اجرای تقاطع غیرهمسطح در میدان 13 آبان همدان غیراصولی است

عضو شورای اسلامی شهر همدان گفت: یكی از روش های اصلاح مشكلات و كاهش تأخیرهای ترافیكی تبدیل تقاطع های همسطح به غیرهمسطح است كه سبب می شود تأخیر كاهش و راحتی سفر افزایش یابد.

کد مطلب: ۴۷۳۵۲۲
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا از استان همدان، محمدرضا الیاسی با بیان این مطلب افزود: یك گزینه بسیار مهم در تصمیم‌گیری برای احداث تقاطع غیرهمسطح این است كه از نظر اقتصادی مقرون به صرفه بوده و توجیه اقتصادی داشته باشد تا بتوان آن را اجرایی كرد.
وی با اشاره به اینكه هر تقاطع غیرهمسطح باید حداقل استانداردهایی را داشته باشد تا اهداف موردنظر را برآورده كند، افزود: انتظار داشتیم شهرداری قبل از شروع آزمایش و طرح موضوع برای ساخت تقاطع غیرهمسطح در میدان 13 آبان (میدان پیشاهنگی) حداقل موضوعات مطالعاتی و طراحی خود را انجام دهد؛ چراكه این موضوع هزینه‌ای هم ندارد.
الیاسی عنوان كرد: در بودجه سال 95 پیش‌بینی 100 میلیون تومانی برای مطالعه این پروژه دیده شده و این در حالی است كه در گذشته مبلغی برای اجرای پروژه تقاطع غیرهمسطح پیشاهنگی بدون در نظر گرفتن مطالعات در نظر گرفته شده بود.
وی با اشاره به اینكه فاصله بین خروجی زیرگذر بعثت تا ورودی پل رسالت 960 متر است و یك اختلاف ارتفاع 30 متری بین این دو نقطه وجود دارد، گفت: حداقل طول مورد نیاز مناسب برای سبقت گرفتن حدود 975 متر بوده كه از طول موجود بیشتر است و این در حالی است كه در آیین‌نامه 415 طرح هندسی راه‌های ایران توصیه شده كه حداقل فاصله بین دو تقاطع باید سه كیلومتر باشد.
عضو كمیسیون فنی و عمرانی شورای اسلامی شهر همدان بیان كرد: برای فواصل كمتر از 450 متر برای احداث تقاطع غیرهمسطح باید تمهیدات خاصی پیش‌بینی شود كه متأسفانه در این مكان امكان ایجاد فضاهای اضافی وجود ندارد.
الیاسی با بیان اینكه برای تأمین ایمنی كافی در ایجاد تقاطع غیرهمسطح 975 متر بین میدان بعثت تا پیشاهنگی و 195 متر بین خروجی زیرگذر پیشاهنگی تا ورودی رسالت طول نیاز است، گفت: این میزان طول از فاصله طولی موجود بین این دو تقاطع بیشتر است و به هیچ عنوان امكان ایجاد یك تقاطع غیرهمسطح به صورت اصولی و با رعایت آیین‌نامه‌های مصوب كشور در منطقه پیشاهنگی وجود ندارد.
وی با اشاره به اینكه پروژه تقاطع غیرهمسطح میدان 13 آبان در طرح جامع حمل و نقل ترافیك شهر همدان دیده نشده است، بیان كرد: 100 میلیون تومان برای مطالعه پروژه تقاطع غیرهمسطح پیشاهنگی در نظر گرفته شده بود كه با طرح این مسائل مشخص شد نیازی به اجرای این پروژه نیست، این موضوع زمانی دارای اهمیت است كه در بحث درآمدهای شهری دچار مشكل هستیم و خیلی بیشتر از قبل درباره هزینه‌های شهرداری همدان باید دقت شود تا بدون مطالعه پروژه‌ای در شهر همدان تعریف نشود.
عضو شورای اسلامی شهر همدان با اشاره به اینكه اجرای آزمایش‌های مكانیك خاك كه در حال حاضر در این منطقه انجام می‌شود باید پس از مطالعات و در زمان طراحی سازه باشد، گفت: شهرداری همدان باید ابتدا بررسی لازم را داشته باشد كه امكان احداث چنین پروژه‌ای در شهر وجود دارد؟ كه در صورت وجود این امكان اقدام به انجام آزمایش مكانیك خاك كند.
وی با بیان اینكه براساس نظر كارشناسی اجرای چنین طرحی در منطقه پیشاهنگی همدان اشتباه بوده و امكان‌‌پذیر ‌نیست، اضافه كرد: باید در حوزه نظارتی در شهرداری به صورت تخصصی ورود پیدا كرده و كار شهرداری را به صورت ویژه نظارت كنیم.
الیاسی با اشاره به اینكه ممكن است برخی اوقات تعدادی از پروژه‌ها به سبب مباحث اجتماعی انجام شود در صورتی‌كه از نظر اجرایی در اولویت نیست، گفت: متأسفانه پویش پل‌سازی در شهرهای كشور اتفاق افتاده و به‌صورت یكی از اولویت‌هایی كه به زعم شهرداران جزء كارهای شهردار موفق است دیده می‌شود كه الگوی اشتباهی بوده و جامعه باید به سمتی برود كه نیازی به تقاطع غیرهمسطح احساس نشود.
وی با تأكید بر اینكه نیازی نیست شهرداری همدان قبل از انجام مطالعات، آزمایش‌های مكانیك خاك داشته باشد و هزینه‌های اضافه صرف انجام آزمایشات كند، تصریح كرد: برای اینكه تقاطع غیرهمسطح كاملی در شهر ایجاد شود باید در طراحی واجرای این تقاطع‌ها 12 رویكرد لحاظ شود كه با توجه به فضای موجود، در تقاطع‌های همدان این امكان وجود ندارد و معمولاً دو یا چهار رویكرد را جدا كرده و در تقاطع‌ها اجرایی می‌شود.
عضو شورای اسلامی شهر همدان بیان كرد: یكی از مشكلاتی كه وجود دارد این است كه بعد از احداث تقاطع غیرهمسطح، اصلاحات هندسی كه مورد نیاز است در مورد یك تقاطع انجام نمی‌شود، برای نمونه باید امكان حركت از روگذر را برای كسانی كه می‌خواهند از سمت بلوار بعثت به سمت بلوار احمدی روشن حركت كنند مسدود كنیم تا تقاطع غیرهمسطح پژوهش مورد استفاده قرار گیرد.
الیاسی با اشاره به اینكه این امر سبب می‌شود تا بخشی از الگوی رفتار ترافیكی مردم اصلاح شود، اضافه كرد: برخی از این مسیرها باید مسدود شود تا برای رسیدن به مقصد از مسیرهایی كه مدیریت شهری تعریف می‌كند عبور شود كه این امر در رفتار ترافیكی شهروندان تأثیرگذار است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار