امکان کشت پنبه در آذربایجان غربی وجود ندارد

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: پیدایش کرم سرخ ثانویه سبب ممنوعیت کشت پنبه در استان شد.

کد مطلب: ۴۴۶۶۰۱
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا از آذربایجان غربی، «جمشید دارا» با بیان این مطلب اظهار کرد: طی سال‌های گذشته در قسمت‌هایی از شمال استان از جمله پلدشت، شوط و ماکو پنبه کشت می‌شد ولی متاسفانه به دلیل پیدایش آفتی به نام کرم سرخ ثانویه که یک نوع آفت قرنطینه‌ای است کشت پنبه به طور کلی در استان ممنوع اعلام شد.


وی با بیان این که در صورت رفع ممنوعیت، باید برای کشت پنبه در استان از سوی سازمان حفظ و نباتات کشور مجوزهای لازم صادر شود، افزود: خوشبختانه طی چند سال گذشته بررسی‌های لازم توسط سازمان حفظ و نباتات کشور، موسسه تحقیقات گیاه پزشکی ومعاونت امور زراعت وزارتخانه کشور انجام گرفته است.


دارا اضافه کرد: از این رو در مزارع چندین شهرستان استان از جمله خوی، پلدشت و ماکو به صورت پایلوت یک هکتار کشت پنبه انجام گرفته است و خوشبختانه با بررسی‌ها و مشاهدات صورت گرفته هیچ‌گونه خسارتی به محصول پنبه وارد نشده است.


مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی اظهار کرد: باید گفت مشاهدات و بررسی‌های انجام گرفته کافی نبوده و بایددستورالعمل‌ها و مجوزهای نهایی مبنی بر این که کرم سرخ ثانویه هیچ‌گونه خسارتی برای کشت پنبه نداشته است را سازمان حفظ و نباتات کشور صادر کند.


وی با بیان این که ممنوعیت کشت پنبه از سال 54 شروع شده است، اظهار کرد: قبل از پیدایش آفت کرم سرخ ثانویه، محصول پنبه در برخی شهرستان‌های شمالی استان به صورت محدودتری کشت می‌شد و درآمد نسبتا مناسبی برای کشاورزان داشت.


به گفته دارا، در شرایط فعلی به طور کلی باید گفت با رفع ممنوعیت نیز امکان کشت پنبه به دلیل مصرف بی رویه آب، کمبود آب و وضعیت دریاچه ارومیه در استان وجود ندارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار