برگزاری جشنواره حفاظت از ماهی قزل آلای خال قرمز در شهرستان تالش

نخستین جشنواره حفاظت از ماهی قزل آلای خال قرمز در شهرستان تالش در غرب استان گیلان برگزار شد.

کد مطلب: ۵۰۱۴۱۴
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا از گیلان ،رییس اداره حفاظت محیط زیست تالش از برگزاری اولین جشنواره حفاظت از ماهی در خطر انقراض قزل آلای خال قرمز در یکی از شاخص ترین زیستگا ههای طبیعی و بکر آن در منطقه خشکه ربار از توابع روستای کله سرای اسالم این شهرستان خبر داد.
کوروش حیدر نژاد ، با بیان اینکه این جشنواره به همت جمعی از جوامع محلی دوستدار محیط زیست روستای کله سرا ، مسولین ادارات و قضات دادگستری برگزار شد ، هدف از اجرای این جشنواره را روشن سازی افکار عمومی بومیان منطقه در راستای ممنوعیت صید و حفاظت از این گونه ارزشمند ذکر کرد.
وی با یادآوری این مطلب که ماهی قزل آلای خال قرمز از گونه های حمایت شده کشور محسوب و در طبقه بندی اتحادیه بین المللی حفاظت (IUCN) به عنوان گونه ای در خطر انقراض به ثبت رسیده است یاد آور شد : ماهی قزل آلای خال قرمز از مهمترین شاخص های زیستی یک منطقه دارای آب و هوای خوب و وجود آن نشانگر سلامتی هر رودخانه ای است زیرا که این گونه نسبت به تغییرات دما، مواد غذایی و آلودگی آب بسیار حساس است.
به گفته وی، یکی از مشکلات بزرگ گونه قزل‌آلاهای خال قرمز در دنیا، تکثیر مصنوعی این ماهی و رها کردن آن در رودخانه‌های مختلف است که این کار باعث کاهش تنوع ژنتیک قزل‌آلای خال قرمز می‌شود.
ماهی قزل آلای خال قرمز از گونه های حمایت شده کشور محسوب می شود و در فهرست سرخ اتحادیه جهانی حفاظت IUCN در طبقه در آستانه انقراض (EN) قرار دارد.
پارک ملی لار به عنوان یکی از معدود زیستگاه ها و در واقع مهمترین زیستگاه این گونه ارزشمند در ایران به شمار می رود و از این نظر از اهمیت زیادی برخوردار است.
قزل‌آلای خال قرمز از ارس تا نزدیکی اترک در رودخانه‌های جاجرود، کرج و حوضه ارومیه نیز وجود دارد.
ماهی قزل‌آلای خال قرمز، دو فرم ساکن و مهاجر دارد که فرم مهاجر این ماهی پیش از این به جای دریاچه لار به دریای خزر مهاجرت می‌کرده است اما در حال حاضر با توجه به ایجاد سد، به دریاچه لار می‌رود.
شهرستان تالش در غرب مرکز استان گیلان قرار دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار