لانتوری جسور، مخاطب را آزار می دهد اما مورد وصوق مخاطبش است

فیلم لانتوری با روایتی مستندگونه و مصاحبه نمایندگان طیف های مختلفی از جامعه آغاز و در ادامه به قصه زندگی یک گروه چهار نفره خلافکار به نام لانتوری می پردازد و در مسیر روایت خود بحران های عظیمی از جامعه امروز ایران را به چالش می کشد.

کد مطلب: ۵۳۲۶۸۸
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس فرهنگی پانا؛ آنچه که درنگاه اول در مورد لانتوری می توان گفت اینکه فیلم به شدت جسور و بی پرده است و از اینکه مخاطب خود را حتی در لحظاتی آزار دهد بیم و ابایی ندارد.
نابرابری اجتماعی، اختلاف طبقاتی ، ناهنجاریی های روحی، روانی، زورگیری ،قضاوت کردن ، اسید پاشی و حتی عشق از جمله درگیری های ذهنی فیلمساز است که با روایتی نسبتا خوب و تاثیرگذار توانسته است در اثر خود به آن بپردازد.
شیوه ای که درمیشیان در روایت خود در "لانتوری" انتخاب کرده است را نه می توان مستند و نه می توان داستانی صرف یاد کرد بلکه تلفیق هوشمندانه ای از شیوه مستند گزارشی و درام داستانی است که توانسته است در باورپذیری لحظات فیلم برای مخاطب نقش به سزایی ایفا کند که اگرچه باید اذعان داشت اگر درمیشیان نتوانسته بود موفق از این ساختار تلفیقی بیرون بیاید قطعا فیلم با روایتی متزلزل ، چند پاره و کسل کننده رو به رو می گردید.
"لانتوری" فیلم به شدت تلخی است اما تلخی آن اصلا از جنس سیاه نمایی و واژه هایی از این دست که امروز پیرامون سینمای ایران رواج یافته است نیست! بلکه تلخی آن از جنس هشدار و تلنگر است ، تلنگری که باید جدی گرفته شود و به دنبال درمان و علاج درد بود نه پاک کردن صورت مسأله.
درمیشیان در حفظ ریتم و ضرباهنگ فیلم خود نیز موفق عمل کرده است و اگرچه فیلم در لحظاتی از درام دور می شود اما چیزی از کشش مخاطب برای ادامه فیلم نمی کاهد و به شکلی هوشمندانه مخاطب خود را در تعلیق قرار داده و حتی شاید فرصتی برای تفکر در او ایجاد می کند.
فیلم در پایان نیز مخاطب خود را غافلگیر کرده و در صحنه قصاص اسیدپاشی که اتفاقا از سکانس های درخشان فیلم نیز می باشد با بخششی که توسط کاراکتر قربانی اسیدپاشی در فیلم صورت می گیرد ، قضاوت مخاطب خود را به چالش کشیده و انگار او را در خلائی از انسانیت فراموش شده رها می سازد.
"لانتوری در بازیگری نیز حرفهای خوبی برای گفتن دارد ،بازیگران به درک درستی از نقش رسیده و در باورپذیری و ایجاد همذات پنداری در مخاطب خود به خوبی عمل کرده اند.
در پایان معتقدم "لانتوری" فیلمی است که اگرچه با کمی ایجاز بیشتر و روایتی موجز تر می توانست
به اثری درخشان در سینمای ایران تبدیل شود اما در هرحال فیلمی است که باید دید و قطعا مخاطب خود را به تفکر وا میدارد.
گفتنی است فیلم لانتوری با عوامل زیر در سینما های کشور به پرده اکران رسیده است:
نویسنده و کارگردان: رضا درمیشیان
بازیگران: باران كوثرى، نوید محمدزاده ، مریم پالیزبان، رضا بهبودی، مهدی کوشکی ، بهناز جعفری، فاطمه نقوی، پریوش نظریه، نادر فلاح، اردشیر رستمی، حسین پاکدل، بهرنگ علوی ، ستاره پسیانی
مدیرفیلمبرداری:اشکان اشکانی، تدوین:هایده صفی یاری
حمیدرضاکاظمی پور_ منتقد سینما و تاتر

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار