حمیدرضا کاظمی پور:

«من» روایتی متفاوت تریست از آنچه ما در سینمای قصه گو با آن رو به روییم

حمیدرضا کاظمی پور، منقتد سینما، تئاتر و تلویزیون، در یادداشتی به نقد و بررسی «من» ، آخرین ساختۀ سهیل بیرقی پرداخته است.

کد مطلب: ۵۳۱۴۶۷
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار فرهنگی-هنری خبرگزاری پانا، متن این یادداشت به شرح ذیل است:

شاید در یک نگاه کلی به اثر بتوان «من» را روایتی از یک زن مدرن در جامعه امروز با پس زمینه هایی از ناراحتی های روانی ،ساختار شکن اما در عین حال بسیار باهوش و قانون گریز دانست.

آنچه که در اول باید به آن اشاره کرد، ساختار غیرمتعارف فیلمنامه می باشد، فیلمنامه ای که انگار قرار نیست برای ما قصه ای مدون و منسجم را تعریف کند اما در دل خود خرده قصه هایی را پیرامون کاراکتر اصلی فیلم خلق می کند تا شاید روایتی متفاوت تر از آنچه که ما در سینمای قصه گو با آن رو به رو هستیم ایجاد کند و همین عدم داشتن یک قصه منسجم و با ساختار کلاسیک ،چنانچه از پرداخت قدرتمند، منظم و هدفمندی در فیلمنامه برخوردار نباشد می تواند به شدت مخاطب خود را گیج، سردرگم و با علامت سوالهای بسیار زیادی در فیلم مواجه سازد که در این صورت نه تنها فیلمی ساختار شکن و با زاویه دید مدرن به حساب نمی آید بلکه به عنوان اثری مشوش، پریشان و بی سر و ته قلمداد خواهد شد.

«من»، ساخته سهیل بیرقی اما حرکتی بر روی لبه تیغ دارد، چرا که در لحظاتی بسیار هوشمندانه و درخشان عمل می کند و در لحظاتی نیز فیلم عقیم و نپخته باقی می ماند و مخاطب را با چراهایی رو به رو می سازد که جوابی برایشان نمی یابد.

آنچه در «من» فیلم باید به آن اعتراف کرد، پرداخت نسبتا خوب کاراکتر آذر با بازی لیلا حاتمی در فیلم است. کاراکتری که اگرچه مخاطب شایدبا زوایای گنگ و مبهمی از لایه های شخصیتی او در فیلم رو به رو شود، اما به شدت در طول فیلم باورپذیر می شود و اصلا برای مخاطب بیگانه نیست و گام به گام با او پیش می رود و این مهم ترین عنصری است که فیلم «من» را سرپا نگه داشته و ساختار غیرقصه گوی فیلم را برای تماشاگر تا اندازه ای تلطیف می نماید.

سهیل بیرقی در کارگردانی فیلم «من»، نشان داده است که از جسارت خوبی در کارگردانی برخوردار است و از اینکه چیزی متفاوت تر از معمول و شناخته شده برای مخاطب را در سینما تجربه کند هراسی ندارد، حتی اگر با عدم استقبال و ندیده شدن فیلم مواجه شود. فیلم از لحظات بسیار خلاقی بهره می برد که چنانچه بیرقی مسیر درست خودرا در فیلمسازی بدست آورد قطعا از آینده ای درخشان برخوردار است.

در پایان کم لطفی است که بازی روان،هوشمندانه و متفاوت لیلا حاتمی در نقش آذر در این فیلم اشاره نکرد بی شک می توان گفت حاتمی در رساندن بار محتوایی فیلم به مخاطب کاری دشوار را پشت سر گذرانده است. همچنین بازی خوب بهنوش بختیاری که هردو قابل تقدیر اند.

شایان ذکر است فیلم «من» به کارگردانی سهیل بیرقی، تهیه کنندگی سعید سعدی، نویسندگی سعیدخانی وسهیل بیرقی، و با بازی لیلا حاتمی، امیرجدیدی، بهنوش بختیاری، علیرضا استادی، علی منصور، سعید عطائیان، مانی حقیقی، فیلمبرداری معین رضا مطلبی در سینماهای کشوربه روی پرده رفته است.

حمیدرضا کاظمی پور-منتقد سینما و تاتر

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار