آبشارهای مصنوعی در قلعه فلک الافلاک ایجاد می شود

خبرگزاری پانا: سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان با اشاره به وجود چشمه های طبیعی در اطراف قلعه فلک الافلاک،از ایجاد آبشارهای مصنوعی در ضلع شرقی این نمای باستانی خبرداد.

کد مطلب: ۴۷۰۸
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، عباس گودرزی گفت:در این مرحله از مرمت این بنای تارخی نمای ضلع شرقی قلعه فلک‌الافلاک خرم آباد ساماندهی و مرمت می شود.

گودرزی قلعه تارخی فلک الافلاک خرم آباد را در کنار جاذبه های بیشمار طبیعی و باستانی این شهر را ازجاذبه هاب گردشگری این خرم آباد خواند و اظهار داشت: در طرح مرمت این قلعه آبشارهای مصنوعی در ضلع شرقی قلعه فلک الافلاک خرم اباد ایجاد خواهد شد.
وی بیان کرد: در ضلع شرقی این قلعه تاریخی، چشمه‌های طبیعی آب وجود دارد که هم اکنون آب این چشمه‌ها به شکلی بی‌هدف به هدرمی ‌رود.
وی تصریح کرد: با تعبیه آبشارهایی مصنوعی و با هدایت آب این چشمه‌ها، نمای ضلع شرقی این بنای تاریخی زیباتر و برجاذبه های گردشگری و تروریستی آن افزوده خواهد شد.
سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان گفت: طرح مرمت ضلع شرقی قلعه فلک الافلاک و ایجاد آبشارهای مصنوعی در ضلع تا قبل ازنوروز 92 به پایان می رسد.
گودرزی در ادامه با اذعان به اینکه هم اکنون عملیات مرمت برج و باروی این قلعه تاریخی نیز در حال اجراست، عنوان کرد:این بخش از مرمت نیز پیشرفت فیزیکی چشم‌گیری داشته که با تخصیص اعتبارات سال مالی 91، روند اجرای کار نیز سرعت خواهد گرفت.
گفتنی است، قلعه زیبا و دیدنی فلک الافلاک با پنج هزار و300 متر مربع مساحت بر فراز تپه‌ای در مرکز شهر خرم آباد، با چشم اندازهای فوق‌العاده زیبا قرار گرفته است.
فلک‌الافلاک از سمت شرق و جنوب‌شرقی به رودخانه خرم‌آباد، از غرب به خیابان و محله دوازده برجی و از سمت شمال به خیابان فلک‌الافلاک محدود می‌شود. وسعت محوطه باستانی قلعه حدود 400×300 مترمربع است.
قلعه دارای 8 برج است، محیط کل آن 60/228 متر و بلندترین دیوار آن تا سطح تپه 5/22 متر است. همچنین دارای دو صحن، 124 اتاق و 11 کفش‌کن در بین اتاق‌ها است.

بنای نخستین فلک الافلاک ظاهراً مربوط به دوره ساسانی است؛ هرچند که برخی منابع، ساخت آن را به ز مان شجاع الدین خورشید؛ سر سلسله اتابکان لر در قرن چهارم هجری نسبت می‌دهند.

بنای این قلعه باستانی، آثار و نشانه‌های زیادی از تحولات معماری دوره های گوناگون را با خود به همراه دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار