کشت زعفران در دیلمان سیاهکل با موفقیت انجام شد

خبرگزاری پانا:مدیر جهاد کشاورزی سیاهکل گفت:امسال جهاد کشاورزی یک هزار و 200 کیلوگرم پیاز زعفران به صورت رایگان در اختیار کشاورزان این بخش قرار داده است.

کد مطلب: ۴۰۳۰۰۲
لینک کوتاه کپی شد

بهزاد کوهستانی در گفت و گو با خبرنگار پانا،بیان کرد: امسال سه هزار و 200 متر مربع از زمین های کشاورزی از سوی 140 نفر از کشاورزان منطقه دیلمان و پیرکوه در قطعات کوچک زیر کشت زعفران رفته است.
کوهستانی ابراز امیدواری کرد؛ سال آینده سطح وسیعی از اراضی به زیر کشت زعفران رفته و یک منبع درآمدی جدید برای کشاورزان فراهم شود.
زَعفَران یا زعفران خوراکی (نام علمی: 'crocus sativus') گیاهی است از تیرهٔ زنبقیان، سردهٔ زعفران.

زعفران گیاهی کوچک و چند ساله به ارتفاع 10 تا 30 سانتی متر است. از وسط پیاز و یا قاعده ساقه، تعدادی برگ باریک و دراز خارج می شوند.

از وسط برگ ها، ساقه گلدار خارج شده که به یک تا سه گل منتهی می شود. گل ها بسیار زیبا و دارای شش گلبرگ بنفش رنگ هستند که ممکن است در بعضی واریته ها به رنگ گلی یا ارغوانی باشند. گل ها دارای سه پرچم و یک مادگی منتهی به کلالهٔ سه شاخه به رنگ قرمز متمایل به نارنجی است.

قسمت مورد استفاده این گیاه، انتهای خامه و کلاله سه شاخه است که به نام زعفران مشهور است و دارای بوی معطر با طعم کمی تلخ می باشد.

انتشار جغرافیایی زعفران در ایران شامل استان خراسان (تربت حیدریه، قائنات،فردوس، بیرجند و گناباد)، فارس (استهبان)، یزد، کرمان، گیلان(اشکورات رودسر، دیلمان سیاهکل، عمارلو و جیرنده رودبار ، املش و صومعه سرا) و مازندران می باشد. در سال های اخیر زعفران در کرج و قم نیز کشت شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار