سنتز نانوکاتالیست‌های مغناطیسی با کاربرد در صنایع دارو در تبریز

به سرپرستی عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی تبریز سنتز نانو کاتالیستهای مغناطیسی با کاربرد در صنایع دارو صورت گرفت.

کد مطلب: ۴۷۱۷۵۰
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا از آذربایجان شرقی، میرزا آقابابازاده، دانشیار گروه شیمی آلی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز و مجری این كار پژوهشی، هدف از اجرای این كار را سعی در ساخت یك نانوكاتالیست ناهمگن بر پایه نانو ذرات مغناطیسی آهن و دی اكسید منگنز با ویژگی خاص در جهت اكسیداسیون گزینشی الكل ها به تركیبات كربونیل دار آلدهیدی و كتونی در محیطهای آبی با هزینه پایین عنوان كرد.

وی افزود: این نانو کاتالیستها می تواند الكل ها را به طور انتخابی و با كارآیی بالا به آلدهیدها و كتونها اكسید نماید، سادگی ساخت، سرعت بالا، زمان كم واكنش، كاهش آلودگی محیط زیست و قابلیت بازیابی و مصرف مكرر کاتالیست به کار رفته از دیگر مزیتهای این كار پژوهشی است.

بابا زاده در خصوص اهمیت این طرح گفت: امروزه تهیه کاتالیستهای ناهمگن به ویژه نانوکاتالیستهای مغناطیسی و بهبود كارآیی آنها در جهت تولید ترکیبات آلی و مواد دارویی، به یکی از شاخههای مورد علاقه شیمیستها تبدیل شده است، آلدهیدها و کتونها مواد اولیه بسیاری از داروها و مواد شیمیایی مهم در صنعت و آزمایشگاه بوده و از این رو تولید این ترکیبات از مواد اولیه در دسترس با روشهای سنتزی با کارآیی بالا توجه ویژهای را در علم شیمی و سنتزهای شیمیایی به خود جلب نموده است.

وی ادامه داد: اگرچه روش‌های مختلفی برای سنتز آلدهیدها و كتون ها از الكل ها ارائه گردیده است، اما در اکثر آنها نیاز به استفاده از واكنشگرهای زیان آور و حلالهای آلوده كننده محیط زیست بوده و علاوه بر این جداسازی و خالص‌سازی محصولات از مواد اولیه و واكنشگرها كار مشكلی بوده و در برخی موارد بازده محصول ممكن است پایین باشد. بنابراین رفع این مشکلات ضرورت بالایی دارد.

عضو هیأت علمی واحد تبریز در خصوص مزیت نانوکاتالیست معرفی شده در این کار پژوهشی عنوان کرد: این نانوکاتالیست مغناطیسی انجام واكنش را در دمای اتاق امکان‌پذیر نموده و علاوه بر آن منجر به کاهش چشمگیر در زمان انجام واكنش می گردد. از مزیت دیگر این كار پژوهشی میتوان به تهیه محصولات آلدهید و كتونی با بازده بسیار بالا در مقایسه با سایر روشها اشاره نمود. از طرفی دیگر، پس از پایان واكنش تنها با اعمال یک میدان مغناطیسی خارجی توسط یك آهنربا میتوان نانوكاتالیست مورد استفاده را بازیافت نموده و بدون تغییر چشمگیر در میزان فعالیت آن، چندین بار دیگر آن را مورد استفاده مجدد قرار داد.

وی افزود: این روش علاوه بر اینكه نیاز به استفاده از حلال‌های آلی و سمی در تولید آلدهیدها و كتونها پرکاربرد در ساخت مواد دارویی را مرتفع می‌سازد، با توجه به قابلیت بازیابی و استفاده مكرر از نانوکاتالیست سنتزشده، هزینه‌های فرایندی واكنش نیز كاهش یافته و از نظر اقتصادی مقرون به صرفه میباشد. این نانوکاتالیست در مقیاس آزمایشگاهی سنتز گردیده و ساختار آن توسط روشهای مختلف شناسایی از قبیلFTIR, EDX, TGA, XRD, CHN, SEM, TEM مورد بررسی قرار گرفته است.

طبق گزارش، این كار پژوهشی به سرپرستی دكتر بابازاده در قالب یك تیم تحقیقاتی از دانشگاه های آزاد اسلامی واحد تبریز، رازی كرمانشاه، كاشان و ارومیه صورت پذیرفته و نتایج آن در مجله بین المللی RSC Advances در كشور انگلستان با نمایه ISI (سال 2015 ، جلد 5 ، شماره 112 ، صفحات 92335 الی 92343) به چاپ رسیده است.

دكتر بابازاده دانشیار پایه 16 گروه شیمی آلی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز بوده كه تا به حال موفق به چاپ 52 مقاله ISI و علمی پژوهشی و ارائه 135 مقاله در كنفرانسهای ملی و بین المللی گردیده و در سالهای 1385و 1386و 1392 به عنوان پژوهشگر برتر دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز و در سال 1388 به عنوان پژوهشگر برتر استان آذربایجان شرقی انتخاب و معرفی گردیده است. نامبرده دارای 4 طرح پژوهشی خاتمه یافته بوده و تا به حال راهنمایی پایاننامه بیش از 90 دانشجوی كارشناسی ارشد شیمی را عهده دار بوده است. وی در كارنامه اجرایی خود معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز و ریاست دانشگاه آزاد اسلامی واحد بستان آباد را در سالهای قبل دارا می باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار