کارآفرینی کلید رشد و توسعه اقتصادی در عصر مدرن شناخته شده است

استاندار خراسان رضوی گفت: سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی ابلاغی مقام معظم رهبری (مد ظله العالی )، به عنوان نقشه راهی برای دست یابی به اهدافی چون حمایت از تولید ملی، صادرات، اشتغال، رفاه اقتصادی جامعه و اصلاح الگوی مصرف است.

کد مطلب: ۵۲۱۱۴۵
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا به نقل از اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، علی رضا رشیدیان به مناسبت روز ملی کارآفرینی و آموزش های فنی و حرفه ای در گفتگویی اظهار داشت: اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی با حمایت جدی از تولیدکنندگان، کاهش وابستگی های نفتی، اتکا به اقتصاد دانش بنیان، مردمی کردن اقتصاد، شفاف سازی و کوتاه کردن دست قاچاقچیان و دلالان از بازارهای اقتصادی و استفاده از فناوری های نو از طریق ارائه امکانات و اعطای تسهیلات لازم به کارآفرینان میسر می شود.
وی افزود: بی شک رشد مداوم علوم ، فنون و تغییرات سریع و اجتناب ناپذیر در صحنه اقتصاد بین المللی فرصت ها و تهدیدهایی را پیش روی کشورها و مناطق قرار داده که مدیران، برنامه ریزان، نخبگان و کارآفرینان عرصه اقتصاد را مکلف می نماید تا با حضور فعال در این حوزه با تحلیل صحیح شرایط و ارائه راهکارهای مناسب تهدیدها را تبدیل به فرصت نموده و از این فرصتها در جهت تأمین منافع ملی و منطقه ای و رشد و توسعه پایدار و موزون اقتصاد کشور بهره برداری نمایند.
استاندار خراسان رضوی گفت: امروز بیش از پیش رهایی از اقتصاد تک محصولی نفت به عنوان یکی از اهداف اصلی دولت تدبیر و امید برای خروج از رکود اقتصادی و رسیدن به استقلال اقتصادی در اولویت کشور می باشد اهتمام جدی تولید و کارآفرینی باعث توسعه پایدار اقتصاد کشور خواهد شد.
رشیدیان خاطر نشان کرد: کار و کار آفرینی بعنوان اصلی ترین حلال مشکلات فردی و اجتماعی در اقتصاد مطرح است و می تواند بعنوان معیار و شاخص در توسعه و پیشرفت اقتصاد کشورها نقش مؤثر ایفا نماید. صاحب نظران معتقدند که کارآفرینی کلید رشد و توسعه اقتصادی در عصر مدرن شناخته شده و از این رو دولت ها در فرآیند توسعه اقتصادی و اجتماعی خود گسترش فرهنگ کار و کارآفرینی را در اولویت برنامه های خود قرار داده و بهترین روش ایجاد اشتغال و حل مسئله بیکاری نیز توسعه و گسترش فرهنگ کارآفرینی را در جامعه مورد تاکید قرار داده اند و به همین جهت تضمین حیات و بقاء کشورها نیازمند عزمی راسخ در توسعه نهضت کارآفرینی تعریف شده است.
وی افزود: بسیاری از تحلیل گران اقتصادی بر این باورند در اقتصاد های نفتی بدلیل وجود منابع سرشار مالی، کارآفرینی کمتر بروز و ظهور می نماید و حتی موجب ضعیف شدن گرایش های کار آفرینی و عامل عقب ماندگی اقتصادی نیز می شود.
استاندار خراسان رضوی اظهار داشت: امروز بخش عمده ای از مشکلات و چالش های پیش روی در فرآیند توسعه پایدار وابستگی روز افزون به نفت و درآمد های نفتی است، رهبر فرزانه انقلاب در تبیین بخشی از دغدغه های خویش در این خصوص می فرمایند" آرزوی حقیقی من این است که با تلاش و غیرت عمومی ملت ایران روزی قادر باشیم در چاه های نفت را ببندیم و اقتصاد کشور را بر اساس منابع غیر نفتی بنا کنیم.
رشیدیان گفت: هرچند دولت تدبیر و امید به درستی در مسیر کم کردن نقش درآمدهای نفتی در بودجه ی کشور و استفاده از آن برای توسعه ی سرمایه گذاری قدم های موثری برداشته و تاکنون در کاهش اتکا بودجه به نفت موفق بوده است؛ اما یکی از راهکارهای پیش بینی شده برای گذر از این مسیر، تنوع بخشیدن به تولید کالا و خدمات با هدف صادرات با تاکید بر اقتصاد دانش محور، توسعه بازار و ارتقا کیفیت محصولات، کاهش هزینه های تمام شده، حضور در بازارهای جهانی، تسهیل در امور سرمایه گذاری خارجی، رقابت پذیری و گشایش بازارهای جدید با توسعه کار و کار آفرینی، صادرات خدمات فنی مهندسی حائز اهمیت می باشد و این بخش توانایی آن را دارد که در ایجاد ارزش افزوده، اشتغالزایی- ارز آوری و انتقال دانش و فناوری نقش مؤثری را ایفا نماید.
وی تصریح کرد: وجود مضجع شریف آقا امام رضا (ع)، پذیرش حدود 27 میلیون دلدادگان به آن حضرت، جاذبه های توریستی، مرزهای مشترک و طولانی با کشورهای افغانستان و ترکمنستان و دسترسی آسان به کشورهای آسیای میانه و داشتن مناطق ویژه اقتصادی فعال سرخس در مرز ترکمنستان و دوغارون در مرز افغانستان، ظرفیت بالای صنایع تولیدی با محوریت بخش خصوصی، کارآفرینان توانمند، وجود خورشید تابان و تونل های بادی برای تولید انرژی های پاک، معادن منحصر به فرد آهن و سلیس، مزیت های کشاورزی و ... ، این استان را از سایر استانها متمایز نموده است که در صورت بهره گیری از ظرفیت های موجود، سر فصل جدیدی در افزایش کار و کار آفرینی خواهد گشود.
وی در پایان به نمایندگی از دولت تدبیر و امید از تمامی کار آفرینان استان که در راستای توسعه ی اقتصادی استان و رونق تولید تلاش می کنند تقدیر و اظهار امیدواری کرد: سال 95 با توکل به حضرت باریتعالی، عنایت حضرت رضا (ع)، همت همه ی مردم عزیز و خادمان آن ها، با توسعه کانون های کارآفرینی در استان، سالی سرشار از توفیقات ، برای خراسان رضوی باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار