/کارنامه هنری مستندساز شوکران/

پرنده کوچک خوشبختی بر روی شانه درخشنده/حضوری با پرستاره ترین فیلم جشنواره سی و یکم

خبرگزاری پانا: پوران فارغ التحصیل سینما با گرایش کارگردانی از مدرسه عالی تلویزیون و سینما و دارای لوح افتخار درجه یک هنری معادل دکتری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

کد مطلب: ۴۵۹۷۶
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار فرهنگی پانا، فیلم "رابطه" نخستین تجربه سینمایی اوست. او داوری چندین جشنواره داخلی و بین‌المللی را عهده دار بوده و عضو انجمن فیلمسازان زن آمریکا ( WIF )، عضو مرکز بین‌المللی کودکان و نوجوانان ( CIFE ) و کارگردانان مستقل آمریکا ( IFP ) نیز است.

فیلمساز، تهیه کننده، محقق و نویسنده فعال ایران زمین در ۷ فروردین ماه سال ۱۳۳۰ در شهر کرمانشاه به دنیا آمد، او تحصیل تکمیلی خود را در مدرسه عالی تلویزیون و سینما گذراند و در سال ۱۳۵۴ در سازمان صدا و سیما شروع بکار کرد و در همان زمان فیلم "طاعون" که درباره طاعون در کردستان به سال ۱۳۲۸ است را تهیه کرد.

سال بعد نیز ۱۳۵۵ درباره چهارشنبه سوری و نیز فیلمی درباره مراسم سنتی نواحی مختلف ایران موسیقی نواحی ایران را سال ۱۳۵۶ تولید کرد. موج، جانماز، سجاده، تحقیقی درباره زنان، اشتغال و صنایع دستی در کردستان در سال ۱۳۵۷ فیلم‌های مستند "چشمه‌های آب معدنی راه هراز"، به تصویر کشید و همان سال مستندهای سه گانه صنایع دستی را در کردستان تولید کرد.

"موج، سجاده، جانماز"، "نازک کاری"، "گلیم"، "الیاف طبیعی و مصنوعی" (۴ قسمت) مستندی تحقیقی درباره نخ، ابریشم و پشم و الیاف مصنوعی را ساخت.

سال ۵۹-۱۳۵۸ با ساخت فیلم مستند "چرخها می‌چرخند" را تولید کرد که نگاهی به مسایل رکود اقتصادی و تعطیلی کارخانه‌ها. به خصوص ایران ناسیونال (ایران خودرو فعلی) را به تصویر کشاند. "شوکران" ۱۷ قسمت که از سال ۱۳۶۹ تا ۷۱ طول کشید مستندی است درباره پدیده اعتیاد در زنان، مردان و کودکان در ایران و مسأله قاچاق مواد مخدر و راههای پیشگیری آن (که ۳ قسمت از آن بیشتر پخش نشد).

"پرنده کوچک خوشبختی" را با حضور امین تارخ و هما روستا در سال 1366 کارگردانی کرد و توانست به محبوبیت بالایی دست پیدا کند و فیلمی ماندگار را در تاریخ سینمای ایران به یادگار گذاشت و خود نیز برنده دیپلم افتخار بهترین کارگردانی از ششمین جشنواره فیلم فجر برای فیلم «پرنده کوچک خوشبختی» در سال ۱۳۶6 شد.

" عشق بدون مرز"، "شمعی در باد"، "رویای خیس"، "بچه های ابدی" و "خواب های دنباله دار" نشان داد درخشنده با وجود کار کم ولی همیشه حرف برای گفتن دارد.

این کارگردان موفق سینما امسال با فیلم "هیس! دخترها فریاد نمیزنند" با دست پر؛ بار دیگر به عرصه رقابت سینمایی آمده تا شاید بتواند بخشی از سیمرغ های جشنواره را برای فیلمش به دست آورد.

"هیس! دخترها فریاد نمیزنند" پر است از ستارگانی همچون شهاب حسینی، مریلا زارعی، جمشید هاشم‌پور، طناز طباطبایی، فرهاد آییش، مائده طهماسبی، شیرین بینا، بابک حمیدیان، مجید مشیری، اسماعیل سلطانیان، هادی مرزبان، امیر دژاکام و مهدی ماهانی با حضور امیر آقایی، حضور افتخاری ستاره اسکندری که میتوان لقب پرستاره ترین فیلم جشنواره را برایش در نظر گرفت.

شاید درخشنده این بار می خواهد به موضوع تکراری و کلیشه ای مشکلات زنان جور دیگری نگاه کند و یا نشان دهد در سینمای در حال رکود ایران پرداخت درست به موضوعات تکراری می تواند جان این صنعت را نجات دهد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار