معاون قرآن و عترت ارشاد فارس خبر داد:

۱۰۰ نشست تفسیر و تدبر در هفته قرآن و عترت فارس

معاون قرآن و عترت ارشاد فارس از برپایی ۱۰۰ جلسه تفسیر و تدبر در قرآن کریم طی ایام هفته قرآن و عترت این استان با حضور اساتید حوزه و دانشگاه خبر داد.

کد مطلب: ۴۳۱۳۰۶
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا از فارس، سیدمجتبی میردهقان در نشست هم‌اندیشی مدیران و مسئولان رسانه این استان برای برپایی هفته قرآن و عترت گفت: هفته قرآن و عترت طرح ویژه‌ای بود که وزارت ارشاد به کل کشور اعلام کرد و با توجه به گستردگی کار این فعالیت به‌صورت فرادستگاهی انجام می‌شود.

معاون قرآن و عترت اداره‌ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با تصریح اینکه این هفته در ٨ استان کشور اجرا می‌شود، افزود: فارس اولین استانی است که این هفته را برپا خواهد کرد و شاید ملاک اصلی وزارتخانه برای این مسئله آن بود که می‌خواست یک الگوی تمام عیار را برای این برنامه که بتواند ماندگار بماند، داشته باشد به همین دلیل عمداً استان فارس را انتخاب کرد ضمن اینکه نقش ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های فارس در این زمینه مانند وجود دو مؤسسه بزرگ قرآنی در آن نیز بی‌بدیل است.

برپایی ٥ همایش در کنار ١٠ جشنواره قرآنی

میردهقان با بیان اینکه ١٠ جشنواره رقابتی در ایام هفته قرآن و عترت در فارس اجرا می‌شود، گفت: علاوه بر این قریب ٥ همایش قرآنی نیز در این هفته اجرا خواهد شد ضمن اینکه فراخوان برنامه‌های رقابتی ما از نیمه اول مهر آغاز و تا ٣٠ آبان‌ماه تمدید شده بود که هم‌اکنون داوری برخی از این جشنواره‌ها آغاز شده و در روز ١٧ آْذر نیز به یاری خدا اسامی منتخبان در تمام جشنواره‌ها مشخص خواهد شد.

معاون قرآن و عترت ارشاد فارس با یادآوری اینکه این هفته طی روزهای ١٨ تا ٢٤ آذرماه در فارس اجرا می‌شود، گفت: با توجه به همزمان بودن این هفته با هفته وقف، برنامه‌های هفته وقف نیز در دل برنامه‌های هفته قرآن و عترت اجرا خواهد شد.

دریافت ١٢٣ اثر در بخش پژوهش‌های قرآنی

وی در ادامه به بخش رقابتی این هفته اشاره کرد و گفت: یکی از این بخش‌ها حوزه پژوهش، کتاب، مقاله و پایان‌نامه‌های دانشگاهی است که در این بخش تاکنون ١٢٣ اثر دریافت شده است و در حال داوری است و از این تعداد ٢٠ عدد نیز مربوط به کتاب‌هایی هستند که تاکنون منتشر نشده‌اند ضمن اینکه دبیرخانه این جشنواره در دانشکده علوم قرآنی شیراز واقع شده است.

میردهقان، اجرای جشنواره صنایع دستی با محوریت اداره‌کل میراث فرهنگی را از دیگر برنامه‌های این هفته عنوان کرد و گفت: ١٧٣ اثر هنر دستی در ١١ رشته جمع‌آوری است که آثار برگزیده آن در ٧ نگارخانه شیراز در هفته قرآن و عترت به نمایش گذاشته خواهد شد و یک رونمایی ویژه نیز در این بخش خواهیم داشت که در آن از تابلو خاتم کاری ١٤٤ اسماء الهی در قطع ١٢ متر مربع با حضور وزیر ارشاد رونمایی می‌شود.

٩٠ اثر در حوزه دوخت و طراحی لباس اسلامی دریافت شده است

وی از دریافت بیش از ١٦٠ اثر در جشنواره عکس خبر داد و گفت: در بخش عفاف و حجاب نیز تاکنون بیش از ٩٠ اثر در حوزه دوخت و طراحی لباس دریافت شده است ضمن اینکه در جشنواره داستان‌نویسی که به‌همت دانشگاه شیراز انجام می‌شود قریب ٥٠ داستان کوتاه به دبیرخانه ارسال شده است.

اجرای جشنواره‌های هنرهای نمایشی شامل داستان‌نویسی، نمایشنامه‌نویسی و فیلم‌های کوتاه داستانی و مستند، تعزیه، تئاتر‌های صحنه‌ای خیابانی و عروسکی، انیمیشن و کارگردانی از دیگر مواردی بود که وی از آن‌ها نام برد و گفت: در این راستا ١١ فیلم کوتاه اختصاصی توسط اداره‌کل ارشاد در حال تولید است که ٤ فیلم آن به بخش جشنواره هفته قرآن و عترت خواهد رسید و ٥ انیمیشن نیز در حال تولید است که در هفته قرآن و عترت ٢ انیمیشن ارائه خواهد شد.

تولید ١١ فیلم کوتاه و ٥ نمایش رادیویی در حوزه قرآن و عترت

میردهقان با بیان اینکه ٥ نمایش رادیویی نیز با موضوع قرآن و عترت در حال ضبط است، به دیگر فعالیت‌های هفته قرآن و عترت اشاره کرد و گفت: یکی از این برنامه‌ها برگزاری مسابقات آواها و نغمات با همکاری آموزش و پرورش است و بناست مسابقات حفظ و تلاوت قرآن کریم در دو رده دانش‌آموزی و عموم برگزار کنیم که در رده دانش‌آموزی این مسابقات با حضور بیش از ٥٠٠ نفر از منتخبان دانش‌آموز استان فارس برگزار خواهد شد و برای مسابقات عموم نیز تلاش می‌کنیم تا این برنامه با همکاری دانشگاه شیراز برگزار کنیم.

معاون قرآن و عترت ارشاد فارس با اشاره به برگزاری جشنواره شعر به‌همت جهاد دانشگاهی فارس از دریافت ١٤٠٠ اثر در این حوزه خبر داد و گفت: همچنین جشنواره هنرهای تجسمی به‌همت جهاد دانشگاهی فارس در رشته‌های نقاشی، گرافیک و خوشنویسی برگزار می‌شود که در حوزه خوشنویسی بیش از ٣٠٠ اثر و حدود ٧٠٠ اثر نیز در حوزه‌های گرافیک و نقاشی به دبیرخانه آن ارسال شده است.

حضور قاریان بین‌المللی در محافل انس با قرآن

وی با بیان اینکه علاوه بر جشنواره‌های مذکور حداقل هر روز یک محفل انس با قرآن در ایام هفته قرآن و عترت با حضور اساتید بین‌المللی برگزار خواهد شد که ٣ جلسه آن با حضور استاد شاکرنژاد خواهد بود، گفت: محافل این قاری بین‌المللی در مکان‌هایی نظیر تالار حافظ، سرزمین سبز و آستان شاهچراغ(ع) و حرم سیدعلاءالدین حسین(ع) خواهد بود.

میردهقان اجرای حداقل ٢٠ تئاتر صحنه‌ای با رویکرد دینی را از دیگر برنامه‌های این هفته عنوان کرد و گفت: در ایام هفته قرآن و عترت ١٠٠ جلسه تفسیر و تدبر در قرآن کریم با حضور اساتید حوزه و دانشگاه در کل استان فارس برگزار خواهد شد.

معاون قرآن و عترت ارشاد فارس برگزاری یادواره شهدای قرآنی را از دیگر برنامه‌های این هفته برشمرد و افزود: تاکنون بیش از ٧٠ شهید قرآن و عترت با کمک آموزش و پرورش و حوزه‌های علمیه شناسایی شده‌اند که طبق دستور نماینده ولی فقیه در استان این برنامه را همزمان با یادروز شهادت شهید آیت‌الله دستغیب برگزار خواهیم کرد.

نمایش آثار منتخب هنرهای تجسمی در ٥ نگارخانه شیراز

رونمایی از المان‌های شهری با موضوع قرآن و عترت و برپایی نمایشگاه قرآن و عترت با عنوان «کوثر وحی» در مجموعه تجاری سینا، نمایش آثار منتخب حوزه هنرهای تجسمی در ٥ نگارخانه شیراز، اکران فیلم‌های مذهبی در سینماهای شیراز، برپایی نمایشگاه ویژه آشنایی با فرقه‌های نوظهور و برپایی نشست‌های علمی قرآنی در کلیه دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی شیراز با حضور اساتید برجسته دانشگاهی از دیگر مواردی بود که وی از آن‌ها نام برد.

وی با بیان اینکه یکی از برنامه‌های ما در این هفته تجلیل از آیت‌الله بهشتی، نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری است، گفت: روز ١٩ آذر، دومین روز هفته قرآن و عترت که مصادف با رحلت پیامبر(ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) است با توجه به رسالتی که آن حضرت به عهده داشتند، به نام روز قرآن،‌ عترت و رسانه در این هفته نامگذاری شده است که ویژه برنامه آن با حضور وزیر ارشاد برگزار خواهد شد ضمن اینکه در این برنامه از فعالان قرآنی و یاوران وقف نیز تجلیل خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار