

کد مطلب: ۵۳۶۰۱۰
لینک کوتاه کپی شد
به گزارش خبرنگار فرهنگی پانا، علی اکبر صفی پور مدیرعامل بنیاد رودکی در نشست امروز که در تالار وحدت برگزار شد به ارائه توضیحاتی در خصوص مدیریت ارکستر ملی و ارکستر سمفونیک و اتفاقات پیش رو در اداره این دو ارکستر پرداخت و گفت: دو ماه از زمانی که من در خدمت شما هستم می گذرد و در این زمان سعی کردیم وضعیت ارکسترها را به یک وضعیت مطلوبی برسانیم. خوشبختانه در خصوص ارکستر سمفونیک خیلی زود به نتیجه رسیدیم و مشکلات مربوط به نوازندگان حل شد و برنامه هایی را هم که قرار بود برای ارکستر شکل بگیرد و به مرحله اجرا برسد نیز در حال اجراست.
تعطیلی شهریورماه ارکستر سمفونیک را به دو هفته تقلیل دادیم
وی افزود: همان طور که می دانید این یک روال است که در شهریورماه ارکسترها تعطیل باشند ولی ما این تعطیلی را به دو هفته تقلیل دادیم و ارکستر تمرینات خود را انجام می دهد. متاسفانه برخی از دوستان در رسانه ها امانت داری نمی کنند و ارکستری که در حال فعالیت است و رهبر مشخص دارد و کارهایش را به خوبی انجام می دهد می نویسند تعطیل شده است.
صفی پور تصریح کرد: ما در کنار ارکستر یک شورای فنی تشکیل دادیم که شامل 5 نفر می شود؛ یک رهبر ارکستر شهرداد روحانی، یک کنسرت مایستر کامکار، دو عضو متخصص ارکستر سمفونیک محمد سریر و شخصی دیگر که الان نامشان در خاطرم نیست و نفر پنجم یک نماینده از طرف بنیاد که بتواند برنامه های مربوط به ارکستر را پشتیبانی و ساپورت کند. در بالاتر از آن ما یک شورای عالی مشورتی داریم که قبلا نیز وجود داشت و امروز فعالیت های آن احیا شده است. بیش از 10 نفر عضو که بزرگانی چون داوود گنجه ای، فریدون شهبازیان، حمیدرضا نوربخش، فرزاد طالبی، حمید شاهنگیان و ... در آن حضور دارند.
به شخصه مکلف به پیگیری مسائل و مشکلات هردو ارکستر هستم
وی تصریح کرد: شورای مشورتی و شورای فنی دو وظیفه اصلی دارد که یکی نظارت بر برنامه های ارکستر و تسریع آن مثل تعیین رهبر مهمان و ... است و دوم ارزیابی و انتخاب نوازندگان ارکستر است که در دوره های زمانی خاص مورد بررسی قرار می گیرند.
مدیرعامل بنیاد رودکی درخصوص ارکستر ملی و حضور یا عدم حضور فرهاد فخرالدینی به عنوان رهبر این ارکستر، بیان کرد: در مورد ارکستر ملی باید گفت ما در برنامه ریزی های و بررسی های اولیه مان دو نظریه وجود داشت یکی اینکه ما یک ارکستر داشته باشیم که همزمان هم قطعات ملی را بنوازد و هم قطعات کلاسیک و قطعات مربوط به ارکستر سمفونیک را ولی به لحاظ دیدگاه های متفاوت و مسایل مختلف به این جمع بندی رسیدیم که باید دو ارکستر جداگانه داشته باشیم یکی ارکستر سمفونیک و دیگری ارکستر ملی و براساس این تصمیم من به شخصه مکلف به پیگیری مسائل و مشکلات هستم.
نمی توانیم نوازنده ای در ارکستر داشته باشیم که ارکستر برای او اولویت نیست
وی عنوان کرد: در ارکستر ملی به دلیل حساسیت هایی که وجود داشت و مشکلاتی که بود مذاکرات متعددی را با آقای روحانی داشتم و توافقاتی هم انجام دادیم. به جهت شرایطی که بنیاد برای اداره ارکستر تنظیم کرده سعی داشتیم به یکسری مشکلات دچار نشویم و مقرراتی را وضع کردیم که به جد در ارکستر دنبال شود. ما نمی توانیم نوازنده ای در ارکستر داشته باشیم که ارکستر برای او اولویت نیست.
صفی پور با اشاره به تغییر وضعیت نوازندگان ارکستر، تاکید کرد: در سال های گذشته نوازندگان ارکستر نه بیمه کامل داشتند و نه حقوق ثابت و کامل، امروز ما وضعیت را متفاوت کردیم و مدعی هستیم زمانی که حقوق دائم می دهیم انتظار داریم اولویت نوازنده هم ارکستر باشد. شخصا دنبال این هستم که با یک برداشتی از ارکستر های مشابه خودمان در سطح کشورهای دیگر به احیای مناسب ارکستر خودمان کمک کنیم. به جد دنبال این هستیم ارکسترمان بیش از 3 روز در هفته تمرین داشته باشد و تمرینات مداوم باشد.
اینگونه نیست که آقای فخرالدینی خداحافظی کرده باشند
وی ادامه داد: استاد عزیزم آقای فخرالدینی این گله گی را داشت که چرا حق و حقوق نوازندگان و مطالبات آن ها پرداخت نشده است و وضعیت مالی نوازندگان هنوز به نظم و ثبات نرسیده است. ما سعی داریم این شرایط را درست کنیم و وضعیت را به یک شرایط بسامان برسانیم. یکسری برنامه ریزی هایی وجود دارد که باید انجام پذیرد و از طرفی هم نمی خواهیم جواهراتی چون استاد فخرالدینی که برایمان ارزشمند هستند و در دهه نهم فعالیت های خود قرار دارند خسته شوند و تحت فشار قرار بگیرند و از ادامه همکاری با ما منصرف شوند. گرچه ایشان اعلام کرده اند که از ارکستر ملی کناره گیری کرده اند ولی در حرف های پایانی خود اعلام کرده اند که کناره گیری تا زمانی است که شرایط ایشان در نظر گرفته نشده باشد. ما تمام سعی مان را می کنیم این شرایط در نظر گرفته شود و این کناره گیری را جدی تلقی نمی کنیم.
صفی پوردر پایان خاطر نشان کرد: اینگونه نیست که آقای فخرالدینی خداحافظی کرده باشند. شاید قصدشان این باشد که رهبر دائم ارکستر ملی نباشند که این هم باز مدنظر ما نیست و دوست نداریم چنین اتفاقی بیفتد و عن قریب به نتایج خوبی خواهیم رسید.
گفتنی است؛ چندی پیش خبری مبنی بر استعفای فرهاد فخرالدینی (مدیر هنری و رهبر ارکستر موسیقی ملی ایران) از سمت خود منتشر شد و در پی آن این هنرمند ضمن تایید خبر کناره‌گیری خود از مسئولیت‌هایش در ارکستر ملی عنوان کرد: از آنجا که هیچ خبری از پیگیری دوستان برای فعالیت‌های ارکستر موسیقی ملی ایران انجام نشد، کار را به سمتی هدایت کردند که من دیگر میل ندارم در این مجموعه حضور داشته باشم. بنابراین از همان چند روز پیش به دوستان اطلاع دادم که دیگر حاضر به همکاری نیستم و ترجیح می‌دهم در این مجموعه کار نکنم. اما در ادامه معاونت امور هنری علت این استعفا را سازماندهی ارکسترها خواند و مهدی وجدانی (مدیر روابط عمومی معاونت امور هنری وزارت ارشاد) به نقل از علی مرادخانی( معاون هنری وزارت ارشاد) با بیان اینکه موضوعاتی که آقای فخرالدینی برای کناره‌گیری از مسوولیت‌های خود عنوان کرده، قابل حل است، گفت: به نظر می‌آید موضوع بیشتر و به سازماندهی ارکسترها مربوط باشد. حل این موضوع منوط به برگزاری جلسه معاون امور هنری وزارت ارشاد با مدیر بنیاد رودکی و بررسی جزییات است. آقای مرادخانی تاکید کرده که آقای فخرالدینی برای معاونت هنری وزارت ارشاد قابل احترام است و تمام تلاش معاونت هنری بر این است که از حضور ایشان استفاده کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار