گاردین گزارش داد؛
معجزه «هری پاتر» در بازار نشر/ دیگر از رمان حجیم نمیترسیم
تحقیقات جدید بوکلیست نشان میدهد در ۴۰ سال گذشته شمار صفحههای کتاب کودک، حدود ۱۷۳ درصد رشد داشته و میگوید جیکی رولینگ ممکن است مسئول بخشی از این رشد بوده باشد.
به گزارش پانا به نقل از گاردین، با استناد به تحقیقات بوکلیست، ژورنال نقد آمریکایی، طی ۴۰ سال گذشته طول رمانهای کودکان تقریبا دو برابر شده و محبوبیت رمانهای «هری پاتر» تا حدود زیادی مسئول این امر است.
بریانا شمروسکه از بوکلیست به نسخههای این ژورنال در پنج دهه در سالهای ۱۹۷۶، ۱۹۸۶، ۱۹۹۶، ۲۰۰۶ و ۲۰۱۶ نگاه کرد و به تمرکز بر مقالههای این ژورنال ۱۱۱ ساله درباره آثار داستانی پرداخت که مخاطبان بین ۸ تا ۱۲ ساله را هدف قرار میدهند. او متوجه شد در سال ۱۹۷۶، تعداد متوسط صفحههای یک رمان تنها کمی بیش از ۱۰۰ صفحه بود. تا سال ۱۹۸۶، این عدد تا ۱۴۰ صفحه در هر رمان افزایش پیدا کرده بود. تعداد متوسط صفحههای رمانها تا سال ۱۹۹۶ در همان درجه باقی ماند، اما تا سال ۲۰۰۶ به ۱۷۵ صفحه رسید. امسال، متوسط صفحهها ۲۹۰ است، که نشان از افزایشی ۱۷۳ درصدی در ۴۰ سال اخیر دارد.
تحقیقات شمروسکه بعد از تحلیل عناوین بزرگسالان توسط سازمان «وِروسِرچ» از راه میرسد که برای خانه نشر فلیپاسنک انجام شده بود. در آن تحقیق معلوم شده بود که طول متوسط کتابهای بزرگسالان از ۳۲۰ صفحه در سال ۱۹۹۹ به ۴۰۰ صفحه در سال ۲۰۱۴ رسیده است. جیمز فینلیسون از وروسرچ این تغییر را مدیون کتابهای دیجیتال دانسته و گفته بود: «وقتی در کتابفروشی یک کتاب بزرگ را برمیدارید، بعضی مواقع اندازه آن شما را میترساند، اما در آمازون اندازه کتاب تنها یک پاورقی است که آن قدر به آن توجه نمیکنید».
شمروسکه از بوکلیست، از موفقیت مجموعه کتابهای رکوردشکن «هری پاتر» که نخستین کتاب آن با عنوان «هری پاتر و سنگ جادو» سال ۱۹۹۷ منتشر شد به عنوان دلیل اصلی افزایش طول رمانهای کودکان نام برد. آیلین کوپر، دبیر و از نویسندگان بوکلیست هم میگوید محبوبیت خود ژانر فانتزی باعث بالا رفتن طول متوسط کتابها شده و اضافه کرد: «فانتزیها معمولا طولانی هستند. نویسندگان در این آثار یک دنیای دیگر خلق میکنند. خوانندگان فانتزی میخواهند در آن دنیاها گم شوند».
کارولاین هورن، سردبیر ژورنال «ریدینگ زون» هم قبول دارد که افزایش تعداد صفحهها به «تاثیر هری پاتر» ربط دارد. او میگوید: «تا آن موقع، ناشران دستنوشتههای طولانیتر از ۴۰ هزار کلمه را رد میکردند. باور این بود که بازه زمانی توجه کودکان کوتاهمدت است و آنها نمیتوانند با داستانهای طولانیتر کنار بیایند. هری پاتر کمی چشمان ناشران را باز کرد و باعث شد آنها از نظر اینکه چه چیزی قابل انتشار است و چه چیزی قابل فروش، دیدشان را عوض کنند و نسبت به کتابهای طولانیتر دید بازی داشته باشند» .
منبع:مهر
ارسال دیدگاه