نشست خبری نخستین فستیوال موسیقی معاصر تهران برگزار شد؛

نوید گوهری: فستیوال موسیقی معاصر تهران تنها یک فستیوال خصوصی است

نوید گوهری مدیر هنری نخستین فستیوال موسیقی معاصر تهران در نشست خبری این اتفاق که صبح امروز برگزار شد، گفت: فستیوال موسیقی معاصر تهران یک فستیوال خصوصی است و با مشارکت ارگان‌ها و سازمان‌های فرهنگی - هنری برگزار می‌شود.

کد مطلب: ۴۸۶۴۹۲
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار فرهنگی پانا، نشست رسانه ای نخستین فستیوال موسیقی معاصر تهران که قرار است از 3 تا 10 اردیبهشت‌ماه در تهران برگزار شود، با حضور مدیران این فستیوال و اهالی رسانه امروز سی و یکم فروردین ماه در موزه هنرهای معاصر برگزار شد.

در ابتدای این نشست خبری، نوید گوهری مدیر هنری نخستین فستیوال موسیقی معاصر تهران، گفت: کانون موسیقی معاصر از آذرماه سال گذشته براساس سیاست‌های جدید موزه هنرهای معاصر تشکیل شد تا این موزه به شاخه‌های مختلف هنر جدی بپردازد و تا به امروز 4 برنامه در موزه هنرهای معاصر برگزار کرده که این برنامه ها هم برای کسانی که به صورت اجراکننده بوده اند و هم برای مخاطبان موزه اتفاقی جدید و جذاب بود.

وی افزود: فستیوال موسیقی معاصر تهران یک فستیوال خصوصی است و با مشارکت ارگان‌ها و سازمان‌های فرهنگی - هنری برگزار می‌شود. دلیل راه‌اندازی این فستیوال این است که 30 تا 40 سال است که آهنگسازان حرفه‌ای در داخل کشور در زمینه موسیقی معاصر فعالیت می‌کنند و خیلی از آن‌ها هم در خارج از مرزهای ایران هستند. خیلی از این هنرمندان حتی قطعات‌شان به‌صورت منبع مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ اما در ایران آن‌طور که باید به این موسیقی پرداخته و معرفی نشده، زیرا یک موسیقی آکادمیک است و بخشی از موسیقی کلاسیک است.

گوهری تصریح کرد: وقتی قرار شد چنین رویدادی را در تهران رقم بزنیم خیلی‌ها متوجه منظورمان از مفهوم معاصر نمی‌شدند. معاصر اینجا به معنی هم زمان بودن نیست. این موسیقی قالب‌بندی زیبایی‌شناسانه خود را دارد و قابل تعریف هم نیست. منتقدان و آهنگسازان معمولا سعی می‌کنند این شاخه موسیقی را تعریف نکنند. در موسیقی معاصر برخورد ما یک برخورد ادراکی است که ایده‌های فلسفی و اجتماعی خود را دارد. این ژانر موسیقی با زندگی امروز مردم در ارتباط است و جریان دارد. از طرف دیگر اگر بتوانیم فرهنگ موسیقی خود را به زبان جدید مطرح کنیم یا مثلا از متریال موسیقی مقامی در این موسیقی استفاده شود و بازتعریفی از آن صورت گیرد اتفاق خوبی است. ما خواستیم رابطه انسانی متقابلی برای ایران و در حوزه بین‌الملل ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: روند اجراهای موسیقی در این فستیوال این‌گونه است که هنرمندان ایرانی قطعاتی از آهنگسازان خودمان و قطعاتی را نیز از موسیقی بین‌الملل اجرا می‌کنند. خارجی‌ها هم همین‌طور و قطعات به کشور خاصی محدود نمی‌شود. 114 گروه ایرانی پس از انتشار فراخوان ما درخواست حضور در این رویداد را ارائه کردند و حتی درخواست‌هایی از شهرستان‌های اراک، ساری، رشت، شیراز، اصفهان، تبریز، بوشهر و کرمانشاه داشتیم که به نوع خود جالب توجه بود. در سه مرحله گروه ها را بررسی کردیم. در مرحله اول آثار را باتوجه به فرم بررسی کردیم، در مرحله دوم فیلم خواستیم و در مرحله سوم با کمک دفتر موسیقی مراحل اخذ مجوز را پیش بردیم.

مدیر هنری نخستین فستیوال موسیقی معاصر تهران، عنوان کرد: این فستیوال به هیچ وجه کوچک نیست و فستیوالی ست در حوزه ملی و بین المللی که 7 کشور خارجی در حوزه اجرا و 5 کشور در حوزه برپزاری سمینارها شرکت می کنند. در این فستیوال از سه نسل موسیقیدان معاصر ایران کار ارائه می‌شود و جشنواره هم کاملا غیررقابتی است. آثاری از علیرضا مشایخی، نادر مشایخی، بهزاد رنجبران، کیوان میرهادی، هشیار خیام، حسین علیزاده، حمیدرضا اردلان و... ارائه خواهد شد.

در ادامه احسان تارخ که مدیریت اجرایی این فستیوال را برعهده دارد اظهار کرد: ما از لحاظ اجرایی در این جشنواره، دست‌تنها هستیم و بیشتر سعی می‌کنیم از پتانسیل‌های خودمان بهره ببریم. این یک رویداد جوان است که به حمایت‌های زیادی نیاز دارد. در حال حاضر 150 نفر درگیری برگزاری این فستیوال هستند. ما از آذرماه سال گذشته برنامه‌های‌مان را قدم به قدم پیش بردیم اما از آنجا که جشنواره فجر پر سروصدا و پرخبر بود، نخواستیم تحت تأثیر این رویداد مهم اطلاع‌رسانی کنیم.

وی افزود: سامانه «تیوال» بخش فروش بلیت و اطلاع‌رسانی جشنواره‌ را برعهده دارد و بلیت‌ اجراهای تالار رودکی نیز 30 و 40 هزار تومان قیمت دارند که دانشجوهای رشته موسیقی مشمول 50 درصد تخفیف خواهند شد. دوست داریم دانشجوهای موسیقی و هنرستانی‌ها از این برنامه استفاده کنند. جشنواره از سوم اردیبهشت‌ماه آغاز می‌شود و سالن امیرخانی خانه هنرمندان ایران میزبان ارائه سمینار و مقالات خواهد بود که با حضور 19 هنرمند همراه است. گالری لاجوردی نیز بعدازظهرها میزبان پرفورمنس‌هاست.

تارخ ادامه داد: موزه هنرهای معاصر نیز میزبان چند اجرای زنده خواهد بود که این اجراها کوتاه و یک ساعته هستند. تالار رودکی نیز میزبان اجراهای زنده است که هر روز ساعت 17:30 برگزار می‌شوند. کانون موسیقی معاصر هدفش این است که یک جریانی به راه بیفتد و از تجربیات آهنگسازان ایرانی استفاده بیشتری بشود.

در بخش دیگر این نشست، حسین سروی به‌عنوان مشاور بین‌الملل فستیوال موسیقی معاصر نیز سخنانی پیرامون این اتفاق داشت و گفت:‌ با برگزاری این رویداد، هدف‌گذاری‌های خاصی شده و ما می‌خواهیم به یک همگرایی برسیم. در این رویداد، جوانان در کنار پیشکسوتان حضور دارند و در زمینه اجرا و پژوهش، آثاری را ارائه خواهند کرد. پس از پالایش‌هایی که روی مقالات انجام دادیم تقریبا 20 سخنران در خانه هنرمندان مقالات خود را ارائه می‌دهند و ما از دانشجویان موسیقی دعوت می‌کنیم که در این نشست‌ها حضور داشته باشند تا فضای چالشی در این سمینارها به‌وجود آید. کشورهای هلند، گرجستان، سوئیس، نروژ، رومانی، لهستان و ... در این برنامه حضور دارند و اتفاقا رئیس کنسرواتوار تفلیس نیز سخنرانی خواهد کرد.

گفتنی ست؛ نخستین فستیوال موسیقی معاصر تهران از سوم تا دهم اردیبهشت‌ماه در تالار رودکی، خانه هنرمندان، گالری لاجوردی و موزه هنرهای معاصر برگزار خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار